Praha - Vánoční dárky na internetu nakupuje stále více lidí. Stačí několikrát kliknout na webu a balíček vám doručí až ke dveřím. Víte ale, jakou cestu dárek urazí, než skončí pod vánočním stromkem?
U zboží vyrobeného v Asii se jedná až o 20 tisíc kilometrů dlouhé putování po moři, železnici i dálnici.
Pojďme se na tuto pouť z Číny přes Hamburk do e-shopu - a odtud až do vašeho domu - podívat blíže.
Z Číny do Hamburku za 28 dní
Cesta vašeho dárku z Asie obvykle začíná v některém z čínských přístavů Ningbo, Yantian, tchajwanském Kaoshiungu nebo v největším přístavu světa Šanghaj. Kontejnerovou lodí se odtud vydává na 28 dní trvající výpravu až do německého přístavu Hamburk.
"Loď na své pouti z Číny do Německa urazí přes 10 tisíc kilometrů kolem Indie, přes Adenský záliv a Suezský průplav, obepluje velkou část Evropy a vylodí se na severu v Hamburku," popisuje vodní část putování dárku Eva Děkanová z přepravní společnosti, která realizuje nákladní lodní přepravu nejen z Asie do Evropy.
Pokud loď navíc při své cestě zastavuje v dalších přístavech, může se její trasa prodloužit na více než 20 tisíc kilometrů. Jedná se tedy o dlouhou a často náročnou cestu. V oblasti Adenského zálivu loď dokonce čelí riziku útoku somálských pirátů, kteří ve zdejších vodách operují.
Kamionem a vlakem do skladu e-shopu
Po vyložení nákladu v Hamburku putuje dále váš dárek po dobu čtyř až sedmi dní do skladů internetového prodejce. Do České republiky cestuje pozemní dopravou kombinující vlak a kamion.
Náklad přitom musí projít řádným proclením, které je otázkou i několika hodin. Pokud si to internetový obchodník vyžádá, obstaravatel přepravy zajistí balení, etiketování či kompletaci zboží. Pro případ, že e-shop využívá také skladové a distribuční služby dodavatele, zůstává balík v jeho skladech až do objednání koncovým zákazníkem.
Nalaďte se, přátelé: Ať na vás dýchnou Vánoce:
Nočním během do centrálního překladiště
Ve chvíli, kdy v internetovém obchodu potvrdíte objednávku, připravuje se váš vánoční dárek na další cestu po dálnicích a silnicích naší země. Před cestou software obchodníkovi vygeneruje adresní štítky s čárovým kódem, kterými balíky polepí a přichystá je k expedici.
"Poté, co přepravce převezme balík, zašle klientovi e-mailové nebo SMS avízo s číslem zásilky a eventuální částkou dobírky. Na webových stránkách přepravní společnosti může zákazník od této chvíle sledovat, kde se balík aktuálně nachází," popisuje Děkanová.
Ze skladu putuje balík dodávkou či nákladním vozem spolu s dalšími zásilkami, které řidič vyzvedne u klientů na trase konkrétní svozové linky, do nejbližší pobočky přepravce. Zde se všechny svezené zásilky seskupí a cestují nočním během, tedy společnou cestou všech zásilek, do centrálního překladiště.
Dodávkou až k vašim dveřím
V centrálním překladišti probíhá třídění zásilek. Tentokrát jsou rozděleny podle směrů, kam míří. Ještě v noci pak balík putuje velkokapacitním vozem na doručující pobočku. Zde jsou po vyložení balíky rozděleny na rozvozové trasy podle jednotlivých poštovních směrovacích čísel. Odtud už tedy váš dárek míří dodávkou přímo k vám.
"V den doručení naši řidiči telefonují příjemci balíku a upřesní si s ním termín dodání. Balíček je obvykle doručen již následující pracovní den po jeho vyzvednutí u obchodníka," upřesňuje Děkanová.
Při cestě ze skladu prodejce až k vám už přitom má balík za sebou dalších, někdy až 600 kilometrů. Při nejkratší variantě lodní přepravy tak celkem urazí kolem 12 600 kilometrů a na cestách stráví téměř 40 dní.