Recenze: Kafka se vrátil do Prahy, silné taneční drama se vryje do paměti

Ondřej Vinklát jako Josef K. a Kristýna Němečková v roli Novinové dívky.
Foto: Martin Divíšek
Roman Vašek
19. 6. 2019 12:20
Už se mohlo zdát, že Balet Národního divadla v Praze pod vedením Filipa Barankiewicze míří stále konzervativnějším směrem. Nejnovější premiéra Kafka: Proces však pražský soubor ukazuje v jiném světle. Moderní a originální choreografický jazyk Itala Maura Bigonzettiho mu výborně sedí.

S kafkovskými tématy se v českém baletu nesetkáváme poprvé. Před šesti lety se českobudějovickému divadlu vydařila inscenace Attily Egerháziho nazvaná Kauza Kafka, která motivy autorových literárních děl tlumočila dialogem hlavního hrdiny a loutky, jeho alter ega.

Giovanni Rotolo.
Giovanni Rotolo. | Foto: Pavel Hejný

Problematičtěji vyzněla Proměna, kterou před rokem v plzeňském baletu uvedli jako choreografové Ondřej Vinklát a Štěpán Pechar. Zamíříme-li do zahraničí, v nedávné době si vysloužil pozornost baletní Proces ve Švédském královském baletu, který připravil Jiří Bubeníček ve spolupráci s bratrem Ottou.

Kafkovský balet Maura Bigonzettiho měl premiéru před čtyřmi lety v Hannoveru. Jeho inspirace románovou předlohou je poměrně volná. Ukazuje postupnou psychickou destrukci hlavního hrdiny pod vlivem neurčitých okolních příčin - nezdůvodněného soudního procesu.

Výrazným motivem je odkaz na svět médií prostřednictvím postavy Novinové dívky. Moc médií, význam a věrohodnost informací, které přinášejí, tak vytváří další vrstvu, která posiluje Kafkovu výpověď i pro současnost.

Pro Bigonzettiho inscenaci je typický nejen současný taneční jazyk, byť vycházející z akademického baletního tvarosloví, ale také důsledná práce s vizuální koncepcí: všechny postavy jsou oděny v barevně nevýrazných kostýmech, odkazujících na odívání v první republice, a scénografii až na pár objektů tvoří sugestivní počítačová animace.

Tvůrci pracují s estetikou filmu noir a toto přirovnání sedí jak vypravěčským stylem filmových obrazů, tak vizuálním vyzněním. Hudební inspiraci současník Bigonzetti našel hlavně u renesančních a barokních skladatelů: do 19. století nahlíží prostřednictvím hudby Modesta Petroviče Musorgského a poměrně velké plochy dává Třetí symfonii Henryka Góreckého, polského skladatele druhé poloviny minulého století.

Často zní soprán jako zajímavý nadpozemský kontrapunkt k bezcílnému konání hlavního mužského hrdiny.

Miho Ogimoto a Giovanni Rotolo.
Miho Ogimoto a Giovanni Rotolo. | Foto: Martin Divíšek

S Bigonzettiho prací jsme se v Národním divadle setkali už před třemi lety v krásném duetu Vertigo (dodejme, že další Bigonzettiho balet, Rossiniho karty, uvede v příští sezoně ostravské divadlo). Právě vynalézavé kompozice duetů vytvářejí opěrné body jeho inscenace Kafka: Proces.

Hlavní hrdina Josef K. se postupně setkává se třemi klíčovými ženskými postavami. Ošetřovatelkou, s níž tančí v lyrickém, i když vášnivém dialogu. Přímočarou a energickou Pradlenou, která se doprovází agresivními zvuky vyluzovanými na valše, jako by tím dokreslovala prohlubující se nejistotu a psychickou trýzeň hlavního hrdiny.

Fatální Josefovou partnerkou je ale Novinová dívka, symbolická postava zabalená do novinových ústřižků a táhnoucí na jeviště velký kufr přeplněný dalšími kusy novin. Josef K., zoufale prahnoucí po informaci vysvětlující jeho proces, se k ní upíná v naději na rozřešení. Jako odpověď jej dívka v samém závěru hordou novin neznámé výpovědní hodnoty zadusí.

Giovanni Rotolo a Mária Dorková.
Giovanni Rotolo a Mária Dorková. | Foto: Martin Divíšek

Jsou to čtyři velmi dobře charakterizované ústřední postavy, které při premiérách našly vynikající interprety. Alina Nanu, která nedávno excelovala v ryzí klasice - jako Odetta/Odilie v Labutím jezeře nebo Lise v Marné opatrnosti -, v úloze Ošetřovatelky ukazuje další barvu svého hereckého talentu.

Jiná všestranná tanečnice Nikola Márová si už rejstřík fatálních a pudových žen typu Pradleny vyzkoušela, ale s mírou zkušeností jako by její herectví nabralo ještě ostřejších kontur, údernosti, úsečnosti, přesného timingu.

Kristýna Němečková je tanečnicí s výjimečnými dispozicemi, ohebností, flexibilitou pohybu. Už prostou chůzí, z níž sálá sebejistota a absence empatie, charakterizuje Novinovou dívku.

Kafka: Proces

Choreografie a kostýmy: Mauro Bigonzetti
Stavovské divadlo, Praha, psáno z druhé premiéry 14. června, nejbližší reprízy 1. a 2. července

A pak je tu Ondřej Vinklát, představitel hlavního hrdiny, umělec mnoha múzických talentů a tanečník s nepřehlédnutelným charismatem. Jeho Josef K. - zprvu sebevědomý úředník vymykající se okolní mašinerii - se postupně propadá do nejistoty, kdy se choulí u kraje portálu ve vystrašené odevzdanosti budoucímu.

Inscenace Kafka: Proces trvá devadesát minut bez přestávky a předpokládá diváka, který je schopen hlubšího ponoru a koncentrace. Bude však odměněn kvalitním současným baletním divadlem, které se vryje do paměti.

 

Právě se děje

před 40 minutami

Ganna vyhrál úvodní časovku Gira d'Italia

Italský cyklista Filippo Ganna vyhrál úvodní časovku Gira d'Italia a jako první se oblékl do růžového dresu. Mistr světa v této disciplíně porazil na trati dlouhé 8,6 km v Turíně krajana Edoarda Affiniho o deset sekund. Jediný český cyklista ve startovní listině 104. ročníku Jan Hirt do závodu vstoupil 135. místem.

před 1 hodinou

Volejbalistky porazily v kvalifikaci i Slovinsko a jsou blízko k ME

České volejbalistky mají nakročeno k účasti na mistrovství Evropy. V lotyšském Daugavpilsu dnes porazily Slovinsko 3:1 po setech 21:25, 25:22, 25:19, 25:15 a po prvním turnaji vedou se třemi výhrami skupinu F.

V prvním utkání svěřenkyně řeckého trenéra Jannise Athanasopulose vyhrály nad domácím Lotyšskem jasně 3:0 a stejným poměrem si poradily i s Bosnou a Hercegovinou.

Stvrdit postup na šampionát můžou příští týden od pátku do neděle na odvetném turnaji v Bosně. Na ME, na kterém bude na přelomu srpna a září v Srbsku, Bulharsku, Chorvatsku a Rumunsku hrát 24 týmů, postoupí dva celky.

Další zprávy