Občas se o Paris Photo hovoří také jako o fotografickém festivalu, takže si nejprve pojďme ujasnit, zda je to tedy veletrh, nebo festival. Jednoznačně veletrh. Podstatou festivalů je tvořivá práce, radost a sdílení. Veletrh je o prodeji. O nabídce a poptávce. O líbivosti a emocích. Jako návštěvník jste na veletrhu na lovu. Ulovit nově vydanou knihu, zapomenutou a náhle objevenou archiválii nebo nový talent. Ale už dávno neplatí, že Paris Photo je jen veletrh.
Prestižní akce se odehrává tradičně vždy na počátku listopadu, v centru Paříže poblíž Eiffelovy věže. Letošní veletrh byl v nově otevřeném "pomíjivém" velkém paláci (Grand Palais Ephemere) a budou se tam odehrávat i následující ročníky až do roku 2024. Právě do té doby totiž bude probíhat rekonstrukce původního dějiště veletrhu, kterým je Grand Palais.
V dočasné budově vystavovalo letos 863 umělců, 165 galerií a 30 nakladatelství z bezmála třiceti zemí. To vše pod jednou velkou střechou, na půdorysu křesťanských kostelů s předimenzovaným transeptem. Letos Paris Photo navštívilo 58 tisíc návštěvníků.
Na veletrhu potkáte šest skupin návštěvníků
Společnost na veletrhu je rozdělena do skupin: návštěvník, návštěvník VIP, sponzor, galerista, nakladatel, autor (umělec i teoretik umění).
Jako návštěvník se tlačíte v davu v odpoledních otvíracích hodinách. Buď vám stačí jedno odpoledne, nebo využijete všechna čtyři, která veletrh během svého trvání nabízí.
Jako VIP návštěvník si odložíte kabát v šatně a přijít můžete už v 10.30. Navíc máte k dobru i odpoledne nultého dne, takže na to, abyste si prohlédli všechna vystavená díla, máte pět a půl dne. Ale ani to nestačí.
Jako zástupce jakékoli zbývající kategorie kromě toho všeho vstoupíte i do VIP lounge, odkud je nádherný pohled na Eiffelovku, a prý tam servírují i dobré šampaňské.
Pokud vlastníte galerii, dopředu si pronajmete prostor a postavíte pár galerijních stěn, vitrín a určitě i pohodlné pohovky a stolek. Možná i koberec pro nastolení sběratelské nálady. A vytvoříte si na pár dní příjemnou galerii přímo na veletrhu.
Pokud jste instituce, vyšlete na Paris Photo své zástupce, aby měli možnost nakoupit zajímavá díla. Účast na letošním ročníku potvrdilo 118 světových muzeí a galerií. Na seznamu potvrzených institucí jsem ovšem nenašla žádnou z České republiky.
Pokud vás nebaví dívat se na obrazy, listovat knihami ani poslouchat, co říkají jejich autoři, a nechcete-li poslouchat debaty o nejrůznějších fotografických tématech nebo hledat investiční příležitosti, tak zřejmě Paris Photo není pro vás.
Nákup fotografií a fotografických publikací
Obrazy i nezarámované listy menších rozměrů mizí v deskách, bublinových fóliích a označkovaných textilních taškách sběratelů, kterými se na takovéto kulturní události člověk rychle stane. Pokud si galerie nechce prodaným kouskem poničit kompozici výstavy, červeně označí stěnu v okolí pravého dolního rohu prodaného artefaktu.
Některé limitované série mají třeba dvanáct tisků, takže nejúspěšnější obrazy mají z dálky viditelná znamení. Kromě červených samolepek bývají také žádané samolepky kurátorského výběru a ohromnou prestiž mají supersamolepky Cnap (Centre national des arts plastiques), které označují, že dílo koupila francouzská vláda do svých sbírek.
Nejrušněji bývá u stánků nakladatelských domů. Každou čtvrt či půl hodiny tam probíhají autogramiády. Jejich seznam musíte sledovat a včas přiběhnout ke správnému stánku. V tu dobu už musíte vědět, že knihu chcete, pokud už ji tedy nemáte koupenou dopředu. Vše je o rychlosti. Může se stát, že některé knihy se rychle vyprodají. Nevím, zda je to opravdu možné, ale knihkupci vás varují hned, jak o knihu projevíte zájem. V módě jsou u sběratelů také limitované edice s autorskými tisky. Ceny takových autorských výtisků začínají už na několika stovkách eur.
Kvalita vystavovaných fotografií je prověřená
Málokterá soukromá galerie sází na nejistotu, chtějí totiž své věci prodat. Ideální galerijní mix bývá takový, že vystavíte nejméně jednoho ověřeného umělce a pak se třeba pokusíte překvapit novým talentem či technikou. Letos potřetí se v rámci Paris Photo otevřel i sektor Curiosa - zaměřený na mladé talenty. Bylo tam k vidění 20 kurátorsky vedených projektů z 11 zemí.
Je samozřejmě možné, že člověk s vytříbeným vkusem může u některých stánků i trpět. Ale zároveň se může stát, že se ocitne u zrodu nového trendu. Spektrum vystavovaného umění je zde široké a rozmanité.