Česká hra uhranula svět, po Space Engineers touží Microsoft

Marek Pros Marek Pros
5. 11. 2014 8:46
České herní studio prodalo milion kopií počítačové hry Space Engineers, nepotřebovalo k tomu žádnou reklamu ani marketingové berličky. Co je klíč k takovému úspěchu, prozradil šéf studia Marek Rosa.
Space Engineer
Space Engineer | Foto: Keen Software House

Rozhovor – Českému studiu Keen Software House se podařilo prodat bez reklamních spotů, inzerátů nebo rozhovorů v prestižních médiích milion digitálních kopií počítačové hry Space Engineers. "Chtěli jsme, aby to hráče bavilo. To je základní předpoklad, aby ji pak na YouTube ukazovali ostatním; tím za nás udělají marketing a my se můžeme soustředit na samotný vývoj hry," vysvětluje klíč k úspěchu zakladatel studia Marek Rosa.

Ve hře ovládáte vesmírného inženýra a můžete dle fantazie stavět vše, co vás napadne; od Hvězdy smrti po vznášející se Titanic. Na první pohled připomíná hezčí verzi populárního Minecraftu odehrávajícího se ve vesmíru.

Studio do vývoje investovalo přes deset milionů korun, hra si na sebe vydělala již za pár hodin prodeje, tvrdí Rosa. V rozhovoru mimoděk zmínil, že je oslovil Microsoft a pojistil si Space Engineers jako exkluzivitu pro svoji herní konzoli Xbox One.

Šéf Keen Software House bere vývoj počítačových her jako zábavu i odrazový můstek k naplnění svého snu, naprogramování univerzální umělé inteligence. Přirovnává ji k mozku narozeného dítěte, které se teprve učí novým věcem. Co se naučí, zůstává jen a pouze na majitelích robotů. "Lidi totiž napadnou takové možnosti, na které bychom sami nikdy nepřišli." 

Marek Rosa
Marek Rosa | Foto: Marek Pros

Aktuálně.cz: Hra Space Engineers připomíná virtuální vesmírné lego. Hrál jste si jako malý s legem?

Marek Rosa: Ano, jedna z hlavních inspirací pro Space Engineers bylo opravdu lego. Každé malé dítě si někdy hrálo s legem…

A.cz: S Merkurem ne?

Ten jsme, myslím, ani neměli. Lego je intuitivnější a na dotyk příjemnější než Merkur. Člověk tam cítí hmotu a správné objemy objektů. Space Engineers ale nemá být kopií lega, šlo nám o hru v prostředí, které si hráč může upravovat, díky čemuž pak budou možnosti hry ještě větší.

A.cz: Před nedávnem jste prodali milion kopií. Slavili jste?

Věděli jsme, že se ten milion blíží, nešlo o nic nepředvídatelného. Daleko důležitější bylo uvedení hry na trh. Když se začala dobře a rychle prodávat, pochopili jsme, že jsme za vodou. Během několika hodin jsme byli v zisku. Tehdy nám opravdu odlehlo. A že se prodal za rok milion kusů bez nějakých marketingových nákladů a triků? To je dobrý důkaz, že je o hru zájem kvůli ní samotné. Pořád se drží v žebříčku nejprodávanějších titulů a to je pro nás nejdůležitější.

Ukázka ze hry Space Engineers
Ukázka ze hry Space Engineers | Video:

A.cz: Jste české studio, hru jste vyvíjeli primárně pro světový trh. Jde už o několikátý mezinárodní úspěch tuzemské herní scény a v porovnání s filmy, hudbou či knihami se o českých hrách mluví ve světovém měřítku. Považujete je za jakýsi český kulturní export?

Takhle jsem o tom nikdy nepřemýšlel, ale často nám píšou zákazníci, že hry z Česka jsou nejlepší, a když se řekne Česká republika, napadnou je hry. Tady to lidi až zase tak nevnímají, ale třeba české studio Bohemia Interactive je ještě o level výš než my, a když bych to měl srovnat s místním filmovým průmyslem, tak žádné podobně velké a úspěšné produkční studio tady opravdu není.

A.cz: Když jste hru připravovali, kalkulovali jste s tím, že by mohla být takto úspěšná?

Hlavním cílem bylo napsat hru, ve které budou fungovat základní fyzikální principy a hráči v ní budou mít volnou ruku. Hlavně je musí bavit hrát. To je základní předpoklad, aby ji pak na YouTube ukazovali ostatním; tím za nás udělají marketing a my se tím pádem můžeme soustředit na samotný vývoj hry. A že to všechno zafungovalo až takhle dobře, je štěstí. Dobře "zmanagované" štěstí.

A.cz: Kolik produkce hry stála?

Doteď jsme do hry investovali asi deset milionů korun.

A.cz: Kde jste takové finance na vývoj vzali?

Prostředky jsme měli z prodejů minulé hry, takže finance nepředstavovaly velký problém. Doufali jsme, že se ta hra bude dobře prodávat už v tzv. Early Access (zákazníci platí za ranou fázi hry, finance pak studio použije na její dokončení – pozn. red.). Při dokončení hry jsme ale nechtěli být závislí na příjmech z prodeje, šlo by o obrovské riziko, které se již mnoha firmám vymstilo.

A.cz: Velkým současným trendem je financovat vývoj přes crowdfundingové weby jako Kickstarter. Proč jste se nevydali touhle cestou?

Kickstarter jsme nechtěli využít, abychom se nemuseli intenzivně soustředit na marketingovou kampaň. Ztráceli bychom tím jen čas, který jsme mohli využít na zlepšení Space Engineers.

A.cz: Hru jste primárně vyvíjeli pro stolní počítače, herní konzole jste ignorovali záměrně?

Vývoj pro konzole jsme odkládali, protože jsme neměli tak početný tým jako nyní a chtěli jsme se plně soustředit na PC. Naše hra ale vyjde exkluzivně pro Xbox One, uzavřeli jsme spolupráci s Microsoftem.

A.cz: Jak k tomu došlo?

Oslovili nás osobně na jedné konferenci v Paříži, už naše hry znali, takže se za mnou zastavili a začali jsme se bavit. Kdyby o naši hru nebyl velký zájem, tak bychom se museli složitě ozývat Microsoftu a probíjet se přes nejrůznější oddělení.

A.cz: Jedním z vašich snů je kromě psaní her i vývoj umělé inteligence. O co přesně jde?

Úzce zaměřené umělé inteligence řeší pouze nějaký konkrétní problém, na který se specializují. Naše umělá inteligence bude univerzální, umělý mozek bude aplikovatelný do softwarových i hardwarových robotů, bude fungovat na stejném principu jako lidský mozek, když se člověk narodí. Některé věci má vrozené, zbytek se naučí až na základě interakce s prostředím a lidmi, začne rozeznávat priority a postupně si buduje hierarchickou organizaci vědomostí o světě.

A.cz: V jaké jste fázi?

Jsme ve velmi rané výzkumné fázi, momentálně testujeme některé naše hypotézy a vytváříme základní model mozku pro robota ve virtuálním prostředí. Zatím nepřipravujeme žádný komerční produkt, ověřujeme si jen určité teze, se kterými jsme do projektu vstupovali. Ve výsledku by měla být naše umělá inteligence schopná dělat jakoukoliv práci od manuální po intelektuální.

A.cz: Neměl by být vývoj takovéto inteligence přímo spjat s konkrétním "tělem robota"?

Pokud se umělý mozek poprvé spustí, tak ještě nemá žádné vědomosti o těle, senzorickém i motorickém aparátu či okolním prostředí. Vše se naučí až v průběhu svého "života" a fungování. Hodně bude záležet na tom, k čemu ho bude používat majitel. Naším cílem je vytvořit univerzální část, konkrétní využití pak necháme na uživatelích. Lidi totiž napadnou takové možnosti, na které bychom sami nikdy nepřišli.

 

Právě se děje

před 22 minutami

Italský Senát těsně vyslovil důvěru vládě premiéra Conteho, který přestál i pondělní hlasování Poslanecké sněmovny

Zdroj: ČTK
před 30 minutami

Tucet členů národních gard USA bylo postaveno mimo službu

Tucet příslušníků amerických národních gard, kteří měli ve středu posílit bezpečnost inaugurace zvoleného prezidenta Joea Bidena, bylo postaveno mimo službu. Stalo se tak po prověrkách, které mimo jiné zkoumaly možné vazby na krajně pravicový extremismus. Podle Reuters to řekli představitelé Pentagonu.

Mluvčí Pentagonu uvedl, že se prověrky nezabývaly jen možnými vazbami na extremistické skupiny.

Jeden příslušník gard byl postaven mimo službu kvůli znepokojivým textovým zprávám, zatímco jiný byl nahlášen úřadům telefonicky. Reuters to sdělil generál v čele úřadu národní gardy Daniel Hokanson.

Do Washingtonu míří na inauguraci, která se uskuteční ve středu, asi dvaapůlkrát více členů národní gardy než v minulých letech. Federální úřad pro vyšetřování (FBI) přitom posuzoval jejich profil ještě nad rámec obvyklých prověrek, jimiž prochází standardně všichni členové ozbrojených sil USA. Zjišťoval mimo jiné, zda některý z nich v minulosti nečelil obviněním v případu spojeném s terorismem. Dříve dnes ministr obrany Christopher Miller řekl, že americké úřady nemají informace o tom, že by při inauguraci "hrozila hrozba zevnitř".

před 39 minutami

Basketbalistky USK schytaly v Eurolize debakl

Basketbalistky ZVVZ USK Praha podlehly v domácí "bublině" v hale na Královce v utkání 4. kola Evropské ligy Fenerbahce Istanbul vysoko 70:99 a nedokázaly soupeři oplatit porážku 70:77 z prosincového turnaje v Turecku. O udržení naděje na postup do březnového čtvrtfinále bude hrát tým trenérky Natálie Hejkové ve čtvrtek od 19:00 proti Lyonu, který má stejně jako Fenerbahce o bod více než Pražanky.

V celku vítěze tři hráčky předvedly dvacetibodový střelecký výkon - Kayla McBrideová (26), Alina Jagupová (23) a Cecilia Zandalasiniová (20). Z domácího týmu se nejvíce dařilo Kateřině Elhotové s 19 body.

Pražanky se musely obejít bez americké opory Alyssy Thomasové a držely s tureckým celkem krok jen do osmé minuty, kdy byl stav ještě 13:18. Pak ale Fenerbahce uhrálo osmibodovou šňůru a naděje domácího výběru se postupně začaly rozplývat.

Problémy jim dělaly hlavně McBrideová s Jagupovovou a do poločasové přestávky šly suverénky české basketbalové scény s mankem 27:59. Na začátku třetí čtvrtiny prohrávaly i nejvyšším rozdílem v utkání o 33 bodů. Slabou náplastí mohlo být pro USK, že třetí i čtvrtou čtvrtinu těsně vyhrál a také se těsně ubránil stovce inkasovaných bodů.

Evropská liga basketbalistek - 4. kolo:

Skupina B (Praha - hala Královka):

USK Praha - Fenerbahce Istanbul 70:99, Gdyně - Lyon 76:79

Zdroj: ČTK
před 41 minutami

Nymburk prošel do osmifinále LM z druhého místa

Basketbalisté Nymburka podlehli v závěrečném 6. kole základní skupiny B tureckému celku Tofas Bursa 97:103 a postoupili do osmifinálové fáze Ligy mistrů ze druhého místa. Soupeř pořadí v tabulce ovládl, francouzský Dijon i přes výhru na Kypru nad Keravnosem klesl při shodném zisku 10 bodů vinou nejhoršího skóre ze vzájemných zápasů na nepostupovou třetí příčku v minitabulce tří týmů.

Soupeře pro osmifinálovou skupinu se tým trenéra Orena Amiela dozví při losování 2. února. Další sérii zápasů začne šestnáctinásobný český šampion přesně o měsíc později.

Úvod utkání patřil Omaru Prewittovi, který se rozehrál dvěma trojkami, za čtyři minuty měl na kontě 12 bodů a zařídil vedení 15:8. Nymburk v první čtvrtině vedl i o deset bodů, ale Tofas bojující o klíčovou výhru se ve druhé části přiblížil i na dva.

Domácí už ale soupeře do vedení v první polovině utkání nepustili. Na rozdíl od něj hráli s jistotou, že jim při shodě okolností vezme postup jen porážka téměř o 60 bodů. Nymburk dokonce ke konci druhé čtvrtiny podruhé v utkání unikl i do desetibodového náskoku.

Touha Tofasu po play off ale vyústila ve třetí desetiminutovce v obrat. Týmy se pak přetahovaly o nejtěsnější vedení. Domácí šli ještě do vedení 87:82, ale soupeř odpověděl sedmibodovou šňůrou a vybojoval vítězství. Zařídil ho 27 body Tomislav Zubčič. Domácím nestačilo Prewittových 24 bodů.

Basketbalová Liga mistrů - 6. kolo:

Skupina B:

ERA Nymburk - Tofas Bursa 97:103 (30:26, 57:52, 78:79)

Nejvíce bodů: Prewitt 24, Hruban 17, Dalton 15 - Zubčič 27, Akoon-Purcell 23, Christon 19. Fauly: 21:30. Trestné hody: 41/31 - 28/19. Trojky: 14:10. Doskoky: 38:33.

Zdroj: ČTK
před 46 minutami

Kandidát na ministra zahraničí USA Blinken: Čína je největší diplomatickou výzvou Spojených států

Čína je bezpochyby největší diplomatickou výzvou pro USA ze všech světových zemí. Na slyšení v Senátu to dnes řekl kandidát na ministra zahraničí v nastupující administrativě Joea Bidena Antony Blinken. Naléhavou zodpovědností USA je podle něj zabránit Íránu v nabytí jaderných zbraní, k návratu Spojených států k jaderné dohodě s Teheránem z roku 2015 však podle něj v blízké budoucnosti nedojde.

Dosluhující prezident Donald Trump podle Blinkena učinil správně, když zaujal tvrdý postoj vůči Číně, protože ta pod vedením prezidenta Si Ťin-pchinga začala dávat jasně najevo svou asertivitu a snahu stát se vůdčí světovou velmocí. Kandidát na funkci šéfa diplomacie však vyjádřil nesouhlas s Trumpovou strategií.

"Musíme čelit Číně z pozice síly, ne slabosti," řekl Blinken, což podle něj znamená "spolupracovat se spojenci, a ne je pomlouvat, podílet se na chodu mezinárodních institucí a vést je, namísto toho, abychom z nich ustupovali". Kandidát na ministra zahraničí rovněž prohlásil, že podle jeho názoru existuje základ pro vybudování takového postoje vůči Číně, s nímž budou souhlasit zástupci obou hlavních politických stran.

USA jsou podle něj připraveny vrátit se k jaderné dohodě světových mocností a Íránu o omezení íránského jaderného programu (JCPOA), od které Trump odstoupil. Podmínkou je však to, aby Teherán začal znovu respektovat závazky, které mu dohoda ukládá. "Od toho jsme ještě daleko," poznamenal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy