Jak se vypořádat s koly v centru města nebo veřejným prostorem? Praha se může inspirovat v Lublani

Jak se vypořádat s koly v centru města nebo veřejným prostorem? Praha se může inspirovat v Lublani
My jsme teď v Lublani, kde budeme postupně sledovat, jak se slovinská metropole dokázala se stejným problémem v minulosti vypořádat. Důležité je přitom dodat, že Lublaň je svým charakterem velmi podobná například Brnu. Žije zde asi 300 tisíc obyvatel, nicméně jako hlavní město aktuálně prochází velkým stavitelským rozmachem, který velice zkomplikoval dopravu ve městě. Lidé zde mají aktuálně čtyři možnosti, jak se po městě pohybovat - v autě, autobusem, pěšky nebo na kole. My jsme zvolili poslední variantu.
Jsme na okraji města, a jelikož autobusová doprava zde není moc spolehlivá, rozhodli jsme se, že se do centra dostaneme na kole. Budeme sledovat, jak rychle, kvalitně a bezpečně se dostaneme do centra. Zajímat nás však bude i to, jak se město chová k cyklistům a v jakém stavu je veřejný prostor.
V Lublani, stejně jako ve většině západních metropolí, funguje systém, který umožní rychlé a snadné vypůjčení kola. Vše, co člověk potřebuje, je registrace na webové stránce, zaplacení ročního poplatku ve výši 3 eur a vyřízení karty na MHD. Ta stojí 2 eura a dá se vyřídit v každém novinovém stánku.
První, co nás na naší cestě překvapilo, je fakt, že vytvoření cyklostezky je zde poměrně rychlá a snadná záležitost. Stačí k tomu plechovka s bílou barvou. Důležité je dodat, že cyklisté se po městě pohybují podobně jako automobily. Jezdí se v pravém směru ve vyhrazeném cyklistickém pásu. Pokud se dostanete do protisměru, rychle vás na to ostatní cyklisté upozorní.
Foto: David Kohout
David Kohout David Kohout
17. 10. 2017 11:35
Naprostá většina českých měst včetně hlavního města stále bojuje s cyklistickou dopravou. Radnice Prahy 1 se proto rozhodla, že znemožní cyklistům vjezd do historického centra. Vedení se tak snaží reagovat na vzrůstající oblibu různých alternativních prostředků, které aktuálně brázdí centrum české metropole. Jde o elektrické koloběžky, beer bike (kolo, na kterém si můžete dát pivo) a segwaye. Rozhodli jsme se proto navštívit Lublaň a podívat se, jak si slovinská metropole poradila s tímto problémem. Město má jeden z nejlepších systémů cyklotras, který snese to nejpřísnější hodnocení. Zajímat nás bude především kvalita místní sítě a zejména to, v jakém stavu je zde veřejný prostor.
 

Právě se děje

před 59 minutami

Extraligovou Spartu posílil švédský útočník Thorell

Novou posilou hokejistů extraligové Sparty se stal švédský útočník Erik Thorell. Devětadvacetiletý křídelník má zkušenosti ze švédské i finské nejvyšší soutěže, poslední dvě sezony byl ale spoluhráčem kapitána českého týmu na letošním mistrovství světa Jana Kováře ve švýcarském Zugu. O jeho příchodu informovala Sparta na webu.

Další zprávy