Min Tanaka zatančí v poslední pražské divočině

Kultura Kultura
Aktualizováno 11. 6. 2014 12:41
Slavný japonský tanečník se vrací do Prahy. Vystoupí v Přístavu 186 00 na Rohanském ostrově a ve dvou večerech také v Divadle Archa.
Min Tanaka se v poslední době věnuje i filmovému herectví. Bylo možné ho vidět v hollywoodském spektáklu z minulosti Japonska s titulem 47 róninů.
Min Tanaka se v poslední době věnuje i filmovému herectví. Bylo možné ho vidět v hollywoodském spektáklu z minulosti Japonska s titulem 47 róninů. | Foto: Profimédia

Praha - Od prvního vystoupení japonského tanečníka, režiséra a farmáře Mina Tanaky v Praze letos uplynulo třicet let. Slavný tanečník se v rámci oslav dvacáté sezóny Divadla Archa vrací do Prahy. Ve čtvrtek 12. června vystoupí na Rohanském ostrově. V Arše pak 14. a 15. června zatančí v sólové inscenaci Šťastný strom.

Min Tanaka a ředitel Archy Ondřej Hrab.
Min Tanaka a ředitel Archy Ondřej Hrab. | Foto: Divadlo Archa

Karlínský břeh, tzv. Přístav 186 00, je poslední baštou divoké přírody v centru Prahy. „Je příznačné, že si tanečník, režisér a farmář Min Tanaka, vybral právě toto místo," říká Ondřej Hrab, ředitel Divadla Archa a Tanakův dlouholetý přítel. „Volně přístupný nový živý park by měl být v budoucnosti věnován kulturním aktivitám pod širým nebem. Stejně jako v případě Divadla Archa, které Min Tanaka v roce 1994 otvíral společně s Johnem Calem, tak půjde o zasvěcení prostoru sloužícího umění.“

V Praze poprvé vystoupil Min Tanaka v roce 1984. Jeho tehdejší tajné vystoupení viděla jen hrstka zasvěcených diváků. Byl prvním, kdo v Česku představil butó, tanec japonské avantgardy, který se zrodil z potřeby znovu najít kořeny japonské kultury a odmítnout západní formální vzory. Zpočátku nebyl svým zakladatelem, Tatsumim Hijikatou, považován ani tak za tanec, jako spíše za přístup k věcem, způsob přemýšlení.

Min Tanaka a John Cale, 5. června 1994 v Divadle Archa.
Min Tanaka a John Cale, 5. června 1994 v Divadle Archa. | Foto: Divadlo Archa

V jedné z odpovědí na otázky magazínu THEME z roku 2006 Tanaka odpověděl: "Když tančím, je to jako vystřelit se šípem až do chvíle, která po tanci následuje, po každodenní život čekající na mě po tomto aktu. Tancuji, protože věřím, že si tím mohu něco do tohoto dalšího stádia přinést. V tomto smyslu je tanec čistým uměním."

Pražské publikum mělo unikátní možnost pravidelně sledovat vývoj Tanakovy umělecké tvorby. Pověstná se stala jeho vystoupení v klubu Na Chmelnici, série představení Svěcení jara v Národním divadle v roce 1992, či ve společném vystoupení s Johnem Calem při otevření Divadla Archa v roce 1994.

Foto: Profimédia

Tanaka rovněž tančil uprostřed proudu řeky Vltavy při slavnostním znovuotevření Divadla Archa po povodni v říjnu 2003. V roce 2005 bylo představení Standing On the Edge (Stát na hraně) Tanakovým příspěvkem k Andersenovské sezóně Archy, kde si vybral téma člověka na okraji společnosti a naposledy v Arše vystoupil v květnu 2012 v sólu Locus Focus a duetu Step into the Shadow.

Min Tanaka, který fascinoval polovinu světa, je legendou. Funguje jako most mezi světy východu a západu, mezi velkoměsty a venkovem, mezi stářím i mládím, mezi nicotou a nejhlubším smyslem existence. Životní filosofií Tanaky je propojení tance a zemědělství.

Min Tanaka v Praze
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Min Tanaka v Praze

Min Tanaka vystoupí 12. června 2014 v Přístavu 186 00 na Rohanském ostrově v Praze 8 (GPS souřadnice: 50°05'45.0"N 14°26'51.0"E).

Hromadný sraz pro pěší a cyklisty ve 20:00 před Divadlem Archa (Na Poříčí 26, Praha 1). Začátek představení za soumraku ve 20:45. Vystoupení se koná za každého počasí, vstup zdarma.

Vstupenky na představení Happy Tree (13. a 14. června) za 290 korun jsou v předprodeji v pokladně Divadla Archa a na www.archatheatre.cz

V současné době spolu s dalšími tanečníky své skupiny Tokason hospodaří na dvou farmách v horách prefektury Jamanaši. Pěstuje zde organicky ošetřovanou zeleninu, rýži, sojové boby a čaj. V létě na jedné z těchto farem pravidelně pořádá mezinárodní festival Dance Hakushu. Každoročně se na jeho horskou farmu sjíždějí desítky mladých umělců z celého světa, aby podstoupili náročný tréninkový cyklus, kterému Tanaka říká Body Weather - Tělesné počasí.

„Pro české tanečníky a performery měl Min Tanaka veliký význam – řada z nich k němu na farmu jezdila a stále možná jezdí. Komplexní, filozofický systém, který ve svém Body Whether nabízel, totiž dával smysl jak uměleckým intencím, tak životu jako takovému. Prostě ty dvě linie spojil. A spojil je jako úkol, jako výzvu. Předpokládal dřinu, pokoru, dril – tak věčně diskutující evropská intelektuální povaha prošla zkušeností, která jí nastavila naprosto nový úhel pohledu na svět a sama sebe. Ale taky na umění, které nelze chápat jako projekt, leč jako imanentní součást práce a života, jako úrodu rýže," říká publicistka Jana Návratová.

V poslední době se Min Tanaka věnuje i filmovému herectví. Všímaví diváci ho mohli vidět například v hollywoodském snímku 47 róninů, loni se objevil také v japonském akčním snímku Return. Poprvé si zahrál v televizním snímku Oedipus Rex v roce 1993, od roku 2002 ale jeho filmografie už narůstá pravidelně o jeden až dva záznamy ročně, v posledních dvou letech i více.

Přístav ožije na konci srpna

V místě bývalého nádraží Karlín-Přístav by měl vzniknout park pro trávení volného času a kulturní akce. Zanedbaný pozemek na vltavském břehu si vyhlédli Michal Tošovský, Štěpán Kubišta a Jakub Janďourek, manažer Otevřené společnosti, bývalý ředitel Nové scény Národního divadla a sklářský designer studia Dechem.

Štěpán Kubišta
Štěpán Kubišta | Foto: ČTK

"Pražané mění svoje zvyky a více než dříve spojují trávení volného času s městem a jeho veřejnými prostranstvími. Pokud poskytují nezbytné zázemí, dříve prázdné městské prostory se dnes stávají přirozenými centry dění. Pražskému Karlínu takové místo dosud chybělo. Chtěli jsme to změnit - a tak se zrodila myšlenka na vybudování Přístavu 18600”, uvedl jeden z autorů projektu Michal Tošovský.

Pražský magistrát projekt podpořil a zapůjčil jim zanedbaný pozemek.

V průběhu léta bude Přístav 18600 hostit kulturní akce jen občasně. Od konce srpna pak bude připraven každodenní program v rámci projektu Fiesta, který se do Karlína přesouvá po několka úspěšných letech na piazzetě Nové scény Národního divadla.

“Stejně jako v předešlých letech bude součástí projektu i soutěž o prostorovou koncepci Fiesty. V tuto chvíli oslovujeme mladé architekty a designéry, kteří pro Přístav 18600 navrhnou speciální betonový mobiliář," popsal plány na nejbližší měsíce další z tvůrců projektu a někdejší ředitel Nové scény ND Štěpán Kubišta.

 

Právě se děje

Další zprávy