Nečekaný objev v peruánské poušti. Vědci zde našli pozůstatky čtyřnohé velryby

ČTK ČTK
5. 4. 2019 17:31
Kosterní pozůstatky čtyřnohého předchůdce dnešních velryb objevili američtí vědci v peruánské poušti. Zvíře měřící na délku čtyři metry, které se bylo schopné bez obtíží pohybovat v moři a o něco hůře po souši, podle paleontologů zásadně přispěje k objasnění raného vývoje kytovců.
Peregocetus pacificus, čtyřnohý předchůdce velryby.
Peregocetus pacificus, čtyřnohý předchůdce velryby. | Foto: Reuters

Savec s krátkýma nohama a dlouhým ocasem žil podle vědců před zhruba 43 miliony let, tedy přibližně 20 milionů let po vyhynutí dinosaurů, informovala na svých stránkách agentura Reuters.

"Myslíme si, že se živil ve vodě, a že se snadněji pohyboval pod hladinou než na souši," řekl paleontolog Olivier Lambert, který vedl výzkum týmu, jenž pozůstatky druhu nazvaného Peregocetus pacificus objevil.

Že se zvíře pohybovalo velmi obratně ve vodě, dokládá podle něj podobnost jeho obratlové struktury ocasu například s vydrami. Dlouhé prsty a subtilní končetiny na druhou stranu činily pohyb na souši relativně složitým, což mohl být podle vědců předstupeň vývoje směrem ke kytovcům.

Na souši pravděpodobně zvíře pouze odpočívalo, nanejvýš rodilo, odhadují vědci.

Vývoj velryb byl pro vědce ještě koncem minulého století velkou záhadou. Poté vědci z některých nálezů usoudili, že se kytovci před několika desítkami milionů let vyvinuli ze suchozemských savců patrně v oblasti dnešní jižní Asie.

Netanjahu uvítal, že Česko a další státy podpořily Izrael u mezinárodního soudu

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu uvítal, co nazval snahou spřátelených států zabránit tomu, aby Mezinárodní trestní soud (ICC) zahájil vyšetřování údajných válečných zločinů Izraele vůči Palestincům. Informovala o tom agentura Reuters.

Česká republika předala ICC ve čtvrtek právní názor, ve kterém vyjadřuje pochyby o tom, zda se tento soud může zabývat údajnými válečnými zločiny Izraele na Palestincích. Obdobně podle Reuters postupovaly také Brazílie, Maďarsko, Rakousko, Německo a Austrálie.

Česko v dopise soudu podepsaném šéfem diplomacie Tomášem Petříčkem argumentuje, že Palestina není svrchovaným státem, proto ICC nemůže ve věci rozhodovat.

Soud má brzy rozhodnout o svém oprávnění vyšetřovat, zda Izrael spáchal válečné zločiny proti Palestincům na jejich území - v Pásmu Gazy a na Západním břehu Jordánu.

Zdroj: ČTK / Reuters