Tanec Praha uvedl vrchol sezony, izraelskou choreografii plnou bolestných gest

Jana Návratová
18. 6. 2019 18:36
Všechny lidské příběhy vycházejí z hloubi těla, věří zakladatelka izraelského tanečního souboru Lev Dance Company. Ten se včera v Hudebním divadle Karlín postaral o jeden z vrcholů letošního ročníku festivalu Tanec Praha.
Představení OCD Love tematizuje obsedantně-kompulzivní poruchu a motiv míjení v lásce.
Představení OCD Love tematizuje obsedantně-kompulzivní poruchu a motiv míjení v lásce. | Foto: ČTK

Úvod patřil znepokojivě temnému sólu tanečnice Rebeccy Hyttingové. Prostorem se pohybovala v obrovských záklonech, chodidla kladla daleko od sebe, části těla rozpojeny - jejich vektory mířily do různých stran.

Snímek z OCD Love.
Snímek z OCD Love. | Foto: ČTK

Tak tak držela rovnováhu, přesto byla stále v pohybu. Zvláštní pouť zmítaného těla připomínala exorcismus a předznamenávala cosi neblahého.

Podstatná u toho byla zvuková stopa: neuroticky rychlý techno pulz, odkazující ke zběsilosti času a znějící jako broušení nůžek, a nad ním klenoucí se dunivá plocha, fatální a veliká. Sound celého představení, který živě na místě vytvářel DJ Ori Lichtik, navozoval pocit emocionální dystopie.

Představení se jmenovalo OCD Love, což je nutné vysvětlit: zkratka OCD odkazuje k obsedantně-kompulzivní poruše. V senzitivním expresivním slovníku choreografky Sharon Eyalové, která inscenaci vytvořila, se tím pádem exponují gesta vznikající prudce a bez kontroly, v mučivých repetitivních poryvech: gesta dráždivá, bolestná, destruktivní.

Eyalová přiznává, že pro její tanečníky je práce na choreografiích extrémně náročná.

Vedle techniky a fyzické zátěže - evidentní jsou obrovské rozsahy v hybnosti kloubů, výdrže, anatomicky absurdní flexibilita v práci s hrudníkem, přesnost v každém detailu, ale také prudké střídání rychlosti a zpomalení, prudkosti a zjemnění - chce Eyalová po svých tanečnících, aby pohyb objevovali v rovině podvědomí, ve sféře svého psychického stínu.

"Věřím, že všechny příběhy přicházejí z hloubi těla. Moji tanečníci vždycky říkají, že tenhle styl práce je skutečně velmi těžký, jak fyzicky, tak emocionálně. Někdy nemohou dýchat, někdy nemohou několik dní spát, tak moc je to náročné," líčí Eyalová.

Ta chtěla původně být baletkou, což je vidět jak v jejím vypjatém tělesném estetismu, tak například ve sborových kompozicích, kde klade důraz na dokonalou souhru, bez ohledu na časté a záměrné poruchy synchronního matrixu.

Inscenaci OCD Love na Tanci Praha uvedl soubor Lev Dance Company. | Video: Tanec Praha

Rukopis Eyalové ale významně ovlivnil choreograf Ohad Naharin, v jehož souboru Batsheva Dance Company působila 18 let jako tanečnice a později i jako choreografka. Zásadní pro ni bylo studium techniky gaga, kterou Naharin vyvinul a jež pracuje s vnitřními tělesnými impulzy i individuálním nastavením konkrétního těla, jeho vnitřního prostoru a vnímání. Gaga je tedy určitým vodítkem choreografické metody Sharon Eyalové.

V inscenaci OCD Love včera vystoupilo šest tanečníků, tři ženy a tři muži. Oblečeni byli v černých body šatech na tenkých ramínkách a v ponožkách. U mužů trikot koketně visel jen na jednom ramínku, čímž mužská těla dostávala femininní nádech.

Foto: ČTK

Eyalová choreografii neustále aktualizuje - s každým uvedením se mění počet i skladba tanečníků, stejně jako kostýmy.

Ačkoli pražské vystoupení nijak explicitně neřešilo genderové téma, tento aspekt byl v mnoha situacích automaticky přítomen. Nicméně nad ženským a mužským prvkem převážilo téma základní mezilidské nekompatibility, míjení, diskontinuity, na individuální úrovni téma nezvladatelného neklidu, který vede k agresi a autoagresi.

Taneční pohyb byl dokonalý a jeho intenzita fascinující. Přes vysokou míru abstrakce muselo být divákům jasné, že představení pojednává o nemoci a hlubokém stupni individuálního i kolektivního utrpení.

Porucha OCD je o vnitřním zacyklení. Cyklický režim v abstraktních choreografických vzorcích a ambientním zvuku navozuje intenzivní pocit bezvýchodnosti a prohlubuje se s každou scénou.

Foto: ČTK

Před zraky diváků se tak hnětla katastrofická vize konce bez jakéhokoli milosrdenství a nebylo ani jasné, o konec čeho se jedná. Možná konec lidské schopnosti milovat.

"Nechtěla jsem vytvořit něco smutného, ale potřebovala jsem ze sebe něco dostat ven, jako když potřebujete sundat těžký temný balvan z hrudi," komentuje Sharon Eyalová své autorské východisko. Je-li tomu tak, nadšené pražské publikum jí pomohlo tuto tíhu nést.

Program festivalu Tanec Praha tak v apokalyptické OCD Love dostál příslibu události sezony. Diváci v Česku bohužel nemají příležitost častěji vidět excelentní díla světového tanečního repertoáru, v tom je role Tance Praha stále nezastupitelná, stejně jako jeho dramaturgická a kurátorská zodpovědnost. V tomto případě se jednoznačně jedná o úspěšnou misi.

 

Právě se děje

před 43 minutami

Pyrotechnika na sportovních utkáních bude zakázaná, fanoušky přijde draho

Fanoušci, kteří během sportovních utkání používají pyrotechniku, by nově mohli být potrestáni pokutou až do 100 000 korun a zákazem vstupu na stadiony. Počítá s tím přestupková novela, kterou ve středu sněmovna poslala do závěrečného kola schvalování.

Novela, kterou vláda předložila dolní komoře už koncem předminulého roku, má také zjednodušit agendu spojenou s přestupky a zlepšit součinnost úřadů při ochraně dětí před domácím násilím. Zavádí pravidla šetrného výslechu svědka mladšího 15 let a informační povinnost správního orgánu vůči orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případě, že byl přestupek vykazující znaky užití násilí v rodině nebo v partnerském vztahu spáchán na dítěti nebo před dítětem.

S pokutami od 10 000 korun do 50 000 korun a až 100 000 korun v případě opakovaného přestupku počítá novela za použití pyrotechniky při sportovních utkáních, a to i mimo místo zápasu. Pachatelům má hrozit i zákaz vstupu na stadiony. Aby měly správní úřady možnost kontroly recidivy, navrhují autoři návrhu nový typ přestupku zapisovat do rejstříku trestů.

V praxi bude prokazování tohoto přestupku podle návrhu obdobné jako u trestné činnosti spjaté s projevy diváckého násilí, které se nemusí přímo vázat na místo sportovní akce, ale na souvislost s návštěvou sportovní akce. "Podmínkou spáchání tohoto přestupku přitom nemusí být to, že se fanoušek chce sportovního utkání skutečně zúčastnit a být na stadionu přímo přítomen," uvádí. Postižitelní by měli být podle autorů návrhu i ti, kteří se cíleně vyhýbají hromadným přesunům, aby je nemohla sledovat policie.

Zdroj: ČTK
před 54 minutami

Vyjednávání o financování stavby linky metra D bude trvat zhruba rok

Vyjednávání o financování stavby linky metra D bude trvat zhruba rok. Dopravní podnik (DPP) bude jednat s Evropskou investiční bankou (EIB) i s komerčními bankami. Sdělil to ve středu generální ředitel DPP Petr Witowski. Pro podnik je podle něho důležité, aby stavbu schválilo ve čtvrtek zastupitelstvo hlavního města, neboť rozhodnutí DPP umožní jednat o konkrétních podmínkách financování. Vedení Prahy v uplynulých měsících řeklo, že bude o zaplacení stavby jednat také se státem.

Další zprávy