Příběh obětavé československé emigrantky Selmy Ježkové, kterou čeká tragický konec, tvůrci oklestili o některé prvky odkazující ke zdejšímu prostředí, jež ve filmu dánského režiséra z roku 2000 působily pro českého diváka úsměvně.
Inscenaci hamburského divadla, kterou uvedl Pražský divadelní festival německého jazyka, režíroval Bastian Kraft. Silný herecký výkon podala Lisa Hagmeisterová jako Selma, jež se prodírá tmou v koloběhu moci a bezmoci vůči osudu, lidské sobeckosti a bezohlednosti.
Muzikálový melodram Tanec v temnotách roku 2000 získal Zlatou palmu na filmovém festivalu v Cannes. Odehrává se v 60. letech ve Spojených státech a pojednává o fiktivní československé emigrantce Selmě Ježkové, která trpí oční chorobou a pomalu slepne. Těžkou prací v továrně se snaží ušetřit na operaci, aby stejného osudu ušetřila svého syna.
Z neradostné a rozmazané reality hledá únik v oblíbených hollywoodských muzikálech. Ve snímku dokonce figuruje jako slavný československý tanečník a muzikálový herec Oldřich Nový.
Bezelstnost a důvěřivost však hrdinku nakonec dovedou až do cely smrti.
Ve filmové verzi v hlavní roli excelovala islandská zpěvačka Björk, která je zároveň autorkou všech skladeb, další důležitou postavu ztvárnila francouzská herečka Catherine Deneuveová. Podle filmu později vznikla i opera.
Některé z písní v sobotu v anglickém originále zazněly také v německé divadelní adaptaci. Ta si vystačila s jednoduchou scénou - dlouhá část představení byla ponořena ve tmě.
Diváci dění na jevišti sledovali jen prostřednictvím pěti obrazovek, na kterých byl vždy na všech najednou vidět výsek ze scény. Jen při změnách záběru byla část jeviště, kde právě herci vystupovali, na okamžik osvětlena rychlým zábleskem. Zřejmě se jednalo o připomínku toho, jak Selmě slábne zrak.
Přestože se protagonistka před svým okolím včetně očního lékaře snaží kvůli udržení práce předstírat, že vidí, postupně kompletně oslepne.
"V době radikálního egoismu mi připadá jako velvyslankyně nesobeckosti. Její bezvýhradná odevzdanost mnou otřásá a hluboce mne dojímá," řekl o Selmě režisér inscenace Bastian Kraft.
"Její schopnost občas proměnit skutečnost v poezii je přitom mnohem víc než jen útěk před světem. Je to stvoření nového světa, a tedy akt čisté kreativity," dodal.
Odvážný přepis filmového díla uvidí diváci Pražského divadelního festivalu německého jazyka ještě tuto neděli opět na Nové scéně Národního divadla.