reklama
 
 

Čeští youtubeři netočí hlouposti, ale formují mladé. Učí je o charitě, anorexii či islámu

28. 5. 2016 9:00
Čeští youtubeři se nechali v rámci kampaně Společně proti bezmoci symbolicky přilepit na zeď, aby pomohli získat prostředky na péči o lidi nemocné Amyotrofickou laterální sklerózou (ALS). Její organizátoři tak kromě klasických celebrit oslovili i hrdiny mladé internetové generace. "Přijde mi to jako výborná věc, protože se mezi mladé lidi šíří myšlenka charity a darování potřebným," řekl organizátor akce Štěpán Hon. Tím, že youtubeři vytvářejí obsah v přirozeném prostředí svého domova, s nimi mají diváci blízký vztah a často pro ně fungují jako názoroví lídři. Proto jejich názory na svět často berou lépe než třeba od rodičů či učitelů.

V rámci kampaně Společně proti bezmoci! se ve čtvrtek na pražském Andělu nechali známí čeští youtubeři symbolicky přilepit na zeď, aby demonstrovali bezmoc, kterou prožívají lidé trpící zákeřnou Amyotrofickou laterální sklerózou (ALS).

Nevyléčitelnou nemocí, při níž nemocní postupně ztrácí buňky ovládající svalové pohyby, trpí v Česku zhruba 800 lidí. Každý rok jich zhruba 250 až 300 umírá, stejný počet ročně onemocní.

Kampaň má pomoci přes crowdfundingovou stránku Hithit posbírat prostředky pro neurology v Praze, kteří se snaží vytvořit organizaci, jež by nemocným lidem pomáhala. Do akce se zapojilo mnoho známých a „klasických“ celebrit jako zpěvák David Kraus, tenistka Barbora Strýcová, redaktorka Daniela Písařovicová či herečky Jana Plodková a Jenovéfa Boková.

Kromě nich se kampaně účastní i čeští youtubeři, tedy celebrity internetové generace. Lidé jako Martin Rota, Nejfejk, Ati nebo Stejk oslovují své fanoušky především přes sociální sítě a videa, která na YouTube umisťují. Kromě toho, že se z jejich strany jedná o chválihodný počin, ukazuje účast youtuberů i to, že si společnost začíná uvědomovat jejich vliv při oslovování a formování mladé generace.

"Není to úplně obvyklé a popravdě to ani nebyl náš nápad," popsal organizátor akce Štěpán Hon, podle kterého oslovení youtuberů vymyslela reklamní agentura. "Ve finále mi to přijde jako výborná věc, protože se mezi mladé lidi šíří myšlenka charity a darování potřebným," dodává.

Kampaň na crowdfundingovém portálu Hithit zatím vybrala přes 800 tisíc korun. "Nemalá částka se sebrala z těch stovek nebo dvoustovek, za které si lidi kupují youtuberské náramky a podobné maličkosti. Píšou nám tam vzkazy, že je to super a že nás rádi podpoří. Oni se možná poprvé v životě, sice trochu násilně, setkávají s charitou a možná i obecně s občanskou společností,“ popisuje Hon.

"Zapojení youtuberů se okamžitě projevilo na nárůstu hithitového účtu. Zafungovalo to dobře,“ dodává organizátor akce Štěpán Hon.

Jedním z účastníků byl i Martin Rota, který vede kanál Naprosto retardovaný. "Akce jsem se účastnil, protože jsem byl požádán a dává to smysl. Ice Bucket Challenge hodně pomohla ve výzkumu nemoci, problém je ale v tom, že je zde mnoho lidí, ke kterým než se dostane lék, tak už tady nebudou. Těm je potřeba pomoci,“ říká Rota, který se dle svých slov snaží podílet na různých charitativních akcích.

"Občas mě někdo osloví, sám se z vlastní iniciativy účastním Movemberu, ale dělám i vlastní projekty, jako když mohli lidé při mém výlezu na Elbrus přispět na UNICEF," dodává Rota, který je mezi youtubery známý tím, že se poměrně často vyjadřuje ke společenským a politickým tématům. Kriticky se vyjádřil například k útokům na redakci Charlie Hebdo, k nárůstu islamofobie v Česku, nenávisti lidí k homosexuálům či k otázce adopce dětí homosexuály.

Já už jsem byl přilepený, teď je tu @petr_brunner

Fotka zveřejněná uživatelem Martin Rota (@rota152),

Youtubeři formují generaci mladých lidí

Podobně jako on i mnoho dalších českých youtuberů formuje generaci mladých lidí. Tím, že vytvářejí obsah v přirozeném prostředí svého domova, s nimi mají diváci blízký vztah a často pro ně fungují jako názoroví lídři. To mimo jiné sami potvrdili na podzimní konferenci Videomarketing 2015 pořádané Médiářem.

"Youtubeři mají hodně velkou sílu a děti na ně někdy dají víc než na příbuzné," řekl tehdy Jakub Steklý, známý jako Stejk. Ten sám například natočil video o problému anorexie. "Já jsem v patnácti letech trpěl mentální anorexií. Později jsem o tom udělal video, popisoval jsem, jak jsem se cítil, co jsem prožíval. A psala mi spousta holek i kluků, kteří mají ten samý problém, že jim sice rodiče či kamarádi ve škole radili, co s tím mají dělat, ale teprve až moje video jim otevřelo oči," řekl tehdy na konferenci.

Pro českou společnost je tak dobré, že youtubeři točí nejenom zábavná videa, ale i vážnější sdělení.

V Česku jsou desítky youtuberů, kteří se tím dokážou živit, příjem si znatelně zvyšují reklamou, tvrdí youtuber Kovy. | Video: Filip Horký |  16:50

autor: Prokop Vodrážka | 28. 5. 2016 9:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama