Recenze: Marek Daniel hraje v Ungeltu stand-up komika, který se zaprodá vidině slávy

Saša Hrbotický Saša Hrbotický
21. 12. 2018 14:00
Repertoárová novinka pražského Divadla Ungelt kombinuje tradiční divadelní tvar s výstupy ze stand-up komedie. Nad průměr ji povyšuje výkon Marka Daniela v ústřední roli umělce, jenž se zaprodává vidině masového úspěchu.
Marek Daniel v inscenaci zúročuje letité zkušenosti s žánrem stand-upů.
Marek Daniel v inscenaci zúročuje letité zkušenosti s žánrem stand-upů. | Foto: Jan Malíř

Komorní hra sedmapadesátiletého irského dramatika Owena McCaffertyho nazvaná Jak zabít komika je vlastně dosti přímočará, nekomplikovaná moralita. Brilantní bavič Steve se stane štvancem vlastní kariéry a v honbě za popularitou ztratí nejen lásku partnerky, ale nakonec i sebe a svou jedinečnost.

Jak je pro komorní dispozici Ungeltu typické, i tato inscenace v režii Martiny Krátké se docela dobře obejde bez zvláštních jevištních efektů a naplno dává vyznít hereckému projevu. V tomto případě tedy především Marku Danielovi, dnes tolik viditelnému díky seriálu o lobbistovi Tondovi Blaníkovi.

Na jevišti v roli ostříleného stand-up matadora Stevea ho poprvé vidíme při jedné z mnoha štací, v zákulisí otřískaného venkovského sálu, kde vede rozhovor s chápavou i zdravě jízlivou partnerkou a manažerkou v podání Kristýny Frejové. Unavený Steve s nezbytnou lahví tvrdého alkoholu v ruce se dožaduje jejích kritických postřehů i povzbuzení. Zároveň prozrazuje, co je jeho profesním snem: nalézt velkého agenta, jenž mu otevře dveře k úspěchu a penězům. Dobře vystavěný dialog v podání Frejové a Daniela srší humorem a je prosycen vtipnými glosami na tělo.

Poté následují strhující monology adresované divákům v sále Ungeltu. Jasný vrchol dvouhodinové inscenace. Marek Daniel zúročuje letité zkušenosti s žánrem stand-up promluv, jejichž cílem je okamžitě oslovit, zaujmout a hlavně rozesmát. Z hercových úst se valí gejzíry jedovatých postřehů, dokonale ovládá řeč těla a mimiky. Do nepřetržitého proudu invektiv na adresu politiků prosakují vtipy i sebeironické osobní komentáře, ale Steve střílí také do vlastních řad, když demaskuje klišé uměleckého světa, přetvářku a falešnou hru na dobročinnost.

Inscenátoři neopomněli příležitost zaostřit na české poměry. Nejsou sice nijak originální, ale ke cti jim slouží, že netlačí na pilu a veškeré antibabišovské či antizemanovské narážky dávkují s nadhledem a mírou. Je zajímavé sledovat, s jakou bravurou se Marek Daniel pohybuje v těch pasážích, kdy na ostří nože balancuje mezi předepsanou rolí irského komika a okamžiky, kdy promlouvá "sám za sebe".

A pak do hry nečekaně vstoupí třetí postava. Sebevědomý a nekompromisní agent v přesné interpretaci Ladislava Hampla (alternuje ho Václav Vašák). Tvrdý, protřelý suverén ve světě showbusinessu oslní hrdinu a získá ho na svou stranu. Marné jsou protesty Johnstonovy partnerky, která s neklamnou intuicí vytuší rizika ďábelského závazku. Hypnotizovaný Steve jako by ztratil vůli. Oslněn vidinou velkých sálů a televizních přenosů, podepisuje kontrakt - a padá do osidel agentovy manipulace.

Ve druhé části komediální inscenace začíná těžknout. Pod taktovkou manažera a v zájmu masové popularity stand-upová hvězda Johnston odkládá politickou údernost, sklouzává k opakování bezzubých vtipů a lascivních dvojsmyslů. Jeho cesta za slávou musí být zákonitě vykoupena ztrátou osobitosti a originálního humoru. Schematicky konstruovaný příběh nejdříve ze scény vyhání jedinou ženskou postavu, a poté se stává již jen snadno předvídatelným obrazem lidského pádu.

Owen McCafferty: Jak zabít komika

Režie: Martina Krátká
Divadlo Ungelt, Praha, premiéra 18. prosince, nejbližší reprízy 21. a 22. prosince a dále 9., 10., 13., 15., 17. a 23. ledna

Jenže jakmile hra příliš zvážní, ztrácí na přesvědčivosti. Zkratkovitě nahozený děj nedává šanci k hlubší herecké kresbě a režisérka neumí zamaskovat handicap textu. Naopak ho ještě podtrhne. Třeba když pro zobrazení ubíjejícího stereotypu Johnstonových one-man-show nechá jeho představitele, aby se nenápaditě točil v kruhu a do omrzení opakoval pointu jedné rozvleklé anekdoty.

Bez ohledu na herecký vklad Marka Daniela i jeho kolegů tedy novinka Ungeltu nepřináší tak jednoznačný zážitek, jaký v první části večera slibovala. Přesto je dokladem zajímavého dramaturgického hledání nových cest a témat, které by oblíbenou pražskou scénu měly posunout blíž k současnosti.

Aktualizováno před 46 minutami

Po střelbě v Liberci zemřela žena, muže lékaři převezli do nemocnice

Po střelbě v Liberci podlehla žena na místě zraněním, muže lékaři resuscitovali a přepravili do nemocnice. Uvedl to mluvčí zdravotnické záchranné služby Michael Georgiev. Případ si převzali krajští kriminalisté.

"Mohu potvrdit, že na místě byly dvě osoby. Žena byla několik desítek minut resuscitována, ale resuscitace byla bohužel neúspěšná, utrpěla zranění neslučitelná se životem," uvedl Georgiev. "Druhým pacientem byl muž, který byl také několik desítek minut resuscitován, tato resuscitace byla úspěšná a pacient byl transportován do liberecké nemocnice na traumacentrum," řekl mluvčí záchranky.

Událost se stala v Rudolfovské ulici v neděli odpoledne. Policie informovala o zásahu s tím, že nebezpečí osobám v okolí nehrozí. Kriminalisté příčiny a okolnosti střelby na místě vyšetřují.

Neštěstí v synagoze u Jeruzaléma si vyžádalo desítky zraněných

Šest desítek zraněných si vyžádalo zhroucení ochozu v synagoze u Jeruzaléma, uvedla dnes agentura AFP. Deset zraněných je podle lékařů ve vážném či kritickém stavu, další padesátka zraněných je mimo ohrožení života, uvedl list The Times of Israel na svém webu.

Uvnitř synagogy charedimů, nejkonzervativnějších vyznavačů ortodoxního judaismu, bylo podle policie více než 600 lidí. Na místo přijíždějí sanitky, záběry na internetu zachytily chaos panující v davu před budovou, poznamenal deník.

Minulý měsíc v tlačenici na poutní hoře Meron zahynulo 45 lidí. Na místě se každoročně scházejí tisíce především ultraortodoxních židů k oslavám svátku Lag ba-omer. V osudovou noc jich tam bylo zřejmě až 100 tisíc a u kluzkého, zúženého východu nastala tlačenice.

Pokud Sněmovna vysloví nedůvěru vládě, Zeman ji nechá do voleb vládnout v demisi

Prezident Miloš Zeman trvá na svém předchozím výroku, že by nechal do voleb dovládnout v demisi vládu premiéra Andreje Babiše (ANO), pokud by jí Sněmovna začátkem června vyslovila nedůvěru. Frekvenci 1 dnes řekl, že to pokládá za nejlogičtější řešení. Opozici doporučil, aby se soustředila na volební kampaň a program a krátce před říjnovými sněmovními volbami nedělala podobné "vylomeniny".

Zeman řekl, že trvá na svém dřívějším vyjádření. "Nejlogičtějším postupem je nechat vládu dovládnout v demisi," uvedl. Sněmovna by měla z iniciativy koalic Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) a Pirátů a STAN hlasovat začátkem června. Výsledek hlasování rozhodne postoj KSČM. "Já řekl i při jednání s opozičními předáky, že by se měli víc soustředit na kampaň a předvést své programy a kandidáty a nedělat takové vylomeniny, jako je hlasování o nedůvěře," prohlásil prezident.