Recenze: V popcornovém akčním filmu Blíženec bojuje Will Smith se svým mladším já

Tomáš Seidl Tomáš Seidl
11. 10. 2019 17:59
Technologickými možnostmi a dvojrolí Willa Smithe, který hraje nájemného vraha i jeho o čtvrtstoletí mladší klon, láká diváky akční sci-fi thriller Blíženec. Snímek, který včera vstoupil do českých kin, je žánrově podobně rozpolcený jako jeho aktéři.
Will Smith (vzadu) se svým digitálně omlazeným klonem (vepředu).
Will Smith (vzadu) se svým digitálně omlazeným klonem (vepředu). | Foto: CinemArt

Blížence natočil tchajwansko-americký režisér Ang Lee, podepsaný pod žánrově odlišnými filmy s pozoruhodnými emocionálními přesahy Rozum a cit, Tygr a drak, Zkrocená hora nebo Pí a jeho život. Jeho novinka, vytvořená pod záštitou producenta akčních hitů Jerryho Bruckheimera, však navzdory zjevným ambicím působí až nečekaně rutinně a odtažitě.

Snímek z Blížence.
Snímek z Blížence. | Foto: CinemArt

Will Smith ztělesnil špičkového odstřelovače zpravodajské agentury, který své oběti dokáže zasáhnout i v jedoucím rychlovlaku ze vzdálenosti dvou kilometrů. Chystá se sice do výslužby, když ale po posledním úkolu odhalí alarmující nesrovnalosti, stává se persona non grata.

Zkorumpovaní chlebodárci na něj nasadí jeho mladší kopii, jež má Smithovu postavu zlikvidovat. "Junior", tajně vytvořený ze zabijákovy DNA, po něm zdědil všechny jeho jedinečné schopnosti, avšak žádnou ze slabých stránek způsobených stárnutím a především výčitkami svědomí.

Anga Leeho zřejmě zlákala možnost vyzkoušet si nové technologie. Digitální "omlazování" herců přitom dnes již není ojedinělé, plně ho využili tvůrci akčního sci-fi Captain Marvel nebo Martin Scorsese ve svém novém filmu The Irishman, který příští měsíc uvede Netflix.

Digitální kouzla mají různě zdařilé výsledky a Blíženec v tomto směru dopadl uspokojivě. Nicméně ani facelift Willa Smithe z jedniček a nul není bez chyby. Omlazená tvář z některých úhlů působí až příliš synteticky.

Vzájemná interakce dvou věkových verzí téhož herce vypadá celkem věrohodně, avšak tvůrci si pomáhají zasazováním akce do tmavého prostředí. Přesvědčivěji technologie vyzněla například ve sci-fi thrilleru 7 životů, kde Noomi Rapaceová ztvárnila sedm vzhledově identických sester. Možná to ale bylo tím, že jejich představitelka je - ve srovnání s Willem Smithem - mnohem lepší herečka.

Film se odehrává v různých koutech světa včetně budapešťského podzemí. | Video: CinemArt

Ve 3D natočený Blíženec sází také na inovační zpracování obrazu. Technologie high frame rate díky vícenásobné snímkové frekvenci činí obraz čistší, jasnější a detailnější. Zároveň je až tak dokonalý, že působí nepřirozeně. V divácích evokuje pocit, že sledují spíše televizní vysílání na špičkové obří obrazovce než film na plátně.

Ve srovnání s hyperostrým obrazem naopak scénář, který napsali tři autoři včetně Davida Benioffa, spolutvůrce seriálu Hra o trůny, vyznívá rozmlženě. Vlastní příběh, jehož zárodky vznikly před více než dvaceti lety, jen recykluje motivy dříve viděné ve filmech typu Looper nebo trilogii o Jasonu Bourneovi.

Snímek z Blížence.
Snímek z Blížence. | Foto: CinemArt

V důsledku toho je několikrát předělávaný scénář značně předvídatelný. Přitom ztrácí nejen napětí, ale také základní logiku. Mimo jiné se zdá poněkud paradoxní, že dva elitní odstřelovači během vzájemné konfrontace opakovaně nejsou schopni jeden druhého trefit.

V thrilleru, který se odehrává v různých koutech světa včetně budapešťského podzemí, se objevuje pouze jedna pamětihodná scéna. Nájemní zabijáci se pronásledují na motocyklech ulicemi kolumbijské Cartageny, přičemž mladší z nich stroj na dvou kolech využívá jako zbraň.

Choreografie dalších bojových scén však není zdaleka tak vynalézavá jako třeba v adrenalinových filmech John Wick nebo Atomic Blonde: Bez lítosti.

Mezi akčními scénami navíc zůstává řada hluchých nebo fádních míst, jež zaplňují doslovné dialogy. Jako by se tvůrci nedokázali rozhodnout, zda točí popcornový akční thriller, sci-fi s rádoby existenciálními přesahy, či dokonce rodinné melodrama. Scenáristé si pohrávají s několika archetypálními tématy, jako jsou frankensteinovská hra na boha či freudovská touha "zabít otce". Ani jedno však v řídké zápletce plnohodnotně nerozvinou.

Snímek z Blížence.
Snímek z Blížence. | Foto: CinemArt

Spíše do počtu jsou pak vedlejší postavy, včetně mladé agentky v podání sympatické Mary Elizabeth Winsteadové. Ta ohroženého zabijáka doprovází během útěku před jeho mladším "já" a v příběhu se objevuje jen kvůli náznaku romantické linky a pro doplnění chybějícího subjektu v hrdinově "falešné" rodině.

Nevýrazně působí také hlavní padouch, duchovní otec tajného klonovacího projektu Gemini, kterého ztvárnil Clive Owen.

Řečeno počítačovou terminologií: technologický upgrade se podepsal na režijním downgradu Anga Leeho.

Blíženec

Režie: Ang Lee
CinemArt, česká distribuční premiéra 10. října

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Vedoucí Lille jen remizovalo, PSG může snížit ztrátu na jediný bod

Fotbalisté vedoucího celku francouzské ligy Lille ve 33. kole jen remizovali 1:1 s Montpellierem a zaznamenali ztrátu v boji o titul. Alespoň bod jim pět minut před koncem zachránil Luiz Araújo.

Lille vede tabulku o čtyři body před obhájcem titulu Paris St. Germain, který má k dobru nedělní zápas se St. Etienne. Montpellier, kterému k bodu několika skvělými zákroky pomohl brankář Jonas Omlin, je osmý se ztrátou pěti bodů na pohárové příčky.

Francouzská fotbalová liga - 33. kolo:

Lille - Montpellier 1:1 (85. Araujo - 21. Delort).

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Lipsko opět ztratilo a dalo vedoucímu Bayernu šanci odskočit

Fotbalisté Lipska ve 29. kole německé ligy remizovali bez branek s Hoffenheimem a dali šanci Bayernu Mnichov navýšit náskok na prvním místě tabulky. Hostům k bodu ze hřiště druhého celku tabulky pomohl i český obránce Pavel Kadeřábek, který odehrál celý zápas.

Lipsku se sice v nastavení podařilo skórovat, ale po zásahu videorozhodčího nebyl gól Yussufa Poulsena uznán. Tým trenéra Juliana Nagelsmanna zaznamenal třetí domácí ztrátu za sebou a Bayern, který má k dobru sobotní zápas s Wolfsburgem, mu může v případě výhry odskočit na rozdíl sedmi bodů.

Hoffenheim remizoval podruhé za sebou bez branek a v bundeslize natáhl sérii bez vítězství na pět zápasů. V tabulce mu patří jedenácté místo.

Německá fotbalová liga - 29. kolo:

Lipsko - Hoffenheim 0:0.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

U tuniských břehu ztroskotala loď s migranty z Afriky, nejméně 41 jich zemřelo

Nejméně 41 afrických migrantů utonulo při ztroskotání lodi u tuniských břehů. Podle tuniských úřadů loď směřovala na italský ostrov Lampedusa. Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) v pátek večer oznámila, že loď se potopila ve čtvrtek.

Tuniská pobřežní stráž původně ohlásila 21 nalezených těl. Úřady uváděly, že dvacítka lidí z lodě se pohřešuje. Všichni uprchlíci pocházeli ze subsaharské Afriky.

Loď s migranty podle úřadů vyrazila z tuniského Sfaxu ve čtvrtek večer. "Tato tragická ztráta životů znovu podtrhuje, jak je důležité rozšířit státem řízené záchranné operace napříč střední částí Středozemního moře," uvedla v prohlášení IOM. Mezi dosud vylovenými těly jsou i ženy a jeden kojenec.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Raúl Castro na sjezdu potvrdil, že předává vedení mladší generaci

Kubánský vůdce Raúl Castro v pátek na úvod osmého stranického sjezdu potvrdil, že předá vedení mocné Kubánské komunistické strany (PCC) mladší generaci, která je "plná vášně a protiimperialistického ducha". Informovala o tom agentura Reuters.

Čtyřdenní sjezd PCC se koná za zavřenými dveřmi, ale kubánská televize odvysílala úryvky Castrova úvodního projevu. Devětaosmdesátiletý Raúl Castro v něm vyjádřil spokojenost nad tím, že může předat vedení skupině věrných, kteří za sebou mají desítky let zkušeností, během nichž stoupali po stranickém žebříčku.

Předáním moci formálně skončí éra bratrů Castrových na Kubě. Ve vedení PCC má na sjezdu Raúla Castra vystřídat kubánský prezident Manuel Díaz-Canel (61).

Zdroj: ČTK
Další zprávy