reklama
 
 

Kuchařky jsou také knihy, hájí české čtenáře knihkupci

23. 4. 2014 11:00
Česko slaví Světový den knihy, všechny tituly jsou dnes osvobozené od DPH. Jak vidí situaci na českém trhu sami knihkupci?

Praha – Světový den knihy a autorských práv se slaví pravidelně od roku 1995 ve více než 100 zemích světa všech kontinentů. Tradičními partnery akcí pořádaných při této příležitosti jsou spisovatelé, učitelé, školy, knihovny, masmédia a další veřejné a soukromé instituce. Letos například vyhlásil Svaz českých knihkupců a nakladatelů akci Jeden den bez DPH.

"Světový den knihy má povzbudit každého, především pak mladé lidi k tomu, aby objevili radost a požitek z četby, ale také obnovit a zvýšit respekt k těm, kteří přispěli značnou měrou k sociálnímu a kulturnímu rozvoji humanity," píše na svých stránkách Svaz knihovníků a informačních pracovníků České republiky.

Tak vysoké DPH na knihy je nemorální, zlobí se nejen knihkupci

Svaz vyzývá knihkupce, aby nakupujícím dali slevu 15 procent na všechny knihy. Právě tak vysoká daň z přidané hodnoty se totiž nyní na knihy vztahuje a svaz knihkupců chce i touto akcí apelovat na politiky, aby daň snížili.

Nejprodávanější tituly

Nejprodávanější tituly

Kanzelsberger:

"Obecně se prodávají nejvíc knihy, které provází reklama, které čtenáři momentálně potřebují, případně které odpovídají aktuálním událostem (výročí či úmrtí autora apod.)."

(1. Jiří Kajínek: Můj život bez mříží, 2. Jo Nesbo: Červenka, 3. Antónia Mačingová: Zhubněte jednou provždy)


Neoluxor, Neopalladium:

"Všeobecně v prodeji vedou tituly z beletrie. První místa žebříčku patří již delší čas detektivkám, zejména těm severským. Krimi ze severu u nás v prvním čtvrtletí přeskočil jen titul  Roberta Gailbraitha alias J. K. Rowlingové."

(1. Jiří Růžek: V labyrintu zpravodajských služeb, 2. Veronica Rothová: Aliance 3)

Knihy Dobrovský:

"Nejvíce se prodávají detektivky (velké zastoupení má severská literatura - Jo Nesbo, Lars Kepler...), česká beletrie (M. Viewegh, H. Pawlowská, Z. Svěrák...), světová beletrie (S. King, D. Brown, George R. R. Martin...), romány pro ženy (silnou roli hraje erotická literatura - 50 odstínů se už dva roky drží mezi top tituly, Sylvia Day...)."

(1. Dan Brown: Inferno, 2. Zdeněk Svěrák: Po strništi bos, 3. E. L. James: Padesát odstínů svobody)

"DPH na knihy při jeho současné hodnotě je v Česku nemorální, jeho plíživé zvyšování sice trhu nijak drasticky skokově neublížilo, ale také neumožňuje trvale podkapitalizovanému knižnímu prostředí lepší fungování," říká Jan Kanzelsberger, majitel stejnojmenného knihkupectví. 

"Na rozdíl od pana prezidenta si nemyslím, že by se nižší než původně slibovaná úspora DPH měla věnovat knihovnám, protože ty jsou například v současnosti mnohdy dotovány vysokým odběrním rabatem ze strany dodavatelů," dodává.

Negativní dopad zaznamenali i další oslovení knihkupci. "Vyšší DPH na knihy jsme pocítili cca patnáctiprocentním poklesem tržeb," vypočítává Alena Tesařová z marketingu Knih Dobrovský.

"Nás to samozřejmě postihlo v tom směru, že došlo k navýšení cen knih. V důsledku toho zákazníci projevili menší vůli a ochotu si knihy zakoupit. Nemluvě o vyšších odvodech DPH, ale to je samozřejmé," říká Jiří Bílek, ředitel marketingu knihkupeckých firem Neoluxor a
Neopalladium.

Nerozlišujme knihy a buďme rádi za čtenáře

Prodejci mají ale to štěstí, že Češi jsou národem čtenářů a na knihy nezanevřeli. Nicméně nezanedbatelnou část prodaných knih tvoří tituly jako kuchařky, rady pro kutily či zahrádkáře.

"Zmíněné kuchařky ze všech ostatní žánrů trochu vybočují a ovlivňují zmíněnou statistiku prodeje knih. Je o ně v posledních letech velmi zvýšený zájem. Ale jak již bylo řečeno v předchozí otázce, beletrie stále tvoří převážnou část prodaného počtu titulů," upozorňuje Jiří Bílek.

"Kuchařky, návody pro kutily a zahrádkáře se prodávají dobře. Lidé, kteří nakupují tyto publikace, ale kupují i jiné knihy, proto si nemyslíme, že by to bylo na úkor jiného druhu literatury," říká k tomu Alena Tesařová z firmy Knihy Dobrovský.

Jan Kanzelsberger nesouhlasí s dělením knih na kvalitní krásnou literaturu a "nehodnotné" příručky. "Myslím, že Češi jsou stále velkými čtenáři, kuchařky a příručky pro zahrádkáře jsou koneckonců také knihy a vydávají se na celém světě. Návštěvnost kin také asi nedělíme na šunt a Oscary," poznamenává a ptá se: "A co je to vlastně krásná literatura - je jí ještě Fifty Shades (erotická trilogie Padesát odstínů - pozn. red.)?"

Beletrie je podle něj na ústupu. "To je logické, protože na rozdíl od příruček má stále větší konkurenci. Ale co ji dnes nemá?" dodává.

E-knihy? Konkurence to není, spíše reklama

Mohlo by se zdát, že kromě vyšší DPH zasáhl knihkupce i nástup e-knih. Nicméně oslovení knihkupci nevidí konkurenci elektronických knih nějak dramaticky.

"Jejich zásadní konkurence tištěným knihám je prozatím otázkou budoucnosti. Jak vzdálená je tato budoucnost, dokáže při dnešním rozvoji všeho možného těžko někdo předvídat," říká například Jan Kanzelsberger.

"Prodej e-knih  nijak zásadně neovlivnil zájem o knihy tištěné. Zde nepociťujeme nějaké zásadní problémy," sděluje dokonce Jiří Bílek.

Ba co víc, Alena Tesařová vidí v e-knihách cosi jako reklamu na tištěné knihy, což samozřejmě platí i naopak: "E-knihy přispěly k rozšíření povědomí o nových titulech i o knihách obecně, což je pro nás dobře. E-čtenář doporučí knihu známému, ten si ji třeba koupí papírovou a naopak. Takže si myslíme, že e-knihy a papírové knihy se vzájemně doplňují."

Knihy tu mají nejhorší podmínky z celé EU

Původní výše DPH na knihy byla pět procent, vzrostla tedy o plných deset procent. Kritici se domnívají, že toto dramatické zvýšení přineslo jen nepatrné finance do státního rozpočtu, avšak za cenu dlouhodobých ztrát na poli vzdělanosti a kultury.

Podmínky pro vydávání knih v ČR se podle řady odborníků staly téměř nejhoršími nejen v Evropské unii, ale i ve srovnání s ostatním světem.

"Buďme rádi za naše čtenáře a upřímně řečeno, považujme si jich," uzavírá Jan Kanzelsberger.

autor: Zuzana Hronová | 23. 4. 2014 11:00

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama