Obliba svátku svatého Valentýna, který připadá na 14. února, u Čechů každým rokem roste. Z průzkumu ČTK mezi prodejci vyplývá, že oslavy plánují více ženy, které také dárky kupují s předstihem, zatímco muži nechávají nákupy na poslední chvíli.
Průzkum společnosti Albert ukázal, že zhruba polovina z nich kupuje svým partnerkám květiny, což obchodnímu řetězci každoročně přináší až o 90 procent vyšší tržby oproti běžným dnům. "Mezi nejoblíbenější prodávané květiny patří červené růže, tulipány a lilie," uvedl mluvčí Jiří Mareček.
V tomto období rostou dále prodeje čokolády, sektů, spodního prádla a pyžam. Vyšší poptávka je podle portálu Slevomat také po společných masážích. Platební společnost Visa eviduje častější útraty v klenotnictvích a obchodech s kosmetikou.
Ženy podle portálu Slevomat tvoří v tomto období 68 procent kupujících. "Právě ženy chtějí Valentýna slavit a na jejich popud pak muži utrácejí. Průzkumy ukazují, že mnohdy dostanou jasně najevo, co se od nich očekává," řekl ředitel Slevomatu Ladislav Veselý.
Radost dělá Valentýn také podnikatelům v cestovním ruchu. "Poptávka po letenkách s termíny odletů kolem Valentýna je obrovská, stejně jako v případě jiných svátků," uvedl šéf letenkového portálu Letuška.cz Josef Trejbal. Růst prodejů až o 50 procent potvrdila i společnost Student Agency. Většina cestujících si podle Trejbala kupuje letenky s předstihem, část zákazníků to nechává na poslední dny před svátkem.
Valentýn není jen pro mladé
Svátek zamilovaných se do Česka dostal po pádu komunismu z anglosaských zemí a podle průzkumů ho tu slaví přibližně 52 procent obyvatel. Přestože bývá spojován především s mladší generací, výzkum společnosti Residomo mezi Čechy ve věku 60 až 85 let ukázal, že jsou partnerské vztahy stejně klíčové i pro seniory.
Vysokou důležitost partnerským vztahům přikládá 80 procent dotázaných a 35 procent seniorů uvedlo, že nového partnera aktivně hledá. Aktivnější jsou v tomto ohledu muži, z nichž se s hledáním nové partnerky svěřilo 40 procent respondentů. Celých 86 procent dotazovaných seniorek naopak uvedlo, že jim stačí společné soužití s domácími mazlíčky.
"Pro 20 procent dotázaných je největším strašákem ztráta pravidelného kontaktu a samota, ale 68 procent seniorů zároveň vidí v hledání nového partnera problém," okomentovala závěry výzkumu Karina Vališová ze společnosti Residomo.
Doplnila, že se senioři s novým partnerem mohou nejčastěji seznámit při turistických výletech, jimž se věnuje 78 procent respondentů, v zájmových spolcích, které navštěvuje 68 procent lidí, nebo při sebevzdělávání, u něhož tráví čas 45 procent dotázaných.