Čeští youtubeři netočí hlouposti, ale formují mladé. Učí je o charitě, anorexii či islámu

Prokop Vodrážka Prokop Vodrážka
28. 5. 2016 9:00
Čeští youtubeři se nechali v rámci kampaně Společně proti bezmoci symbolicky přilepit na zeď, aby pomohli získat prostředky na péči o lidi nemocné Amyotrofickou laterální sklerózou (ALS). Její organizátoři tak kromě klasických celebrit oslovili i hrdiny mladé internetové generace. "Přijde mi to jako výborná věc, protože se mezi mladé lidi šíří myšlenka charity a darování potřebným," řekl organizátor akce Štěpán Hon. Tím, že youtubeři vytvářejí obsah v přirozeném prostředí svého domova, s nimi mají diváci blízký vztah a často pro ně fungují jako názoroví lídři. Proto jejich názory na svět často berou lépe než třeba od rodičů či učitelů.
Foto: Repro Facebook.com / RealGeek

V rámci kampaně Společně proti bezmoci! se ve čtvrtek na pražském Andělu nechali známí čeští youtubeři symbolicky přilepit na zeď, aby demonstrovali bezmoc, kterou prožívají lidé trpící zákeřnou Amyotrofickou laterální sklerózou (ALS).

Nevyléčitelnou nemocí, při níž nemocní postupně ztrácí buňky ovládající svalové pohyby, trpí v Česku zhruba 800 lidí. Každý rok jich zhruba 250 až 300 umírá, stejný počet ročně onemocní.

Kampaň má pomoci přes crowdfundingovou stránku Hithit posbírat prostředky pro neurology v Praze, kteří se snaží vytvořit organizaci, jež by nemocným lidem pomáhala. Do akce se zapojilo mnoho známých a „klasických“ celebrit jako zpěvák David Kraus, tenistka Barbora Strýcová, redaktorka Daniela Písařovicová či herečky Jana Plodková a Jenovéfa Boková.

Kromě nich se kampaně účastní i čeští youtubeři, tedy celebrity internetové generace. Lidé jako Martin Rota, Nejfejk, Ati nebo Stejk oslovují své fanoušky především přes sociální sítě a videa, která na YouTube umisťují. Kromě toho, že se z jejich strany jedná o chválihodný počin, ukazuje účast youtuberů i to, že si společnost začíná uvědomovat jejich vliv při oslovování a formování mladé generace.

"Není to úplně obvyklé a popravdě to ani nebyl náš nápad," popsal organizátor akce Štěpán Hon, podle kterého oslovení youtuberů vymyslela reklamní agentura. "Ve finále mi to přijde jako výborná věc, protože se mezi mladé lidi šíří myšlenka charity a darování potřebným," dodává.

Kampaň na crowdfundingovém portálu Hithit zatím vybrala přes 800 tisíc korun. "Nemalá částka se sebrala z těch stovek nebo dvoustovek, za které si lidi kupují youtuberské náramky a podobné maličkosti. Píšou nám tam vzkazy, že je to super a že nás rádi podpoří. Oni se možná poprvé v životě, sice trochu násilně, setkávají s charitou a možná i obecně s občanskou společností,“ popisuje Hon.

Sledují mě i celé rodiny, umím je bavit, fanoušků už mám tolik, že nestíhám, říká youtuber Jirka Král. V budoucnu prý chce daleko víc cestovat.
19:17
Sledují mě i celé rodiny, umím je bavit, fanoušků už mám tolik, že nestíhám, říká youtuber Jirka Král. V budoucnu prý chce daleko víc cestovat. | Video: Martin Veselovský

"Zapojení youtuberů se okamžitě projevilo na nárůstu hithitového účtu. Zafungovalo to dobře,“ dodává organizátor akce Štěpán Hon.

Jedním z účastníků byl i Martin Rota, který vede kanál Naprosto retardovaný. "Akce jsem se účastnil, protože jsem byl požádán a dává to smysl. Ice Bucket Challenge hodně pomohla ve výzkumu nemoci, problém je ale v tom, že je zde mnoho lidí, ke kterým než se dostane lék, tak už tady nebudou. Těm je potřeba pomoci,“ říká Rota, který se dle svých slov snaží podílet na různých charitativních akcích.

"Občas mě někdo osloví, sám se z vlastní iniciativy účastním Movemberu, ale dělám i vlastní projekty, jako když mohli lidé při mém výlezu na Elbrus přispět na UNICEF," dodává Rota, který je mezi youtubery známý tím, že se poměrně často vyjadřuje ke společenským a politickým tématům. Kriticky se vyjádřil například k útokům na redakci Charlie Hebdo, k nárůstu islamofobie v Česku, nenávisti lidí k homosexuálům či k otázce adopce dětí homosexuály.

Já už jsem byl přilepený, teď je tu @petr_brunner

Fotka zveřejněná uživatelem Martin Rota (@rota152),

Youtubeři formují generaci mladých lidí

Podobně jako on i mnoho dalších českých youtuberů formuje generaci mladých lidí. Tím, že vytvářejí obsah v přirozeném prostředí svého domova, s nimi mají diváci blízký vztah a často pro ně fungují jako názoroví lídři. To mimo jiné sami potvrdili na podzimní konferenci Videomarketing 2015 pořádané Médiářem.

"Youtubeři mají hodně velkou sílu a děti na ně někdy dají víc než na příbuzné," řekl tehdy Jakub Steklý, známý jako Stejk. Ten sám například natočil video o problému anorexie. "Já jsem v patnácti letech trpěl mentální anorexií. Později jsem o tom udělal video, popisoval jsem, jak jsem se cítil, co jsem prožíval. A psala mi spousta holek i kluků, kteří mají ten samý problém, že jim sice rodiče či kamarádi ve škole radili, co s tím mají dělat, ale teprve až moje video jim otevřelo oči," řekl tehdy na konferenci.

Pro českou společnost je tak dobré, že youtubeři točí nejenom zábavná videa, ale i vážnější sdělení.

V Česku jsou desítky youtuberů, kteří se tím dokážou živit, příjem si znatelně zvyšují reklamou, tvrdí youtuber Kovy. | Video: Filip Horký
 

Právě se děje

před 5 hodinami

Biden se pustil do boje se změnami klimatu, zastavil pronájem půdy k těžbě ropy

Americký prezident Joe Biden ve středu podpisem exekutivních příkazů zahájil realizaci svého plánu postavit se změnám klimatu a učinit z "klimatické krize" téma pro velkou část federální vlády. Nařídil například ministerstvu vnitra, aby v co největší míře pozastavilo uzavírání nových smluv o pronájmu federální půdy k těžbě ropy a plynu. Podle nového šéfa Bílého domu Spojené státy nemohou v souvislosti s ekologickými výzvami dál otálet.

Americká média před vystoupením prezidenta psala o zahájení "frontálního útoku" proti klimatickým změnám nebo o rychlém startu ambiciózního projektu nové administrativy. Během povolebního přechodného období Biden avizoval například rozsáhlé investice do "zelené infrastruktury" včetně vyčlenění dvou bilionů dolarů (43 bilionů Kč) na projekty kolem obnovitelných zdrojů.

Prvními konkrétními kroky na cestě za klimatickými cíli je sada dekretů, které podle Bidena pomohou nejen snížit emise skleníkových plynů, ale i vytvořit nová pracovní místa. Média si všímala především ohlášené "přestávky" od nových pronájmů federální půdy či pobřežních vod k těžbě ropy a zemního plynu. S tímto krokem se pojí také "důkladná revize" všech existujících nájemních kontraktů souvisejících se zpracováváním fosilních paliv.

Zdroj: ČTK
Další zprávy