Zatímco Otesánek si před čtyřmi lety vysloužil Českého lva jako nejlepší film roku, Šílení se letos v této kategorii nedostali ani mezi nominované tituly. Nicméně na cestě už je další snímek a s ním i další šance - i když režisér, scenárista, výtvarník a animátor Jan Švankmajer by asi řekl, že ceny nejsou podstatné.
V čem vás láká právě film?
Film má oproti divadlu jednu přednost: není závislý na okamžitém úspěchu u diváka. Může si na své obecenstvo třeba i několik let počkat. To divadelní představení nemůže. Začínal jsem jako divadelní režisér, tak vím, o čem mluvím. Divadlo také nevládne časem, tak jako film prostřednictvím střihu. Jinak je to pro mne jeden z mnohých výrazových prostředků, které používám k vyjádření svých pocitů, emocí, obsesí…
Jak moc se cítíte být surrealistou?
Jsem členem surrealistické skupiny od roku 1970 a v roce 1976 jsem na skupinovou anketu Proč jsem surrealista odpověděl takto: Jsem zastáncem determinismu, alespoň v tom smyslu, v jakém vidí určení člověka genetika, astrologie, psychoanalýza. Jsem surrealista prostě proto, že nemám na vybranou. Surrealismus, tento romantismus dvacátého století, v sobě shrnul a zatím naposledy definoval otázky, na které hledaly odpovědi celé generace předchůdců, jež osud (geny, hvězdy, dětství) postavil na atektonickou stranu barikády. Je směšné, nebo spíše příznačné pro dobu, v níž žijeme, že právě surrealismus, který se od svého vzniku neustále vrací k otázkám po smyslu svobody, lásky a poezie a přitom na této cestě odhazuje jakýkoliv umrtvující, estetizující balast, je eklektiky všeho druhu osočován z dogmatismu. A k tomu nemám co přidat.
Nesvádí surrealistické postupy k uzavřenosti díla do sebe?
Nevím, co nazýváte surrealistickými postupy, ale podle mne žádné postupy nemohou vést k nesrozumitelnosti uměleckého díla. Autentické dílo může být nesrozumitelné jen tomu, kdo není připraven ho vnímat. Ale to není chyba toho díla. Ti, co tvrdí, že ve své "tvorbě" berou ohled na diváka, berou především ohled na svou kapsu.
Vaše filmy mají nicméně veliký úspěch. Čím si myslíte, že diváky oslovují?
Každé autentické surrealistické dílo, a já se snažím být maximálně autentický, nehledá diváky, ale spolupracovníky, kteří by byli ochotni se podílet na změně světa a proměně života.
Znamená to tedy, že i přes jistý determinismus chcete skrze svou tvorbu měnit svět?
Vím, že je to utopie - ano, chci. Nemám nic proti utopiím, když mi někdo jejich realizaci nenutí násilím, protože předkládají alternativy k existující realitě. A pak, člověk si nemá dávat malé úkoly.
Ve svých filmech často zobrazujete absurditu.
Podstatná část lidské psychiky má iracionální základ. Je to dědictví magického světa, který prožívali naši dávní, předcivilizační předci. Racionalismus naší moderní civilizace vyhlásil této iracionální části naší psychiky nesmiřitelný boj. Věda versus magie. Racionalismus a pozitivismus vědecko-technických revolucí neměl dost sil tento boj vyhrát, podařilo se mu lidskou iracionalitu potlačit racionální represí. A právě tato polačovaná, ale nepotlačitelná iracionalita se transformovala v absurditu, kterou se manifestuje v naší civilizaci. A já před touto pokroucenou iracionalitou dávám přednost čisté imaginaci.
Jak vůbec hodnotíte současnou filmovou tvorbu?
Trendy v módě ani v umění mě nezajímají. Na umělecké tvorbě oceňuji především onu sílu imaginace - to je pro mne hodnota. Z tohoto pohledu například ve filmu obdivuji Davida Lynche, bratry Quaye, u nás Karla Vachka a film Davida Jařaba Vaterland.
V lednu jste obdržel Cenu Vladislava Vančury za celoživotní přínos rozvoji české audiovizuální kultury. Taková trofej obvykle signalizuje završení tvorby. Pracujete na něčem?
Mám napsaný nový scénář na celovečerní film Přežít svůj život. Námět vychází z jednoho mého snu. Pokouším se v něm spojit sen a reálný život v jeden nedělitelný celek. Jako už přede mnou mnoho dalších: Novalis, Lichtenberg, Breton. Je to příběh stárnoucího muže, který žije dvojí život. Jeden reálný a jeden ve svých snech. Navštěvuje psychoanalytičku, která mu pak vysvětluje smysl toho, co se mu zdálo. Proto podtitul filmu: Psychoanalytická komedie. Bude to opět kombinace hraného a animovaného filmu.