Podívejme se na základní součásti elektrokola, na jejich parametry i na detaily, které je dobré si pohlídat při výběru.
Elektromotor: při výběru sledujte točivý moment
U motoru jsou z pohledu cyklisty zajímavé dva parametry: výkon a kroutící moment. Výkon je legislativně omezen na 250 W, přesto se můžete setkat s vyšším. V tom případě dejte pozor: takové kolo buď porušuje předpisy, nebo už spadá do kategorie malých motocyklů.
Kroutící moment není nijak omezen a platí, že čím je vyšší, tím lépe kolo „táhne“. Hodnoty kroutícího momentu se značně liší podle systémů a výrobců, pohybují se od 50 Nm výše. Na výsledném efektu se pak podílí i převody umístěné v motoru.
Elektromotory se dělí na dvě velké skupiny – v té první jsou motory, které se montují do středu bicyklu. Do té druhé patří elektromotory zapletené do kol. V motorech bývá planetová převodovka, redukující otáčky, a zvyšující tím kroutící moment.
Akumulátory: nejlepší jsou momentálně ty s označením Li-Ion
Někdy se používá slovo baterie. Pokud lze „baterii“ dobíjet a opakovaně v ní ukrytou energii použít, jedná se o akumulátor. Podrobně probírat problematiku akumulátorů by vydalo na malou brožurku, takže jen ve zkratce: především zapomeňte na olověné (Lead Acid) akumulátory, jsou těžké, je v nich kyselina a málo vydrží.
Nově se používají články s označeními: NiMH, LiFePO4, Li-Pol, Li-Ion. Snahou vývoje v této oblasti je dosažení co největší kapacity při co nejmenší hmotnosti a velikosti, výsledek se pak samozřejmě odráží v ceně. V současnosti jsou zřejmě nejpokročilejší akumulátory typu Lithium Ion (Li-Ion).
Samostatnou kapitolou je péče o akumulátory, jejich nabíjení a z toho vyplývající životnost. Obecně se uvádí, že by měl vydržet asi 1000 nabíjecích cyklů, tedy zhruba čtyři roky běžného provozu. Ovšem záruka na chemickou část akumulátoru je jen šest měsíců.
Ovládání: levnější kola mají diody, ta lepší displej
Na elektrokolech obvykle najdeme tlačítka pro ovládání pohonu a LCD displej. Levnější modely mají místo displeje několik svítících diod.
Tlačítkové ovládání bývá umístěno na levé straně řídítek a najdete tam ovladače hlavních funkcí elektrokola: vypínání a nastavování stupně asistence, případně také ovládání osvětlení kola.
Uprostřed řídítek pak bývá LCD displej, kde naleznete řadu informací. Slouží jednak jako klasický cyklokomputer měřící rychlost a počet ujetých kilometrů. Zároveň však poskytuje další důležité informace o tom, jak nabitý je akumulátor a jak silnou asistenci elektromotor zrovna poskytuje.
Pokročilejší modely elektrokol nabízejí nejrůznější technické vymoženosti, jako například automatické podsvícení LCD displeje v připadě, že vjedete třeba do tmavého podjezdu.
Problémem ovládacích prvků elektrokol je bezpečnost, a to jak při možném pádu kola, tak i proti odcizení, proto bývají hlavní panely odnímatelné.
Kabeláž je choulostivá a lepší je, když vede uvnitř rámu
Všechny věci, které zajišťují elektrický pohon kola, jsou samozřejmě propojeny kabeláží. Vše komplikují nejrůznější čidla, která hlídají, co se dá. Do toho se mnohdy ještě plete osvětlení. Nejmodernější modely elektrokol do kabelového zmatku vnáší i USB konektor, přes který si můžete nabíjet z kola třeba telefon.
Poškození kabeláže je u elektrokola fatální záležitostí, proto musí být dobře chráněna. Výrobci nejraději vedou kabely co nejvíce vnitřkem rámových trubek. Je to nejen bezpečné, ale i estetické a praktické při údržbě.
Sofistikovanější elektrokola mají dokonce (podobně jako automobily) i servisní konektor, přes který lze provést diagnostiku stroje a přeprogramování. V nedávné době se objevila elektrokola připojená na internet. Dokážou v případě problémů sama komunikovat se servisem, zaznamenávají trasu, polohu a hlídají se před odcizením.
Vybírejte s odborníky, vyplatí se to
Vybrat si elektrokolo, které bude vyhovovat vašim požadavkům a stylu jízdy, je poměrně složitá věc, proto doporučujeme kupovat tato kola u odborníků. Je dobré s nimi pořádně probrat vše, co od kola očekáváte, jak často chcete jezdit, na jaké vzdálenosti i v jakém terénu. A samozřejmě také to, jakou částku hodláte do kola investovat. Někdy mohou být totiž vaše požadavky na kolo vyšší, než by odpovídalo vašemu rozpočtu, a pak je potřeba hledat s prodejcem rozumný kompromis, který zaručí co nejlepší poměr mezi výkonem a cenou.
V příštím pokračování konečně usedneme na elektrokolo a projedeme se.
V předchozích dílech jste si mohli přečíst:
1. Průvodce světem elektrokol. Jaké jsou mezi nimi rozdíly a jak se v nich vyznat?
2. Průvodce světem elektrokol – od městských skládaček po horské dravce