Jak bude vypadat kolo budoucnosti? Ukazuje to Visionbike od firmy Brose

Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
10. 9. 2016 7:00
Bicykl byl dlouhou dobu naprosto konzervativní mechanická věc. To se ovšem v poslední době dramaticky mění. Kola dostávají elektrický pohon, závodní bicykly jsou vybaveny elektronickým řazením. A firma Brose, známá z automobilového průmyslu, si myslí, že je to jen začátek – vyvinula proto koncept moderního, elektronikou prošpikovaného kola.
Koncept Brose Visionbike. Podílel se na něm designér, který vyvíjel auta pro Volkswagen, Mercedes a Peugeot.
Koncept Brose Visionbike. Podílel se na něm designér, který vyvíjel auta pro Volkswagen, Mercedes a Peugeot. | Foto: Brose

Koncept, který byl vystaven na veletrhu Eurobike ve Friedrichshafenu, se jmenuje Visionbike a vznikl ve spolupráci s designérským studiem Murata Günaka. To je muž, který vytvářel design aut pro Volkswagen, Mercedes-Benz a Peugeot.

Visionbike je elektrokolo prošpikované elektronikou.
Visionbike je elektrokolo prošpikované elektronikou. | Foto: Tomáš Vocelka

Společnost Brose, která vyrábí pro automobilky například moduly stahovacích oken nebo mechanismy posunování sedadel, se pokusila podívat se na bicykl novýma očima a přetvořit ho do neobvyklé moderní podoby.

“Visionbike není vize něčeho, co se stane někdy v daleké budoucnosti. Chceme ukázat, jaké možnosti má bicykl a jak je může rozšířit použití různé elektroniky a elektromotorů,” uvedl výkonný viceprezident skupiny Drives Brose Reinhard Kretschmer. Firma chce svou studií ukázat výrobcům kol, jaké možnosti zvyšující bezpečnost a komfort cyklistů by mohly mít.

Řidítka se po zaparkování zasunou a sklopí.
Řidítka se po zaparkování zasunou a sklopí. | Foto: Tomáš Vocelka

Například řídítka se po zaparkování (ano, nevyhneme se zde automobilové terminologii) zasunou do vidlice předního kola a sklopí se, aby nezabírala tolik místa. Dá se proto postavit více bicyklů vedle sebe. V okamžiku, kdy se kolo zapne, nebo (chcete-li) nastartuje, řídítka se sama napřímí do funkční polohy.

“Podobné je to i se sedlem, které se také elektricky zasouvá, pokud na kole nejedete. Po zasunutí navíc zablokuje zadní kolo a slouží tedy i jako zámek,” uvedl mluvčí firmy Sven Berhardt. Podle konstruktérů se do stroje dá uložit několik různých pozic sedla, takže jedno kolo může jednoduše používat několik různě vysokých členů rodiny. Řidičům aut to může znít povědomě. Ano, podobně to funguje u některých automobilových sedadel.

Sedlo se po zaparkování kola zasune a funguje jako zámek.
Sedlo se po zaparkování kola zasune a funguje jako zámek. | Foto: Tomáš Vocelka

Stejně tak jednoduše je nastavitelné i odpružení kola, které se dá pomocí tlačítka lehce naladit na silnici, nebo naopak do terénu.

Cyklistovi na Visionbiku pomáhá elektromotor.
Cyklistovi na Visionbiku pomáhá elektromotor. | Foto: Tomáš Vocelka

Firma Brose je jedním z výrobců, kteří vidí ve vývoji moderních kol mimořádnou příležitost. Už nyní vyvíjí elektrické motory pro pohon elektrokol. Podobně se na cyklistický byznys a elektromotory zaměřuje například Panasonic nebo Continental. Příznačné je, že Brose svůj koncept nejprve ukázala na automobilovém veletrhu loni ve Frankfurtu, teprve pak jeho inovovanou podobu přivezla na cyklistický Eurobike, který skončil před několika dny.

 

Právě se děje

Další zprávy