Recenze: Děvky od Arbesa ani čtyřmi jednohubkami nezasytí

Tatiana Brederová
29. 10. 2014 8:52
Inscenace Hřebíčková s Onufrákovou lehce meditují aneb Děvky od Arbesa nabízí skvělé výkony hereček, ale kromě pár povedených žertů jen pramálo momentů, které by nebojovaly s okázalým klišé.
Zuzana Onufráková a Petra Hřebíčková.
Zuzana Onufráková a Petra Hřebíčková. | Foto: Ivo Dvořák

Recenze - Režisér a umělecký ředitel Švandova divadla se rozhodl v nejnovější inscenaci opustit interpretační postupy a s pomocí dramaturgyně Lucie Kolouchové a dvou výborných hereček vytvořit autorský kus.

Samotný název napovídá, že základem pro jejich tvorbu se stal zvláštní genius loci okolí jejich scény, tedy Smíchov a „Arbesák“. Ve čtyřech etudách tak Hřebíčková s Onufrákovou představují příběhy, které spojuje jen místo děje.

Herecké exhibice bez záchranné sítě

Inscenace Hřebíčková s Onufrákovou meditují aneb Děvky od Arbesa je nejen zahajovacím počinem nové sezony, ale i nového dramaturgického cyklu s názvem Intimní rozhovory.

Hřebíčková s Onufrákovou meditují aneb Děvky od Arbesa.
Hřebíčková s Onufrákovou meditují aneb Děvky od Arbesa. | Foto: Ivo Dvořák

Hereckému souboru Švandova divadla zajisté sluší intimní scénický tvar. Každý člen ansámblu se vyznačuje specifickým charizmatem, typologií a hloubavostí. Překročení hranic uzavřené inscenace a velkého hlediště proto může být pro diváka velkým zážitkem z herecké exhibice výrazných osobností. Otázkou ale zůstává, jestli se s tímto novým směrováním dokáže vypořádat i zbytek tvůrčího týmu.

Inscenace určitě nabízí skvělé výkony Hřebíčkové a Onufrákové, ale kromě pár povedených žertů jen pramálo momentů, které by nebojovaly s okázalým klišé. I přesto jí ale nelze upřít, že z ní srší energie čisté radosti z tvorby, což je výhodou téměř každého autorského divadla. Jestli to ovšem divákovi nestačí a snaží se nahlédnout i pod tuto pokličku, nalezne většinou jen banality.

Nejpovedenější je hned první výstup, ve kterém herečky parodují dvojici divadelních kritiček. Za povšimnutí stojí samotná myšlenka, kdy se předmětem herecké interpretace stává divadelní kritika – tento proces, který je mimo jiného zajisté žádoucí (i kritiku je potřeba kritizovat), nabízí spoustu prostoru pro groteskní humor.

Hřebíčková s Onufrákovou meditují aneb Děvky od Arbesa.
Hřebíčková s Onufrákovou meditují aneb Děvky od Arbesa. | Foto: Ivo Dvořák

Kromě této myšlenky obrátit proces kritické reflexe naopak, se v etudě ale pracuje spíš s prvoplánovou nadsázkou. Herečky začínají svůj part v hledišti, stylizované do zapšklých bab ad absurdum.

Kostýmy Lenky Odvárkové, paruky i mimika hereček jsou groteskní citací toho nejhoršího nevkusu žen, kterým v pozicích úřednic z grantových komisí ušly nejlepší léta života a jejichž jediným zdrojem potěchy je urážení divadelních tvůrců. Jejich prostoduchá hádka o to, která je větší hvězdou, je zřejmým důkazem toho, že hvězdné nebe jim je na hony vzdálené, a popíjení tuzemáku jim na důstojnosti také nepřidává.

Tuto směsici jadrného vyjadřování, urážek a důkazů vlastních komplexů méněcennosti přeruší korpulentní baletka, snažící se s dětskou úporností zatančit Labutí jezero, a je tak přemostěním k dalšímu výstupu, kde si naopak herečky vzaly na mušku drogově závislé prostitutky, tedy děvky od Arbesa.

Ostré střihy tupými nůžkami

V této části představení už se ale jakákoli originalita hledá jen stěží. Scénka, ve které se dvě kamarádky z ulice hádají o svém pasákovi, je opepřená spoustou explicitních vyjádření, což ale samo o sobě dnes už nemůže nikoho šokovat. Banální zápletka je vystavěná z povrchních a nesčetněkrát omletých momentů. Jistý šmrnc dodávají opět herečky, jejichž energie je opravdu dechberoucí. Nebrání se ani fyzickým konfrontacím, které jsou díky prostoru malé scény celkem prokazatelně na tělo.

Hřebíčková s Onufrákovou meditují aneb Děvky od Arbesa.
Hřebíčková s Onufrákovou meditují aneb Děvky od Arbesa. | Foto: Ivo Dvořák

Ostrým střihem se pak ocitáme v úplně jiném časovém období, v konzervativním a bigotním 19. století. Herečky se mávnutím ruky mění z feťaček na sestry, které bojují s neštěstím – nechtěným těhotenstvím jedné z nich. Pořád jsme tedy na Smíchově a pořád vidíme „děvky“, ovšem z pohledu celkem jiné společnosti.

Podle toho se mění i herecká stylizace na patetickou. Divákům ovšem chvíli trvá, než situaci začnou brát vážně a přestanou hledat parodii. V kontextu celkového vyznění inscenace stojí historický výstup celkem mimo. Jediné, co ukazuje, je schopnost hereček měnit různé polohy v malém časovém úseku, což pro mnohé diváky nemusí být málo, dalším to ale stačit nebude.

Hřebíčková s Onufrákovou meditují aneb Děvky od Arbesa.
Hřebíčková s Onufrákovou meditují aneb Děvky od Arbesa. | Foto: Ivo Dvořák

Poslední výstup uzavírá variace na realitu a absurditu a ukazuje samotné herečky po náročném vystoupení. V závěru se tak celkem obnažuje divadelní konstrukt, herečky svlékají kostýmy, probírají své výkony. Drobným zpestřením je blouznění Petry Hřebíčkové o černých aurách a špatných karmách, které vyvrcholí v až psychotické extázi.

Samotný koncept inscenace se tak jeví jako zajímavý a odvážný. Na malé scéně tvůrci ukázali, jaká dogmata tradičního divadla už pro ně neplatí. Rozrušili spoustu hranic, povýšili místo svého působení, tedy Smíchov, na téma své práce, kritiky povýšili na své postavy, herečky se změnily na autorky a titulní role.

Samotný text a vytvořené situace jsou ale více než přitažené za vlasy. Groteskní stylizace, které nepředchází důkladné pozorování a pochopení zkoumaného předmětu, se tak stává jenom lehkou jednohubkou na úrovni televizní zábavy. A i když jsou ty jednohubky čtyři, hlad po dobrém umění nezasytí.

Dodo Gombár a kolektiv: Hřebíčková s Onufrákovou lehce meditují aneb Děvky od Arbesa. Režie: Dodo Gombár. Dramaturgie: Lucie Kolouchová. Scéna: Jan Polívka. Kostýmy: Lenka Odvárková. Hudba: David Rotter. Hrají: Petra Hřebíčková, Zuzana Onufráková. Premiéra 18. října 2014. Nejbližší představení: 31. října, 11. a 24. listopadu.

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Italský Senát těsně vyslovil důvěru vládě premiéra Conteho, který přestál i pondělní hlasování Poslanecké sněmovny

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Tucet členů národních gard USA bylo postaveno mimo službu

Tucet příslušníků amerických národních gard, kteří měli ve středu posílit bezpečnost inaugurace zvoleného prezidenta Joea Bidena, bylo postaveno mimo službu. Stalo se tak po prověrkách, které mimo jiné zkoumaly možné vazby na krajně pravicový extremismus. Podle Reuters to řekli představitelé Pentagonu.

Mluvčí Pentagonu uvedl, že se prověrky nezabývaly jen možnými vazbami na extremistické skupiny.

Jeden příslušník gard byl postaven mimo službu kvůli znepokojivým textovým zprávám, zatímco jiný byl nahlášen úřadům telefonicky. Reuters to sdělil generál v čele úřadu národní gardy Daniel Hokanson.

Do Washingtonu míří na inauguraci, která se uskuteční ve středu, asi dvaapůlkrát více členů národní gardy než v minulých letech. Federální úřad pro vyšetřování (FBI) přitom posuzoval jejich profil ještě nad rámec obvyklých prověrek, jimiž prochází standardně všichni členové ozbrojených sil USA. Zjišťoval mimo jiné, zda některý z nich v minulosti nečelil obviněním v případu spojeném s terorismem. Dříve dnes ministr obrany Christopher Miller řekl, že americké úřady nemají informace o tom, že by při inauguraci "hrozila hrozba zevnitř".

před 4 hodinami

Basketbalistky USK schytaly v Eurolize debakl

Basketbalistky ZVVZ USK Praha podlehly v domácí "bublině" v hale na Královce v utkání 4. kola Evropské ligy Fenerbahce Istanbul vysoko 70:99 a nedokázaly soupeři oplatit porážku 70:77 z prosincového turnaje v Turecku. O udržení naděje na postup do březnového čtvrtfinále bude hrát tým trenérky Natálie Hejkové ve čtvrtek od 19:00 proti Lyonu, který má stejně jako Fenerbahce o bod více než Pražanky.

V celku vítěze tři hráčky předvedly dvacetibodový střelecký výkon - Kayla McBrideová (26), Alina Jagupová (23) a Cecilia Zandalasiniová (20). Z domácího týmu se nejvíce dařilo Kateřině Elhotové s 19 body.

Pražanky se musely obejít bez americké opory Alyssy Thomasové a držely s tureckým celkem krok jen do osmé minuty, kdy byl stav ještě 13:18. Pak ale Fenerbahce uhrálo osmibodovou šňůru a naděje domácího výběru se postupně začaly rozplývat.

Problémy jim dělaly hlavně McBrideová s Jagupovovou a do poločasové přestávky šly suverénky české basketbalové scény s mankem 27:59. Na začátku třetí čtvrtiny prohrávaly i nejvyšším rozdílem v utkání o 33 bodů. Slabou náplastí mohlo být pro USK, že třetí i čtvrtou čtvrtinu těsně vyhrál a také se těsně ubránil stovce inkasovaných bodů.

Evropská liga basketbalistek - 4. kolo:

Skupina B (Praha - hala Královka):

USK Praha - Fenerbahce Istanbul 70:99, Gdyně - Lyon 76:79

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Nymburk prošel do osmifinále LM z druhého místa

Basketbalisté Nymburka podlehli v závěrečném 6. kole základní skupiny B tureckému celku Tofas Bursa 97:103 a postoupili do osmifinálové fáze Ligy mistrů ze druhého místa. Soupeř pořadí v tabulce ovládl, francouzský Dijon i přes výhru na Kypru nad Keravnosem klesl při shodném zisku 10 bodů vinou nejhoršího skóre ze vzájemných zápasů na nepostupovou třetí příčku v minitabulce tří týmů.

Soupeře pro osmifinálovou skupinu se tým trenéra Orena Amiela dozví při losování 2. února. Další sérii zápasů začne šestnáctinásobný český šampion přesně o měsíc později.

Úvod utkání patřil Omaru Prewittovi, který se rozehrál dvěma trojkami, za čtyři minuty měl na kontě 12 bodů a zařídil vedení 15:8. Nymburk v první čtvrtině vedl i o deset bodů, ale Tofas bojující o klíčovou výhru se ve druhé části přiblížil i na dva.

Domácí už ale soupeře do vedení v první polovině utkání nepustili. Na rozdíl od něj hráli s jistotou, že jim při shodě okolností vezme postup jen porážka téměř o 60 bodů. Nymburk dokonce ke konci druhé čtvrtiny podruhé v utkání unikl i do desetibodového náskoku.

Touha Tofasu po play off ale vyústila ve třetí desetiminutovce v obrat. Týmy se pak přetahovaly o nejtěsnější vedení. Domácí šli ještě do vedení 87:82, ale soupeř odpověděl sedmibodovou šňůrou a vybojoval vítězství. Zařídil ho 27 body Tomislav Zubčič. Domácím nestačilo Prewittových 24 bodů.

Basketbalová Liga mistrů - 6. kolo:

Skupina B:

ERA Nymburk - Tofas Bursa 97:103 (30:26, 57:52, 78:79)

Nejvíce bodů: Prewitt 24, Hruban 17, Dalton 15 - Zubčič 27, Akoon-Purcell 23, Christon 19. Fauly: 21:30. Trestné hody: 41/31 - 28/19. Trojky: 14:10. Doskoky: 38:33.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Kandidát na ministra zahraničí USA Blinken: Čína je největší diplomatickou výzvou Spojených států

Čína je bezpochyby největší diplomatickou výzvou pro USA ze všech světových zemí. Na slyšení v Senátu to dnes řekl kandidát na ministra zahraničí v nastupující administrativě Joea Bidena Antony Blinken. Naléhavou zodpovědností USA je podle něj zabránit Íránu v nabytí jaderných zbraní, k návratu Spojených států k jaderné dohodě s Teheránem z roku 2015 však podle něj v blízké budoucnosti nedojde.

Dosluhující prezident Donald Trump podle Blinkena učinil správně, když zaujal tvrdý postoj vůči Číně, protože ta pod vedením prezidenta Si Ťin-pchinga začala dávat jasně najevo svou asertivitu a snahu stát se vůdčí světovou velmocí. Kandidát na funkci šéfa diplomacie však vyjádřil nesouhlas s Trumpovou strategií.

"Musíme čelit Číně z pozice síly, ne slabosti," řekl Blinken, což podle něj znamená "spolupracovat se spojenci, a ne je pomlouvat, podílet se na chodu mezinárodních institucí a vést je, namísto toho, abychom z nich ustupovali". Kandidát na ministra zahraničí rovněž prohlásil, že podle jeho názoru existuje základ pro vybudování takového postoje vůči Číně, s nímž budou souhlasit zástupci obou hlavních politických stran.

USA jsou podle něj připraveny vrátit se k jaderné dohodě světových mocností a Íránu o omezení íránského jaderného programu (JCPOA), od které Trump odstoupil. Podmínkou je však to, aby Teherán začal znovu respektovat závazky, které mu dohoda ukládá. "Od toho jsme ještě daleko," poznamenal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy