Nový objev v lidské hlavě. Vědci našli v mozku záhadnou buňku, vytváří tajemné útvary

Magazín Magazín
29. 8. 2018 12:20
Nově objevenou nervovou buňku výzkumníci dosud neznali ani z myšího mozku.
Vědci provádějí "inventarizaci" neuronů v lidském mozku, jehož fungování je dodnes tak trochu záhadou. | Foto: Shutterstock.com

Vědci objevili v lidském mozku dosud neznámou a nepopsanou buňku. Zatím je pro ně záhadou, k čemu přesně slouží, informoval web časopisu Science.

Další záhadou je, že nic takového neznají ani z mozku myši, s nímž ten lidský často porovnávají. To by nahrávalo domněnce, že tento neuron (nervová buňka) pomáhá zajišťovat některou z funkcí, jíž se člověk liší od myši.

Pozoruhodná je i struktura objevených buněk, které vytvářejí husté "chundelaté" útvary. Výzkumníci je přirovnávají k šípku, respektive k růži šípkové.

Tajemné útvary byly objeveny v nejvyšší části mozkové kůry, kde se nacházejí především neurony snižující aktivitu jiných neuronů. Tato skutečnost by také mohla posloužit jako vodítko při hledání odpovědi na otázku, k čemu se v lidské hlavě vlastně nachází.

Výzkumný tým, jenž provádí dlouhodobou "inventarizaci" nervových buněk, dále zjistil, že tyto "šípkové" útvary tvoří jen 10-15 procent neuronů v první vrstvě mozkové kůry. Předpokládá proto, že se pravděpodobně budou nacházet ještě v jiné části mozku.

Podle stránek Sciencemag.org chtějí nyní vědci zjistit, zda případná dysfunkce těchto neuronů může hrát roli při neuropsychiatrických onemocněních.

Video: Operace mozku? Každý řez je definitivní, říká neurochirurg Beneš