Nečekaný objev v peruánské poušti. Vědci zde našli pozůstatky čtyřnohé velryby

ČTK ČTK
5. 4. 2019 17:31
Kosterní pozůstatky čtyřnohého předchůdce dnešních velryb objevili američtí vědci v peruánské poušti. Zvíře měřící na délku čtyři metry, které se bylo schopné bez obtíží pohybovat v moři a o něco hůře po souši, podle paleontologů zásadně přispěje k objasnění raného vývoje kytovců.
Peregocetus pacificus, čtyřnohý předchůdce velryby.
Peregocetus pacificus, čtyřnohý předchůdce velryby. | Foto: Reuters

Savec s krátkýma nohama a dlouhým ocasem žil podle vědců před zhruba 43 miliony let, tedy přibližně 20 milionů let po vyhynutí dinosaurů, informovala na svých stránkách agentura Reuters.

"Myslíme si, že se živil ve vodě, a že se snadněji pohyboval pod hladinou než na souši," řekl paleontolog Olivier Lambert, který vedl výzkum týmu, jenž pozůstatky druhu nazvaného Peregocetus pacificus objevil.

Že se zvíře pohybovalo velmi obratně ve vodě, dokládá podle něj podobnost jeho obratlové struktury ocasu například s vydrami. Dlouhé prsty a subtilní končetiny na druhou stranu činily pohyb na souši relativně složitým, což mohl být podle vědců předstupeň vývoje směrem ke kytovcům.

Na souši pravděpodobně zvíře pouze odpočívalo, nanejvýš rodilo, odhadují vědci.

Vývoj velryb byl pro vědce ještě koncem minulého století velkou záhadou. Poté vědci z některých nálezů usoudili, že se kytovci před několika desítkami milionů let vyvinuli ze suchozemských savců patrně v oblasti dnešní jižní Asie.

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Šéftrenérem atletické reprezentace po Netscherovi bude Sluka

Nový šéftrenérem české atletické reprezentace byl jmenován Pavel Sluka. Od října ve funkci nahradí jiného bývalého tyčkaře Jana Netschera, který ji opustil v květnu po necelých dvou letech. Sluka dosud zastával post vedoucího sportovního úseku atletického svazu a byl u postupu českého týmu zpět do Superligy mistrovství Evropy družstev v Kluži i na olympijských hrách v Tokiu.

Slovenský prokurátor zrušil stíhání dvou novinářů

Slovenský prokurátor v úterý zrušil stíhání dvou novinářů z Denníku N, obviněných z vyzrazení utajované informace v článku z roku 2018, oznámil mluvčí prokuratury.