Krachy fabrik, odbržděná erotika a víra v lepší časy. Devadesátky očima fotografky

Krachy fabrik, odbržděná erotika a víra v lepší časy. Devadesátky očima fotografky
Antikomunistický mítink na Albertově, 17. května 1990 (ukázka z výstavy a knihy Dany Kyndrové Devadesátky).
Veletrh erotické kultury, Praha, 1996 (ukázka z výstavy a knihy Dany Kyndrové Devadesátky).
Vackov u Plesné, 1994 (ukázka z výstavy a knihy Dany Kyndrové Devadesátky).
Eska Cheb, 1992 (ukázka z výstavy a knihy Dany Kyndrové Devadesátky).
Foto: Dana Kyndrová
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
18. 6. 2024 8:15
Byla to doba velkých nadějí, splněných snů, bezohledných zlatokopů, neskrývané erotiky i krachů státních velkých firem. Devadesátá léta měla svoji specifickou náladu. Fotografka Dana Kyndrová ji dokázala velmi věrně zachytit na svých černobílých snímcích, které jsou nyní k vidění v pražské Leica Gallery a v nové knize nazvané Devadesátky.

Stejně tak jako fotografka Dana Kyndrová dokumentovala životy lidí za komunistické normalizace i během listopadové revoluce 1989, nenechala si ujít ani dobu, která následovala. "Z nových míst promlouvali noví řečníci, zato tleskající ruce byly mnohdy totožné s těmi, jež fotografka viděla mávat jejich předchůdcům," konstatuje v úvodním slově k výstavě kurátor, fotograf a teoretik fotografie Josef Moucha.

"V jednom z rozhovorů Dana Kyndrová vzpomínala, že ještě více než dekádu po převratu se ve státních službách, ba přímo na Pražském hradě držel příslušník tajné policie, jehož vyfotografovala 1. května 1983 v roli ostrahy vládní tribuny při manifestaci spořádanosti obyvatelstva," dodává Moucha.

Vackov u Plesné 1994. "Tuto fotografii mám ráda, ukazuje zároveň minulost i budoucnost," říká fotografka Dana Kyndrová.
Vackov u Plesné 1994. "Tuto fotografii mám ráda, ukazuje zároveň minulost i budoucnost," říká fotografka Dana Kyndrová. | Foto: Dana Kyndrová

Na snímcích Dany Kyndrové se prolínají momenty, které ještě ze setrvačnosti obsahují mnohé věci typické pro dobu normalizace, se vším novým a dříve zapovězeným. Na jednom ze záběrů tak ještě vidíme na zdi třeba propagandistickou výzdobu oslavující jednotu "strany a lidu", na jiných už davy vítající papeže Jana Pavla II. nebo lidi, kteří si užívají bezuzdné erotické výstřelky. 

"Devadesátky nevolají po nostalgických náladách, spíše vybízejí k zamyšlení,"  píše Josef Moucha. Je to i díky tomu, že fotografie jsou skutečným dokumentem doby - nikomu nestraní, nikoho neglorifikují ani nezesměšňují. Jsou lidské, snaží se najít podstatu a náladu devadesátých let a daří se jim to.

"Daně Kyndrové se nejedná o nic menšího než o lidský úděl. Je to látka, v níž se hned v mládí našla a zůstává jí věrná - déle než půl století," píše Moucha. 

"Cyklus Devadesátky je rozdělen do několika kapitol: Železná opona padla, Chebsko a Ašsko, Soumrak těžby uhlí, Huť Poldi Kladno, Playboy party, Erotická Show a Dobré pivo, ženy hezké, to jsou dary země české…," vysvětluje fotografka Kyndrová a upřesňuje, že na výstavě v Leica Gallery je k vidění 93 fotografií, zatímco v knize je jich 130. Knihu vydalo nakladatelství Kant a pokřtěna byla na vernisáži výstavy 12. června. Jde už o devátou fotografickou publikaci Dany Kyndrové.

"Devatero jejích knih je vlastně výrazem jejího poslání, a tedy i osobního osudu," konstatuje Josef Moucha. 

O výstavě a knize:
Autor fotografie: Dana Kyndrová

O výstavě a knize:

Dana Kyndrová Devadesátky. Výstava v Leica Gallery Praha potrvá do 15. září 2024. (Některé záběry z erotických show jsou sexuálně explicitní). Knihu stejného jména vydalo nakladatelství Kant, předmluvu napsal Josef Moucha a k dostání je v běžné knižní distribuci.

 

Právě se děje

Další zprávy