Přišla o práci i zázemí pro syna, spí tři hodiny denně. Stát na nás zapomněl, říká

Petr Třešňák
20. 5. 2020 9:59
Situace Markéty Pilné a jejího syna Marka se s nástupem pandemie zdramatizovala a odhalila vážná rizika celého systému. Matka syna s autismem a mentálním handicapem přišla o práci a přes noc se ocitla bez pobytového zařízení pro syna, ale i bez možnosti jakékoliv podpory od státu.
Zapomenutí rodiče: Přišla o práci i zázemí pro autistického syna, situace je pro ni likvidační | Video: Děti úplňku

Markétu Pilnou a jejího syna Marka jsme v našem dokuseriálu už jednou natáčeli, a to před dvěma lety. Tehdy devatenáctiletý mladík s autismem a mentálním handicapem končil speciální základní školu a jeho matka se děsila, co bude dál, protože ve svém regionu neviděla vhodnou sociální službu, která by jí s náročnou péčí o syna pomohla. Hrozilo, že Marek zůstane trvale doma a ona se bude muset vzdát zaměstnání i veškerého volného času.

Paní Pilné se nakonec podařilo podporu najít, ačkoli zdaleka ne v tak ideální podobě, jak si představovala. Nepodařilo se jí sehnat odlehčovací službu či stacionář, s nimiž by mohla péči sdílet, ale pouze umístění v pobytové sociální službě určené k trvalému životu svých klientů. Vzhledem k Markově křehkému psychickému stavu a silné vazbě na matku paní Pilná nechtěla svého syna nechávat v zařízení nepřetržitě a domluvila se s vedením, že část týdne obstará péči doma, aby byl její syn v co nejlepší duševní pohodě.

Protože český sociální systém neumí na potřeby svých klientů pružně reagovat, musela se ovšem matka vzdát veškerých dávek, které její syn pobírá. Ve volném čase, kdy je Marek v pobytovém zařízení, pak mohla pracovat.

Vedení domova pro lidi s postižením jí na počátku pandemie nabídlo, ať zde buď nechá syna trvale, dokud riziko infekce neustoupí, anebo si jej naopak vezme k sobě bez možnosti ulehčení. V zájmu Markovy pohody zvolila druhou možnost.

Doslova přes noc se tak ale ocitla bez práce, bez sociálních dávek i bez možnosti získat jakoukoli pomoc od státu. Spí tři hodiny denně, o Marka pečuje nepřetržitě a nemůže si dojít ani normálně nakoupit. Žije z úspor, které rychle docházejí. "Stát na nás úplně zapomněl," říká matka postiženého mladého muže, jejíž situace ukazuje dramatické důsledky špatné a málo flexibilní podpory lidí s postižením v Česku.

I tento díl spojujeme s finanční sbírkou. Podpořte Markétu a Marka Pilných skrze účet Nadačního fondu AutTalk: Číslo sbírkového účtu: 4010401017/2010, variabilní symbol: 6, do zprávy pro příjemce uveďte: Markéta Pilná. Děkujeme.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Dálnice D11 z Hradce do Jaroměře se autům otevře 17. prosince

Dokončovaný úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře se motoristům otevře 17. prosince. Stát bude 4,1 miliardy korun bez DPH. Jde o největší současnou stavbou na území Královéhradeckého kraje, řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Na úseku u Smiřic se v sobotu konal den otevřených dveří.

"Za necelé tři měsíce po dálnici budou jezdit auta. Diskutujeme dnes s lidmi přípravy silnic. Je to samozřejmě trochu sebeprezentace, ale chceme ukázat, že příprava a stavba dálnice není jednoduchá," řekl Mátl.

Stavba je rozdělena na dva úseky z Hradce Králové do Smiřic a ze Smiřic do Jaroměře. Stavba trasy do Jaroměře začala v dubnu 2019, z Hradce do Smiřic se buduje od února 2019.

"My jsme dokonce zrychlili, stavba se měla otevírat až v příštím roce během průběhu léta, podařilo se nám se zhotovitelem vyjednat zkrácení lhůty o osm měsíců. Příprava dálnice trvá daleko déle, to jsou někdy i desítky let," řekl Mátl. Šest až deset let příprava podle Mátla zabere vždycky.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 km. Stavba z Hradce do Jaroměře navazuje na úsek dálnice z Hradce Králové, měří 22,4 kilometru. Vede podél současné silnice první třídy na Jaroměř a Náchod. Za Jaroměří se napojí na silnici I/37.

Zdroj: ČTK
Další zprávy