Bitva o nalezení outfitu. Festival Tanec Praha zahájila bláznivá módní přehlídka

Tanečníci svádějí bitvu o nalezení barevného outfitu.
Snímek z Let Me Change Your Name.
Snímek z Let Me Change Your Name.
Foto: Tanec Praha, Vojta Brtnický
Jana Návratová
4. 6. 2019 17:29
Na vizuálně pestrý, energií a optimismem sršící styl korejské choreografky Eun-Me Ahnové vsadila dramaturgie letošního již 31. ročníku festivalu Tanec Praha, který včera odstartovala inscenace nazvaná Let Me Change Your Name. Opakuje se ještě toto úterý a středu.

Ahnová u diváků sklidila ohlas už vloni, kdy přehlídka vrcholila jinou její choreografií. Jmenovala se Dancing Grandmothers a kombinovala laické tanečnice ve věku 60+ s profesionály. Tehdejší představení prozradilo, jak zručně Ahnová pracuje s prostorem a rytmem, jak dokáže barevně ladit, dynamicky proměňovat a vrstvit obrazy.

Snímek z Let Me Change Your Name.
Snímek z Let Me Change Your Name. | Foto: Tanec Praha, Vojta Brtnický

Poutavé bylo i téma - pohled na tančící ženy v seniorském věku zatřásl stereotypem usedlosti, sebeovládání a dohledu nad pořádkem, který si automaticky spojujeme s dámami vyššího věku. Řádící seniorky se na scéně naopak domáhaly prostoru pro svoje sny a tělesnost, měly radost ze sdílení zážitku s mladší generací. Přitom se Eun-Me Ahnové podařilo prezentovat tančící babičky sympaticky, s přirozenou elegancí.

Podle reakce diváků na včerejší večer festival své publikum dobře zná a ví, co mu nabídnout. V letošním představení Ahnové jeviště patří mladým profesionálům, s nimiž v několika obrazech účinkuje i sama choreografka.

Ačkoli materiály k představení hlásají, že šestapadesátiletá Eun-Me Ahnová svým tanečníkům fyzicky stačí, nelze to brát doslova. Choreografka v inscenaci vystupuje, aby nabídla jiný druh energie, jinou tělesnou a mentální zkušenost, jinou osobní barvu. A s barvami její nové představení Let Me Change Your Name souvisí hodně.

Barvy jsou pro autorku symbolem pestrosti a entropie světa. Inscenace vznikala v Berlíně, jehož atmosféra po pádu Berlínské zdi prý měla zásadní vliv. "Sledovala jsem tanečníky jiných národností a kulturních kontextů, z nichž vycházeli, různého vzdělání i talentu a rozhodla se zpracovat jejich kulturní odlišnosti, to, jak na nich lpějí i jak se od nich osvobozují," vysvětlila Ahnová.

Na barevné symbolice použité v kostýmu i světelném designu a na jejím psychologickém účinku teď Eun-Me Ahnová buduje abstraktní pohybovou strukturu, pevně nasazenou na neklidný invazivní rytmus elektronické hudby.

Někde na pozadí cítíme napojení na minimalismus, který se na scéně v eruptivním pohybu tanečníků promítá jako opakující se variace, kombinace, permutace kroků, gest a skoků. Pohybová matrice se váže k životním cyklům, stereotypům, zlozvykům - k tomu, co se v našich životech opakuje a sedimentuje.

Snímek z Let Me Change Your Name.
Snímek z Let Me Change Your Name. | Foto: Tanec Praha, Vojta Brtnický

Naopak téma životní proměnlivosti zrcadlí práce s kostýmy. Je to proud estetizovaných, choreograficky organizovaných převleků působících jako bláznivá módní přehlídka.

Základem kostýmů jsou dlouhé šaty a sukně u mužů i žen. S nimi tanečníci dokážou vytvářet desítky barevných variací, střihů, siluet i gagů - kdyby šlo o módní show, její podtitul by zněl "Všechno, co potřebujete mít v šatníku, jsou jedny šaty a jedna sukně". Impresi módní přehlídky podtrhuje exhibicionismus tanečníků, jejich arogantní pohledy do publika i do směšnosti přehnaný catwalk.

Choreografka do tohoto tepajícího světa mladé výkonnosti, vzájemných fyzických konfrontací a provokací, ale také zjevné sebevědomé provokativní krásy (jednou z variant kostýmu je "jenom sukně") vstupuje jako tichá soustředěnost, neambicióznost, jemnost. Přináší jiný druh komunikace a vnímání. Náhle jsou uvěřitelné zkušenosti se šamanismem, které její životopis zmiňuje.

Foto: Tanec Praha, Vojta Brtnický

Abstraktní ráz choreografie dovoluje různé čtení i výklady autorčiny role - také je možné, že v každém představení se Ahnová chová jinak a zasahuje podle momentální inspirace a napojení na aktuální atmosféru.

Mladým tanečníkům svádějícím bitvu o nalezení barevného outfitu, který by nejvíc slušel jejich osobnosti a ladil s ostatními, jejich guru přináší příležitost k zastavení, oddechu od zničujícího výkonu.

Na scéně se vedle výrazných zářivých barev objevují i bílé a černé kostýmy. Z arogance se klubou úsměvy, roztomilé grimasy šibalství a útočnost se mění v zábavnou hru.

V této logice by choreografie mohla generovat další obrazy a situace. I tak jich v pondělí bylo víc než dost. Publikum ocenilo nadšeně extrémní výkony plné akrobacie i vizuální stránku, zatímco pár kritiků zůstalo při frenetickém potlesku vestoje zabořeno v židlích. Na co asi mysleli, když jen tak pomalu pantomimicky naznačovali potlesk?

Eun-Me Ahnová: Let Me Change Your Name

(Pořádá festival Tanec Praha)
Divadlo Ponec, Praha, 3. června, reprízy 4. a 5. června

Možná na loňské zahájení Tance Praha, na představení East Shadow choreografa Jiřího Kyliána. Na to, jak hutností jeho obsahu a bohatostí formy zůstali přimraženi k sedadlu a na konci se dojetím nemohli postavit. Nebo na to, zda je opravdu nutné letos přivézt a třikrát odehrát dílo, které mohlo být v době svého vzniku, tedy v roce 2006, docela trendy, ale dnes už působí trochu prošle.

Možná je napadalo, že by stačilo zařadit sympatickou Eun-Me Ahnovou do programu a nedělat z ní to, co není - událost sezony.

 

Právě se děje

před 22 minutami

Skotsko bude první zemí, která poskytne všem ženám bezplatný přístup k vložkám, tamponům a dalším potřebám pro intimní hygienu. Schválil to parlament

Skotsko bude první zemí, která poskytne všem ženám bezplatný přístup k vložkám, tamponům a dalším potřebám pro intimní hygienu. Příslušný zákon dnes jednomyslně schválil místní parlament, informoval list The Scotsman. Podle odhadů by mělo opatření vyjít na 9,7 milionu liber ročně (285 milionů Kč).

Zdroj: ČTK
Další zprávy