Vyřeší Polívka s Vetchým krizi české detektivky?

Martin Svoboda
19. 12. 2013 7:39
Česká televize od ledna vysílá seriál Případy 1. oddělení
Foto: Česká televize

Glosa - Česká televize přišla se zajímavou taktikou, jak konkurovat nekonečným seriálům úspěšných komerčních rivalů. Nedefinovatelným telenovelám soustředícím se „na nikoho a na každého" se pokusí ukrást diváky přesným opakem - silně žánrovou tvorbou.

V lednu tak kromě komediálního seriálu Čtvrtá hvězda přibudou ještě kriminální Případy 1. oddělení. Po nedávno ukončeném Cirkusu Bukowsky a při chystaném česko-slovenském projektu Kriminálka Staré Město jde o další z řady snah o obnovení tuzemské krimi, kdysi tak populární a všudypřítomné.

Foto: Česká televize

Seriál vzniká pod dozorem skutečných vyšetřovatelů, prý aby byla zaručena autenticita, scénář píší Josef Mareš a Jan Malinda, režie se ujali Dan Wlodarczyk s Peterem Bebjakem. Herecké obsazení jistí především Ondřej Vetchý, Bolek Polívka, Miroslav Vladyka nebo Ondřej Malý. Vysílat se začne od začátku ledna příštího roku.

Hlad po vraždě

Podobně jako u představení Čtvrté hvězdy se šlo věnovat krizi české komedie, vybízejí Případy 1. oddělení k zamyšlení nad krizí našich detektivek.

Opravdu je to tak vážné? Co do žánrové tvorby rozhodně ano. Tvůrci si zvykli plácat tragikomické sladkobolné příběhy, v nichž najdeme od všeho trochu, a na vyhraněnější díla zbývá málokdy vůle i chuť.

Rozhodně se však vyplatí s tím něco dělat. Tuplem v případě kriminálek. Ukazuje se totiž, že po vyšetřování zločinů je u nás hlad, který se nedaří zaplnit zahraniční tvorbou ani nekonečnými reprízami normalizačních „klasik", jimž jednoznačně vévodí neskonale hloupých 30 případů majora Zemana.

Foto: Česká televize

Když se pak objeví dílo jako Ve stínu nebo Cirkus Bukowsky, jejichž kvalita je, řečeno s chladnou hlavou, poměrně diskutabilní, dostane se jim přesto z mnoha stran vždy až nekritické chvály zaštítěné tvrzením, že „konečně někdo udělal něco jiného."

Jenže jak ten "hlad" přesně definovat? Jak by dnes moderní česká kriminálka měla vypadat, aby byla dobrá víc než z principu? To rozhodně není jednoduchá otázka, nenacházíme funkční precedens a podle dvou zhlédnutých dílů (ze čtrnácti) odhaduji, že odpovědí si nejsou jistí ani tvůrci 1. oddělení.

Kriminálka Anděl se pokusila imitovat americkou řadu CSI. Výsledek byl směšný. Film Ve stínu zkoušel oživit noir, na to však byl příliš vyměklý. Cirkus Bukowsky imitoval drsnější školu severských krimi, ale chtěnému dojmu se leda přiblížil. Nyní přichází 1. oddělení s náměty inspirovanými realitou, zaštiťující se ze všeho nejvíc právě autenticitou.

Reklama na policii

Provedení se na první pohled zdá velmi toporné, jako by si Česká televize „čistý žánr" představovala coby žánr zbavený jakéhokoliv ozvláštnění, kde vše přesně odpovídá nejklasičtějším vyprávěcím vzorcům tak, jak si je diváci pamatují ze svých desítky let vyhasnutých československých seriálů.

Případy 1. oddělení skutečně vypadají v mnoha ohledech jako ne zrovna modernizovaná verze Malého pitavalu z velkého města, díla, jehož úkolem bylo primárně dělat reklamu na vyšetřovatele a ukazovat, jak jsou to všechno féroví a obyčejní chlapi z lidu a jak nakonec vše vyřeší bez ztráty aury hodných strejdů.

Foto: Česká televize

Kdybyste se náhodou začetli do distribučních materiálů, dozvěděli byste se, jak skvělé je pražské oddělení vražd, jak vše vyšetří, jak prakticky nechybuje. Dojem jedné velké propagační kampaně se jen prohlubuje.

Tohle (v žádném případě netvrdím, že jakkoliv politicky motivované) následování normalizačních a starších trendů, vyznačující se bezmeznou důvěrou ve státní složky, směřuje zcela proti standardům moderních amerických kriminálek, kde jsou sice vyšetřovatelé také většinou horliví klaďasové, ale jejich souboj s vlastní institucí bývá leckdy stejně vysilující jako pátrání po pachateli.

V Případech 1. oddělení se režisér Wlodarczyk podle svých slov „snaží nestrkat nos tam, kam nepatří," tudíž pod pokličku vyšetřování nikdy nenahlédneme a práce vyšetřovatelů je nekonečně a nesnesitelně korektní a bezproblémová, což moderně rozhodně nevyhlíží. Jen těžko lze tvrdit, že dělat policistům a policii za každou cenu dobré jméno se nesluší, rozhodně to ale narušuje myšlenku krimi, tedy špinavého žánru reflektujícího drsný svět.

Už to chápeme!

Seriál má být zcela neředěným sledem nenavazujících případů, kde do děje co nejméně zasahují životy protagonistů a další údajně nepatřičné prvky. Podle programového ředitele ČT Milana Fridricha si právě to divák žádá. Žánrový minimalismus je jistě legitimní cestou, potom bych ovšem s oním ryzím žánrem očekával lepší práci.

Foto: Česká televize

Přitom se nedaří budovat ani základní dramatické scény, jaké divák od tak klasického přístupu právem očekává. Například první epizoda končí výslechovou scénou, v níž musí být každému od druhé pronesené věty jasné, jestli podezřelý vrahem je, nebo není, přesto výslech pokračuje dalších několik minut. Když ještě vrah zapláče, jak měl kruté dětství, je člověku z té banality do smíchu.

Průběh vyšetřování pak posunují buď náhodné zvraty, nebo se zdá celá situace od počátku natolik jasná, že nevidím důvod jí věnovat další pozornost. Pátrání po zločincích spolu s hrdiny pro diváka odpadá. Záměr přesné rekonstrukce pak padá s tolikrát zmiňovanou žánrovou čistotou, kdy je pátrání převedeno do klasických schémat, jež už působí pouze rutinně a okoukaně, rozhodně ne autenticky a aktuálně.

Na poli prvního a třetího dílu, které byly prezentované novinářům, se jen těžko popisuje vyprofilování postav, nemohu se však zbavit dojmu, že se v obou dílech všechny chovaly diametrálně odlišně, jako by ani nešlo o stejné lidi.

To všechno jsou výtky zcela zásadní, když tvůrci své dílo vydávají za čistou žánrovou zábavu nenarušenou zbytečnými nástavbami. Záměrná absence silnějších osobních příběhů a kontextu policejní práce totiž není nahrazena dobře vystavěnými kusými případy, jak by bylo namístě. Proto výsledek působí převážně vyprázdněně a nudně.

Jde jen o první dojem ze seriálu, který by mohl přispět k zajímavějšímu programovému složení České televize. Nelámejme nad ním tedy hůl a počkejme si, s čím se budeme od ledna čtrnáct týdnů setkávat.

 

Právě se děje

před 13 minutami

Basketbalisté v generálce před kvalifikací na OH porazili Tunisko

Čeští basketbalisté završili generálku před olympijskou kvalifikací vítězně, když porazili v posledním utkání na turnaji v Hamburku Tunisko 85:55, a obsadili konečné třetí místo. Nejlepším střelcem zápasu byl Martin Peterka s 18 body, dalších 14 přidal Patrik Auda. Svěřence Ronena Ginzburga čeká v příštích dnech závěrečné soustředění v Praze a do dějiště kvalifikace v kanadské Victorii odcestují 25. června. První duel s Tureckem tam absolvují 1. července.

Češi, kteří se na turnaji představili bez hlavních hvězd Tomáše Satoranského, Jana Veselého, Jaromíra Bohačíka nebo Vojtěcha Hrubana, se snažili proti Tunisku napravit porážky s Německem (62:95) a Itálií (71:83). V úvodní čtvrtině se dostali díky 11 bodům Martina Peterky do šestibodového náskoku, soupeř ale ještě v závěru hracího období srovnal na 20:20.

Vyrovnaný boj pokračoval i ve druhé části, kdy Češi měli sice dál vysokou úspěšnost střel za tři body, soupeř ale s nimi stále držel krok. Klíčovou sekvenci proto Ginzburgův výběr zaznamenal hned po přestávce, kdy se po 13 bodech v řadě dostal do vedení 57:38. K Peterkovi se střelecky přidal Auda nebo Ondřej Sehnal.

V tuniském týmu byl následně vyloučen po pěti faulech osmibodový Salah Medžri, nicméně hvězda afrického celku se s verdiktem rozhodčích nehodlala smířit a v dalším průběhu zápasu se neustále vracela z kabiny na palubovku. Medžrimu musel nakonec domluvit i trenér Dirk Bauermann. Třetí čtvrtinu Češi vyhráli 27:6 a náskok do závěrečného klaksonu navýšili na rozdíl 30 bodů. Na turnaji skončili s jednou výhrou třetí, Tunisané pořadí uzavřeli. O vítězství se od 20:30 utkají domácí Němci s Itálií.

Přípravný turnaj basketbalistů v Hamburku:

ČR - Tunisko 85:55 (20:20, 42:38, 69:44)

Nejvíce bodů: Peterka 18, Auda 14, Sehnal 12 - Mamáví, Mabruk a Hadidane po 9. Fauly: 24:25. Trestné hody: 18/13 - 18/8. Trojky: 12:3. Doskoky: 42:28.

20:30 Německo - Itálie.

Zdroj: ČTK
před 47 minutami

Bruce Springsteena na Broadwayi neuslyší lidé naočkovaní AstraZenecou

Slavný americký písničkář Bruce Springsteen bude od příští soboty 26. června opět vystupovat na newyorské Broadwayi se svou komorní show Springsteen on Broadway, kde hraje na kytaru i klavír, vypráví nebo čte úryvky z autobiografie. Jak ale informoval britský deník Guardian, do sálu smí jen lidé naočkovaní dvěma dávkami vakcíny Pfizer-BioNTech a Moderna nebo jednou dávkou Johnson & Johnson. Ti, kdo dostali vakcínu AstraZeneca, rozšířenou ve Velké Británii a Kanadě, pořadatelé dovnitř nevpustí. AstraZenecu pro použití v USA dosud neschválil tamní Úřad pro kontrolu potravin a léčiv.

Opatření kritizuje třeba kanadský deník Toronto Star. "Show must go on. Ale vás, co jste dostali AstraZenecu, nikdo nezval," napsal list, podle nějž tak Springsteenovu show nemohou vidět Kanaďané či Britové, kteří byli naočkovaní doma, ale pohybují se v USA.

Posluchači budou smět zaplnit všech 1710 míst v sále divadla St. James Theatre, respirátory uvnitř nejsou povinné.

Zdroj: Guardian
Další zprávy