Havlová se vrací na divadelní prkna

RiK, ČTK
2. 1. 2006 16:00
Praha - Někdejší členka pražského Divadla na Vinohradech se opět v jeho zkušebně poprvé setkala s režisérem Ladislavem Smočkem a jevištním partnerem Petrem Kostkou.

Tragikomedie předního amerického dramatika Israela Horovitze Chvíle pravdy bude mít v překladu Alexandra Jerieho českou premiéru 17. března.

Podle dramaturga Tomáše Vondrovice jsou oba protagonisté zároveň i jediné postavy hry. "Stárnoucí profesor hudby a angličtiny, muž pevných etických zásad a estetických norem, si na inzerát najme hospodyni. Tou je obyčejná irská žena, která nevyniká teoretickými znalostmi ani nedosahuje úrovně jeho vzdělání. Přináší však do jeho života zcela jiné hodnoty a kvality," charakterizoval Vondrovic Horovitzův text. Tento autor zatím není v Čechách příliš známý; jeho tituly se ale úspěšně hrají v Americe, Francii, Německu i Británii.

Dagmar Havlová opustila hereckou dráhu po sňatku s prezidentem v lednu 1997. Už vloni uvedla, že se na návrat do divadla těší. Herectví pro ni prý vždy znamenalo určitou psychoterapii a kontakt s divákem označila za nesmírně přínosný.

Do své poslední divadelní role, jíž byla postava královny Kristiny ve známém Strindbergově dramatu, se vrátila na podzim 1997 při sedmi benefičních představeních ve prospěch postižených záplavami. Poslední bylo na Vinohradech 11. prosince 1997.

Populární a oceňovaná divadelní, filmová a televizní herečka natočila v letech 1974 až 1996 pod příjmením Veškrnová přes 200 televizních inscenací, téměř půl stovky filmů a nastudovala na padesát divadelních rolí. Na vinohradské jeviště se mohla vrátit začátkem roku 2001 rolí Marie Stuartovny ve hře anglického dramatika Roberta Bolta Ať žije královna. Koncem října 2000 však divadlo přípravy inscenace před zahájením zkoušek zastavilo. Ředitel Jindřich Gregorini to vysvětlil vysokými finančními nároky na kostýmy, paruky a scénu, což Havlová respektovala.

"Divadlo není krásné v tom, že je drahé," komentoval to tehdejší umělecký šéf Jiří Menzel a litoval, že na naplnění režijní koncepce divadlo nemá. Režisér Juraj Herz nabídl i svůj honorář, aby náklady snížil - odmítl však "dělat průměr".

 

Právě se děje

Další zprávy