Testy DNA prokázaly, že dobří přátelé jsou vzdálení příbuzní

Zuzana Mocková Zuzana Mocková
17. 7. 2014 10:02
Američtí vědci zkoumali DNA u tisíce lidí a zjistili, že páry, které byly ve skutečnosti dobrými přáteli, mají společné některé geny.
Je dobrý přítel vzdálený sourozenec? (Ilustrační foto / seriál Přátelé)
Je dobrý přítel vzdálený sourozenec? (Ilustrační foto / seriál Přátelé) | Foto: Warner Bros

Praha – Studie profesorů Jamese Fowlera a Nicholase Christakise poukázala na genovou příbuznost u přátel. Příčinu ale nedokázali vědecky doložit, informoval deník The Independent.

Vědci testovali na dva tisíce lidí, kteří nebyli biologický příbuzní. Výsledky ukázaly, že dvojice přátel má celé jedno procento genomu stejné. Což se dá přirovnat k příbuznosti jako u bratrance ze čtvrtého kolene nebo pra-pra-pradědečka.

Podle Christakise může jednoprocentní shoda připadat laikům bezvýznamná, pro odborníky a genetiky je to velmi významný počet.

"Je to pozoruhodné. Většina lidí ani neví, kdo je jejich čtvrtý bratranec. Přesto se nám nějak mezi nesčetným množstvím možností podařilo vybrat si takové lidi jako přátele, kteří se podobají našim příbuzným," řekl The Independent Christakise.

Naše zdraví závisí na našich přátelích

Přátelé jsou si ale hlavně podobní v genech, které ovlivňují čich a imunitu, což je podle vědců důvod, jak se tito lidé s podobnostmi v DNA mohou najít.

"Je možné, že jedinci, kterým voní věci stejným způsobem, přitahuje podobné prostředí, kde se dostávají do interakce a přátelí se navzájem," řekli výzkumníci.

Nejpodobnější geny mezi přáteli jsou pak také ty, které se za posledních 30 tisíc let vyvinuly nejrychleji. To také podle Christakise a Fowlera znamená, že naše zdraví nezávisí jen na složení našich genů, ale i na genech našich přátel.

Pražská ČSSD navrhla, aby kandidátku v hlavním městě vedla Maláčová

Předsednictvo pražské ČSSD požádalo celostátní vedení strany, aby v čele kandidátky v hlavním městě v letošních sněmovních volbách byla ministryně práce a místopředsedkyně ČSSD Jana Maláčová, sdělil předseda pražské sociální demokracie Petr Pavlík. Postup, podle kterého o vedoucí místo kandidátky přijde bývalý ministr zahraničí Tomáš Petříček (ČSSD), je podle něj však v rozporu s řádem přípravy voleb. Na úpravu kandidátky upozornil server Seznam Zprávy.

Podle pondělního usnesení pražské ČSSD, které bylo podle Pavlíka schváleno o jeden hlas, by se měl kromě Maláčové na druhém místě kandidátky objevit bývalý předseda Zelených Matěj Stropnický a na pátém místě někdejší ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík. Nikoho z nich však nenavrhla žádná z pražských organizací do 18. března, dokdy na to měly čas, řekl Pavlík. "Vůbec neprošli primárními volbami, je to v rozporu s řádem přípravy voleb," sdělil Pavlík ČTK.