Jak vystřelit Bacha do virtuálního urychlovače v Kongu?

Jakub Novák
25. 6. 2014 13:59
Festival Tanec Praha uvedl představení Coup Fatal, které je společným dílem Alaina Platela a několika konžských hudebníků. Původně vzniklo jako koncert "africky" pojaté barokní hudby.
Coup Fatal.
Coup Fatal. | Foto: Chris Van der Burght

Glosa - Globální oteplování, globální popkultura…globální Bach? Do virtuálního konžského urychlovače částic bylo vystřeleno dílo tohoto barokního velikána; místo elektrických impulsů tu přitom posloužila africká nespoutanost.

Z následných srážek přitom vyvstal nový tvar, nový typ částice, který propojuje někdejší evropské velikášství a aroganci s africkou přirozeností a hravostí.

Coup Fatal.
Coup Fatal. | Foto: Tanec Praha

Představení Coup Fatal, které je společným dílem Alaina Platela, Fabrizia Cassola, Serge Kakudji, Rodrigueze Vangama a několika konžských hudebníků, vznikalo původně jako koncert – a na představení je to velmi znát (ať už pozitivně či negativně, v závislosti na tom, jaká měl divák před začátkem očekávání).

Průnik, nikoliv kolonizace

Dokonce do té míry, až je trochu s podivem, že se toto dílo objevuje právě v programu Tance Praha a nikoliv třeba některého z hudebních festivalů. Jeho zařazení je bezesporu dramaturgicky odvážným krokem, který se podle bouřlivé reakce pražského publika bohatě vyplatil.

Podívejte se na ukázku z představení Coup Fatal.
Podívejte se na ukázku z představení Coup Fatal. | Video:

Upřímnost (zapomeňme nyní na možné negativní konotace a klišovitost tohoho slova) vystoupení zasadila publiku hluboký úder („coup fatal“) a lze proto čekat, že bez odezvy nezůstane ani u (části) tuzemské umělecké scény a že ukázka africké „práce s materiálem“ se stane pro některé podnětnou inspirací. Vzájemný průnik evropského a afrického myšlení – na rovnocenné bázi – nikoliv ve stylu ideové kolonizace jednoho druhým, může do budoucna přinést velmi šťavnaté plody.

Zmínku o kolonizaci lze využít také jako oslí můstek k popisu jednoho ze zásadních inspiračních zdrojů, z nichž Coup Fatal vychází - jsou jím kultovní konžští dandyové, „sapeurs“ (našinec měl však doposud obvykle možnost setkat se s nimi spíše než kde jinde tak na stránkách některých módních blogů) – toto hnutí funguje prakticky od dvacátých let minulého století až dodnes a primárně fungovalo jako forma nenásilného odporu vůči kolonizátorům.

Coup Fatal.
Coup Fatal. | Foto: Chris Van der Burght

Sapeurs tvořili svým stylem a elegancí jedno z ohnisek odporu vůči belgickým okupantům; využití tohoto prvku v představení tak zároveň vytváří další úroveň, na které je možné ho vnímat, zejména potom v kontrastu s bytostně evropským prvkem, jakým je barokní kultura a Bach jako jeden z jejích nejvýznamnějších představitelů.

Blízko sapeurs

Coup Fatal nabízí několik velmi silných okamžiků, paradoxně k nim však často dochází jakoby mimochodem, mimo hlavní proud toho, co se na jevišti děje. Publikum s nadšením přijímalo milé, zábavné scény, často ještě doplněné interakcí s účinkujícími. Vystoupení dokonce chvílemi sklouzávalo až k estrádnosti, zejména v okamžicích „přestylizace“.

Coup Fatal.
Coup Fatal. | Foto: Chris Van der Burght

Je však nutno říct, že svou roli ve vnímání tohoto vystoupení v mém případě hrálo i očekávání spíše pohybového díla; výsledek byl přitom blíže k muzikálu nebo samotnému koncertu (přičemž tu nelze upřít kvalitu hlasu Serge Kakudjiho). To by v principu samo o sobě problémem nebylo a jak jsem již v úvodu zmínil, tato forma drtivě většině lidí nevadila, ba naopak.

Závěr představení byl však již zbytečně natahovaný a s postupem času tu již nedocházelo k paralelnímu posunu ve vývoji žádné z jeho složek, vše se už jen postupně zahlazovalo a konzervovalo, k vlastní škodě.

Coup Fatal.
Coup Fatal. | Foto: Chris Van der Burght

Představení Coup Fatal však bylo jinak celkově velmi osvěžující a jeho hlavní (a obrovskou) sílou byla energie všech účinkujících, bezprostřednost a upřímnost jejich projevu; k dobru přitom ještě připočítejme hravost a zejména potom nadsázku, s jakou zde tvůrci pracovali, s nadsázkou, která perfektně reflektuje celou filosofii konžských sapeurs a která je nám – i navzdory odlišnému společenskému kontextu, v němž vzniká – velmi blízká.

Coup Fatal. Alain Platel, Fabrizio Cassol, Serge Kakudji, Rodriguez Vangama / les ballets C de la B & KVS, Belgie. Představení uvedl 22. června festival Tanec Praha. Premiéra 10. června 2014 na vídeňském festivalu Festwochen.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 13 minutami

Rusko stálo za smrtí Litviněnka v Británii, oznámil evropský soud

Rusko je odpovědné za smrt svého zběhlého agenta Alexandra Litviněnka v jeho londýnském exilu v roce 2006. Uvedl to ve svém úterním verdiktu Evropský soud pro lidská práva (ESLP) ve Štrasburku. Bývalý agent ruské tajné služby FSB a kritik prezidenta Vladimira Putina byl otráven vzácným radioaktivním izotopem plutonia 210 a ještě před svou smrtí z otravy obvinil šéfa Kremlu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Růst minimální mzdy příští rok na 18 tisíc korun je mimo debatu, uvedla Schillerová k návrhu ČSSD

Návrh koaliční ČSSD na zvýšení minimální mzdy z nynějších 15 200 na 18 000 korun je mimo debatu. Na úterní snídani s podnikateli to uvedla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO). Podle ní by tako výrazný nárůst byl problémem především pro malé a střední podniky kvůli nárůstu zaručených mezd, které jsou na minimální mzdu navázány.

"Minimální mzda za naší vlády rostla. Ona sama o sobě není problém. Máme maximálně 150 000 lidí, kteří berou minimální mzdu. Pak ale máme osm stupňů zaručených mezd. Ty velké firmy si s tím poradí, ale pro ty malé a střední firmy to problém je. Růst o 18,4 procenta, jak navrhuje ČSSD, je mimo debatu," řekla ministryně. Otázkou podle ní je, zda premiér Andrej Babiš (ANO) nerozhodne přenechat debatu o růstu minimální mzdy až nové vládě. Babiš už v pondělí uvedl, že by to bylo nejlepší.

Ministryně práce Jana Maláčová (ČSSD) navrhuje, aby se nejnižší výdělek zvedl od ledna z nynějších 15 200 na 18 000 korun, tedy zhruba o 18 procent. V pondělí uvedla, že na 18 000 korunách trvá. Odbory to podporují. Zaměstnavatelé jsou proti. Navrhovali navýšení o 500 korun, tedy o inflaci. V pondělí na jednání tripartity částku posunuli na 550 korun. Poukazovali na to, že se zvláště malé a střední podniky dosud nevzpamatovaly z dopadů koronavirové epidemie. Schillerová zmínila už dřív možnost přidání o 1000 korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy