Kdo zneužívá děti? Ultima Vez obnaží démony sociálních sítí

ČTK Kultura ČTK, Kultura
Aktualizováno 31. 3. 2014 12:14
Světoznámý taneční soubor Ultima Vez uvede v Arše předpremiéru projektu Talk to the Demon. Hrají v něm dvě desetileté děti, šest tanečníků a herec Jerry Killick.
Ultima Vez.
Ultima Vez. | Foto: Ultima Vez

Praha - Světově proslulý taneční soubor Ultima Vez se vrací do Prahy, aby v předpremiéře uvedl své nové představení Divadla Archa. Vlámský choreograf Wim Vandekeybus v projektu Talk to the Demon zkoumá, jak sociální sítě a média působí na emoce a myšlení dětí, jak děti tato média používají a jak jsou jimi naopak využívány až zneužívány.

Ultima Vez.
Ultima Vez. | Foto: Ultima Vez

Ultima Vez v Arše pravidelně hostuje od roku 1995, od té doby mají čeští diváci možnost sledovat tvorbu jednoho z nejvýznamnějších světových choreografů pravidelně, často záhy po světové premiéře nového díla.

Archa je spolu s Vlámským královským divadlem koproducentem nového představení, které bude dokončeno během týdenní rezidence, a proto je pražští diváci uvidí dříve než zbytek světa - 4., 5. a 6. dubna. První z večerů bude také součástí oslav dvacáté sezony Divadla Archa.

V projektu Talk to the Demon účinkují dvě desetileté děti, šest tanečníků a herec Jerry Killick, člen slavného britského divadelního souboru Forced Entertainment.

Podívejte se na ukázku z představení souboru Ultima Vez s titulem What the Body Does Not Remember.
Podívejte se na ukázku z představení souboru Ultima Vez s titulem What the Body Does Not Remember. | Video: Ultima Vez

"Chtěl jsem pracovat vždy s jedním dítětem a zkoumat, jak jeho přítomnost působí v představení mezi dospělými. Dítě si okamžitě vytvoří od zbytku účinkujících ironický odstup, dokáže být flexibilní, umí mezi ně ale také zapadnout a stát se jedním z nich. Je velmi přirozené a méně se kontroluje, a právě v tom je jeho krása a zvláštní citlivost. Představení není politické, je spíše osobní. Obecná moudra, omyly a klišé můžeme zpochybnit, stačí jen obrátit role," říká Vandekeybus.

V inscenaci sleduje sílu nevinnosti a vliv sociálních sítí a médií na emoce a myšlení dětí. Na rozdíl od řady svých předchozích choreografiích, ve kterých pracoval s různými zvuky a hudebním doprovodem, zkoumá ticho a jeho možnosti v kontextu divadla. Démoni v názvu pak odkazují na temné stránky v každém člověku. "Jsou neviditelní, ale přesto ovlivňují stav našeho bytí," uzavírá Vandekeybus.

Vandekeybus založil soubor Ultima Vez v roce 1986. Jeho tvorba je charakteristická radikálním pohybovým divadlem plným konfrontací, výbušnosti, emocí a energie, jehož hnacím motorem je konflikt, síla, instinkt, "imaginární katastrofa" a rozpor mezi přitažlivostí a odtažitostí. Ve všech jeho představeních se prolínají tanec, hudba, divadlo, projekce, hudba a světlo v jeden celek.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

V Kongu po nehodě autobusu s cisternou převážející benzín uhořelo 33 lidí

V provincii Kwango na západě Konga při střetu autobusu s cisternou převážející pohonné hmoty uhořelo 33 lidí. Cisterna směřovala po jednom z hlavních tahů do metropole Kinshasy, zjistila agentura AFP z policejních zdrojů. Pozůstatky obětí dopravní nehody v pondělí ráno pohřbili.

"V noci ze soboty na neděli uhořelo 33 lidí při velkém požáru způsobeném kolizí rozměrného vozidla přepravujícího pohonné hmoty a přeplněného autobusu," uvedlo vedení místní policie. "Mohli jsme vyzvednout jen lebky, zbytek těl se nepodařilo najít. S úctou jsme je pohřbili dnes ráno," uvedl další policejní zdroj.

Dopravní nehody s četnými oběti na životech jsou v Kongu poměrně časté, na vině je špatný technický stav mnoha vozidel i silnic nebo opilí řidiči, někdy též bez potřebných znalostí. V říjnu 2018 na trase mezi Kinshasou a Matadi taktéž havarovala cisterna, při nehodě tehdy zemřelo 53 lidí. Tragickou bilanci 230 obětí měla nehoda cisterny v roce 2010.

Zdroj: ČTK
Další zprávy