Obrazem: Růžová, rudá, zelená, zlatá i hnědá. Vyznáte se v pražském metru podle barev?

Obrazem: Růžová, rudá, zelená, zlatá i hnědá. Vyznáte se v pražském metru podle barev?
Když architekti Jaroslav Otruba a grafik Jiří Rathouský navrhovali trasu A pražského metra, chtěli přijít s takovým konceptem, který z metra udělá unikátní místo. Esteticky krásné, avšak plně funkční. Jaroslav Otruba při této příležitosti navrhl a vytvořil hliníkovou puklici, jejíž zakřivení bylo vypočítáno tak, aby puklice na stěně co nejvíce tříštily hluk z těžkých sovětských souprav. Metro tak mělo být tišší. Grafik Jiří Rathouský pak navrhl jedinečné barevné kombinace. Jeho cílem bylo, aby se sama barva stala poznávacím znamením. Barevné řešení jednotlivých stanic poté vycházelo z historie a tradic. Vliv na barevné kombinace měla i blízkost významných pražských míst.
Výzdoba ze zlatých hliníkových puklic odpovídá historickému pojmenování lokality Zlatý kříž. Zde se totiž v minulosti protínaly dvě nejvíce frekventované ulice v Praze. I když stanice leží v přímé ose Václavského náměstí, překvapivě stejné označení nenese. Víte, která přestupní stanice v lokalitě Zlatého kříže leží přímo pod náměstím?
Druhý historický název spodní části Václavského náměstí je totiž na Můstku. Název odkazuje k historickému středověkému můstku. Určit přesné umístění můstku a potvrdit jeho existenci bylo dlouho nemožné, protože zde nebyl povolený archeologický průzkum. To se změnilo až s výstavbou podchodu a metra. Lžíce bagrů postupně k radosti archeologů skutečně odkryly zbytky kamenného můstku. Dnes je objekt zakonzervovaný a je součástí výzdoby vestibulu, který se nachází pod budovou ČKD.
Trasa metra A měla být cestou do dějin českého národa. Češtinu na zdech střídá latina a mnohé stanice jsou spojené s historickou etapou, osobností nebo lokalitou. Konkrétně tato stanice je spojená s jedním významným českým králem. Tomu odpovídá i barevné obložení nástupišť. Design je bez přechodového pásu a modrozelené tvarovky jsou doplněné o slavnostní, nazlátlý pruh.
Foto: David Kohout
David Kohout David Kohout
18. 8. 2017 9:07
Psal se rok 1978 a dělníci začali pracovat na nové lince pražského metra. Hlavní architekt metra Jaroslav Otruba s grafikem Jiřím Rathouským v té době dokončovali jedinečné architektonické řešení, které mělo udělat z nové linky A jednu z nejkrásnějších linek na světě. Otruba přišel s unikátním řešením v podobě elegantní, čtvercové, hliníkové tvarovky, jejíž zakřivení tříštilo hluk souprav. Rathouský poté vypracoval barevné řešení stanic s ohledem na historii míst, kudy bude metro projíždět. Barva se měla stát základním prvkem, který měl pomoci cestujícím v orientaci. Dnes můžete zhodnotit, jak se záměr vydařil. Dokážete se podle barev orientovat? Poznáte místo jen podle barevného řešení?
 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

Na dálnici D5 za Prahou ve směru na Plzeň byla nehoda, dálnice je znovu průjezdná

Dálnici D5 za Prahou ve směru na Plzeň uzavřela dnes časně ráno téměř na dvě hodiny nehoda osobního vozidla a dodávky. Řidič osobního vozidla utrpěl těžká zranění, záchranáři ho převezli do nemocnice. Zhruba v 6:45 se dálnice otevřela v plném rozsahu

Zdroj: ČTK
Další zprávy