Jediný důvod stačí. Proč si určitě nenechat ujít výstavu fotografa Josefa Koudelky

Jediný důvod stačí. Proč si určitě nenechat ujít výstavu fotografa Josefa Koudelky
Josef Koudelka - Návraty. Snímky ze zahájení výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze.
Josef Koudelka - Návraty. Snímky ze zahájení výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze.
Josef Koudelka - Návraty. Snímky ze zahájení výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze.
Josef Koudelka - Návraty. Snímky ze zahájení výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze.
Foto: Tomáš Vocelka
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
30. 3. 2018 14:02
Jsou desítky, možná stovky důvodů, proč by si člověk neměl nechat ujít nejnovější výstavu fenomenálního českého fotografa Josefa Koudelky. Ale úplně stačí jediný z nich. Naprosto úžasné panoramatické krajiny, poznamenané lidskou činností. Velkoformátové Koudelkovy fotky, které si hrají s tvary a zajímavými kontrasty, jsou prostě fascinující.

Mnoho lidí má Josefa Koudelku spojeného především s jeho reportážními a dokumentárními snímky. Každý, kdo se jen trochu zajímá o fotografii, si určitě vybaví minimálně dva soubory: záběry ze srpna 1968 a Cikány.

Na výstavě v pražském Uměleckoprůmyslovém museu jsou z těchto souborů k vidění také staré zvětšeniny, a to někdy i v několika provedeních. Vyvolával je kdysi sám Koudelka. Vystavením několika kopií téže fotky chtěl ukázat, jak se vyvíjel jeho přístup k vlastnímu dílu a jak se měnil způsob, jakým se snímky pracoval.

Za vidění stojí rozhodně i Koudelkova divadelní fotografie, soubor Exily a různé fotografické experimenty.

Ale i kdyby na výstavě nebyla ani jedna z klasických reportážních fotografií Josefa Koudelky, stálo by za to tam zajít.

Mohou za to Koudelkovy širokoúhlé velkoformátové krajiny, poznamenané lidským zásahem. S pohledem romantických krajinářů nemají samozřejmě nic společného. Jsou často geometrické, někdy docela ponuré, ale vždycky je v nich silný nápad. A všechny vyprávějí nějaký příběh.

Je to v duchu Koudelkova obecného přístupu k fotografii. Sám říká, že je mu bližší, když každý snímek sděluje své poselství sám. K fotoseriálům, které dávají smysl až jako celek, se moc nehlásí.

Na Koudelkových krajinách najdete kotouče ostnatého drátu, betonové valy, zemi poničenou válkami i starověké ruiny, zbytečně opravené a "vylepšené" novodobými zásahy. Mnoho z nich je pořízeno panoramatickým fotoaparátem, který speciálně pro Koudelku vyvinula německá Leica.

Snímkům a jejich vyznění vychází vstříc i jejich povedená instalace v Uměleckoprůmyslovém museu. Podobně jako fotografie samotné si hraje s geometrií, perspektivou a souvislostmi.

Rok 2018 sice začal teprve nedávno, ale toto je zcela jistě jedna z nejlepších fotografických výstav, které budou letos k vidění.

Podívejte se, jak Josef Koudelka vypráví o svém fotografování

Za rok nafotím dvě nebo tři dobré fotografie, říká světoznámý český fotograf Koudelka | Video:
 

Právě se děje

Aktualizováno před 8 hodinami

Britská policie řešila tanker v Lamanšském průlivu. Na palubě byli černí pasažéři

Britská policie spolu s pobřežní a pohraniční stráží v neděli zasahovaly kvůli incidentu na ropném tankeru v Lamanšském průlivu jižně od ostrova Wight. Důvodem bylo několik černých pasažérů, kteří podle sdělení policie slovně vyhrožovali posádce. Informovala o tom agentura Reuters. Rozhlas ostrova Wight večer oznámil, že operace skončila zatčením sedmi podezřelých.

"Na palubě tankeru bylo několik černých pasažérů, kteří slovně vyhrožovali posádce. Nikdo nebyl zraněn," uvedla policie v prohlášení. BBC citovala právníky řeckého majitele lodi, podle nichž "stoprocentně nejde o únos", jak se předtím také spekulovalo.

K lodi, která se plaví pod liberijskou vlajkou, vyrazila v neděli plavidla pobřežní stráže i vrtulníky. Tanker Nave Andromeda, dlouhý 228 metrů, podle AP vyplul 6. října z Lagosu v Nigérii a do jihoanglického přístavu Southampton měl dorazit dnes dopoledne.

Zdroj: ČTK
Další zprávy