reklama
 
 

Blog J. G.: Temný rytíř, Comic-Con a Prometheus naživo

10. 7. 2012 13:01
Blog recenzenta Aktuálně.cz o filmovém a kulturním dění

Čtvrtek - 18:22 Uff. Čekal jsem všechno, ale takhle úmornou a úpornou tříhodinovku ne. Nolanův hit Temný rytíř povstal měl dneska odpoledne novinářskou projekci. Přeplácaná a překombinovaná story se rozjíždí pomalu jako zrezivělý batmobil a po hodině a čtvrt, kdy už se jiné filmy připravují na vyvrcholení, se Nolan teprve odpoutává z expozice.

Ne že by to vyprávění samo mělo sílu strhnout: je to překombinovaný mišmaš uměle naroubovaných současných témat jako je terorismus, hamižnost burziánů nebo energetická krize s otravnou new age filozofií a plačtivým rozebíráním sirotkovského traumatu.

Temný rytíř povstal je nejslabší z celé nolanovské série o Batmanovi. Je emociálně chladný stejně jako všechny jeho filmy, ale zároveň jednoznačně scenáristicky nejvíc skřípe. Nad překvapivým twistem v závěru ještě pořád kroutím hlavou a konec popírá všechny fyzikální zákony, což u komiksové adaptace, která se jinak tak moc snaží předstírat zcivilnění a zasazení do naší reality zamrzí.

V předchozích dvou dílech trilogie se ještě podařilo vybalancovat, že všechna ta vážnost a patetické dialogy nesklouzly do nezáměrné parodie, ale něco bude asi špatně, když v závěru při pohledu na šišlajícího muže v masce křivícího ústa člověk místo na záchranu dvanácti milionů lidí myslí na poslance Ransdorfa. V pomyslném souboji komiksových blockbusterů porážejí Avengers a Amazing Spider-Man tuhle namachrovanou a nabubřelou nudu na celé čáře. Ale třeba bude mít kolega Kokeš, který napíše na Aktuálně plnohodnotnou recenzi, na věc zcela jiný názor. 

Středa - 11:06 S fanoušky Temného rytíře se nevyplatí si zahrávat. Naposled to na vlastní kůži pocítil americký blogger a recenzent Eric D. Snyder. Z fanatických přívrženců si vystřelil, když na populární agregátor recenzí Rotten Tomatoes umístil odkaz na svou negativní recenzi, který byl uvozen citátem: "Temný rytíř povstal je s přehledem nejslabší film o Batmanovi, a v to počítám i Schumacherova Batmana a Robina. Christopher Nolan ztratil fazónu."

Vysloužil si tak v komentářích ke svému odkazu spoustu nesouhlasných až nenávistných reakcí. Ne všichni totiž proklikli odkaz, který vedl na Snyderovu stránku, na níž recenzent oznámil, že si dělal legraci, že film ještě neviděl a že svůj negativní citát umístil na Rotten Tomatoes proto, aby nachytal čtenáře, kteří se agresivně vyjadřují k autorům negativních recenzí, aniž by si dali práci vůbec si celou kritiku přečíst.

Vtip na adresu trollů se mu ovšem nevyplatil. Provozovatelé stránky ho vyškrtli promptně z prestižního seznamu autorů, jejichž názory se objevují na Rotten Tomatoes, s tím, že odkazem na neexistující recenzi zneužil jejich důvěru. "Když kritik nebere vážně svou reputaci, nebereme ji vážně ani my."

Těžko říci, co z toho vyplývá jiného, než v úvodu tohoto postu zmíněná mantra, že s fanoušky Temného rytíře se nevyplatí zahrávat. Budu to mít na paměti, až zde zítra vpodvečer uveřejním své krátké první dojmy z první české projekce tohoto dlouho očekávaného hitu. Ale když se mi film líbit nebude, napíšu to hrdě a neúprosně, i kdyby se na mě z řad Nolanových příznivců měla snést sprška shnilých rajčat.

Pondělí - 18:02 Akreditace na letošní Comic-Con v San Diegu byly údajně vyprodány během devadesáti minut. Není divu. Na největší americké setkání milovníků komiksu, které se konalo o uplynulém víkendu, totiž dorazila taková koncentrace hvězdných hostů, že se jim nevyrovná žádný áčkový festival. Mezi většinou teenagerské publikum filmových geeků přijeli své připravované filmy představovat Guilermo Del Toro, Neil Blomkamp, Sam Raimi, Tim Burton, Sylvester Stalone, ale třeba také Quentin Tarantino nebo Peter Jackson.

Producentská promostrategie se s nástupem nových médií výrazně proměnila. O úspěchu filmů se často rozhoduje už měsíce před premiérou, pomocí trailerů a informací postupně dávkovaných do médií je potřeba neustále sytit dav potenciálních diváků hltajících každou novinku na fanouškovských serverech a sociálních sítích. A kdo nebyl v San Diegu, jako by nebyl.

Tarantino tu uspokojil zájem svých fanoušků, kteří se nemohou dočkat jeho předpokládaného vánočního hitu, spaghetti westernu Nespoutaný Django. Natřískanému sálu zodpověděl na otázky a hlavně pustil osmiminutový sestřih scén z filmu, jenž výrazně obohatil představu o příběhu, kterou si natěšení milovníci jeho tvorby udělali z traileru.

Lehce zbabělé rozhodnutí učinil Peter Jackson, když ukázku z dlouho připravovaného dvojfilmu o Hobitovi pustil ne v podobě, jak bude vypadat v kinech, tedy ve 3D a v revolučním formátu 48fps, při němž za sekundu projede divákovi před očima dvakrát víc políček než je obvyklé. Přiznal, že je to proto, že když před pár měsíci pouštěl prvním divákům ukázky ve 48fps, pozornost se soustředila na technologii a ne na obsah. Upřímně: ohlasy byly tehdy dost rozpačité. Jackson ovšem tvrdil, že na novou hloubku obrazu si divák musí zvykat déle, než v pětiminutové ochutnávce a navíc prý v San Diegu nemá technické zajištění promítání dostatečnou kvalitu.

I to všechno ale svědčí o tom, jak režisér dvojice velkofilmů s rozpočtem přes půl miliardy dolarů, klade velký důraz na to, jak ho přijme publikum složené z nezletilých komiksových nerdů na akci, která se za čtyři desítky let ze setkání pro pár set spřízněnců stala masovkou pro 130 tisíc návštěvníků.

Pátek - 17:10 Jeden filmový tip na víkend. V souvislosti s připravovanou americkou distribuční premiérou dánské komedie Klown režiséra Mikkela Norgaarda pustili producenti na internet ke stažení zdarma jeden díl sit-comu, podle něhož film vznikal. To by nebylo nic tak pozruhodného, kdyby scénář tohoto dílu neměl na svědomí Lars von Trier, autor, který svůj smysl pro humor osvědčil v Království nebo ve snínku Kdo je tady ředitel. I poetika nabízeného dílu bude patrně stejná.

V seriálu i ve filmu vystupují dva komici Frank (Frank Hvam) a Casper (Casper Christensen), kteří vlastně hrají svoje alter ega. V Trierově epizodě (odkaz na stažení naleznete zde) se oba hlavní hrdinové vyrovnávají se skutečností, že jejich přítelkyně navštívily u kamarádky kurz masturbace.

Čtvrtek - 11:30 British Board of Film Classification (BBFC) je vlivná organizace vytvářející ratingy pro filmy, která na producenty často tlačí, aby vystřihli nevhodné scény nebo vulgární dialogy. Deník Guardian vydal zprávu, podle níž se britští regulátoři rozhodli udělat výzkum, v rámci něhož pokusným skupinám divákům pouští brutální a kontroverzní filmy poslední doby a zkoumají jejich reakce na ně.

Focus groups složené z různých částí společenského a věkového spektra se tak zúčastnili projekcí takových filmů jako je Lidská stonožka 2, Mučedníci, Antikrist, Srbský film nebo Vrah ve mně. Ve všech těchto filmech se objevují velmi drsné scény násilí a respondenti výzkumu by měli hlavně posoudit, jestli je tyto explicitní výjevy pobuřují nebo ještě spíše jestli je považují za škodlivé pro psychiku.

Tahle organizace pro ochranu dobrých mravů ve filmu je v Británii léta kritizovaná z pozice zastánců svobody projevu, podle níchž je na každém, na co se dívá, a jákakoli snaha zasahovat do obsahu je cenzura. Možná by přitom jen stačilo, kdyby se každý, než jde do kina, pořádně přesvědčil, jaký zážitek ho čeká. Z nesplněných očekávání se totiž rodí nejvíce stížností, které na adresu BBFC přicházejí.

Loni se proto nejvíce podnětů ze strany diváků týkalo Aronofského Černé labutě, o níž si patrně mnozí diváci mysleli, že jde o poetický film ze zákulisí baletu. A letos žebříčku stížností vevodí Žena v černém, docela decentní duchařský horor, který ale mate svým obsazením hlavní role: Daniel Radcliffe vystoupil z image Harryho Pottera přece jenom asi trochu radikálněji, než některé jeho fanynky čekaly.

Úterý - 15:20 Možná jste byli ve Varech mezi těmi šťastlivci, kteří sehnali lístky na to, aby mohli páteční večer strávit v kostele. Nechápete? Konala se tu totiž už jedenáctá seance z cyklu Cinema Royal, utajených filmových projekcí v neobvyklém prostředí, které v Česku s velkým úspěchem pořádají lidé kolem kin Aero a Světozor. Inspirují se přitom u vynálezců tohoto fenoménu, který pochází z Velké Británie a má tu jméno Secret Cinema.

Britští organizátoři projekcí spojených s interaktivitou, hereckými performancemi a sdílením filmového zážitku v neobvyklém prostředí ale minulý měsíc svůj koncept ambiciózně rozšířili. Pronajali si na čtyři týdny opuštěný velkosklad v centru Londýna a vytvořili tam imitaci útrob vesmírné lodi.

Na sto šedesát najatých herců potom dělalo všechno pro to, aby se návštěvníci show skutečně cítili jako na Prometheovi letícím na půl miliardy vzdálenou planetu. Puštěný film už je vlastně jen třešničkou na dortu celé show posvěcené samotným Ridleym Scottem, který se také některých projekcí zúčastnil.

Na rozdíl od počátků Secret Cinema, kdy byly její akce koncipovány v zásadě jako undergroundová alternativa převládající filmové nabídce, v případě Promethea spolupracovali tvůrci zcela otevřeně se studiem. Měsíční akce, v rámci níž proběhlo 38 představení, se spustila současně s britskou premiérou a dostavil se i velký komerční úspěch. Tržby za show imitující prostředí ve filmu dosáhly 720 000 liber a překonaly výdělky z největšího londýnského kina IMAX.

Britští autoři konceptu jsou povzbuzeni úspěchem a na podzim tohoto roku by chtěli svou franšízu rozšířit do New Yorku. Kina ve Spojených státech trpí úbytkem diváků. Ať už kvůli pirátství, předraženým lístkům nebo kvůli zbabělosti filmových studií, které spoléhají hlavně na blockbustery a teenagery a ostatní typy filmů a potenciálních diváků zanedbávají.

Pokud se interaktivním, tajným projekcím podaří výrazněji zaujmout na americkém trhu, schyluje se možná k menší revoluci. Jak říká zakladatel Secret Cinema Fabien Riggall. „Věříme, že jsme součástí budoucnosti kinematografie."

autor: Jan Gregor | 10. 7. 2012 13:01

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama