Rozhovor - Pondělní večer bude na programu ČT1 podruhé patřit seriálu Vyprávěj. Projekt vznikající ve spolupráci se společností Dramedy má ambici prostřednictvím "malých dějin" jedné rodiny zrekapitulovat každodenní život v komunistickém Československu.
Seriál Česká televize ohlásila jako jeden z projektů ke 20. výročí sametové revoluce. Tvůrci seriálu tvrdí, že nepřinášejí žádné "pelíšky" - ale ani nechtějí své hrdiny hodnotit a vkládat jim jako autoři svůj subjektivní názor.
Zatím se nicméně seriál objevil v médiích spíš v souvislosti s informací, že české tvůrce chce soudně stíhat španělská Grupo Ganga Producciones za "zcizení" námětu. Nápadně se prý podobá tamnímu Vyprávěj, jaké to bylo, Cuéntame cómo pasó - jehož adaptaci v Dramedy Productions zvažovali.
"Pro posouzení jsme dostali 2 díly - 93. a 95. - na DVD a popis postav. Podle toho se to přece ani opsat nedá," říká ředitel společnosti Filip Bobiňski a nařčení odmítá.
Podle webu CT24 vás mrzí, jak novináři s touhle informací naložili.. Tamní producentka mluvila podle deníku Metro konkrétně o vás - že jste měl o seriál zájem a jednal s ní. Jaká je vaše verze a jaká je teď situace?
Naše společnost analyzuje desítky formátů ročně; máme velmi dobrou pověst mezi zahraničními producenty, kteří nám je nabízejí. Formát realizujeme, pokud jsou postavy a příběhy přenositelné tak, abychom mohli použít scénáře k formátu - jako u seriálu Redakce nebo Horákovi.
Španělský seriál jsme ale vyhodnotili jako nepoužitelný pro zdejší prostředí a vyvinuli autentický a ryze český seriál. To je mnohem náročnější a rizikovější než koupit formát, ale v případě seriálu mapujícího naší minulost to byla správná cesta.
Znali jste španělský seriál? Na webu digizone.cz píšete: Nikdy jsme nezakrývali, že Dramedy Productions se v určité fázi zabývala úvahou adaptovat zmíněný seriál od společnosti Grupo Ganga Producciones.
Analyzujeme úspěšnost televizních pořadů z celého světa a mimo jiné podle toho volíme témata našich projektů, které vyvíjíme. Chtěli jsme dělat retroseriál a španělský cyklus jsme zvažovali k adaptaci.
Ale to, že to je také retro seriál, neznamená, že je stejný a že je k němu třeba kupovat licenci. Je to stejné, jako když máte dva mobilní telefony s dotykovým displejem od různých firem, které je vyvinuly nezávisle na sobě.
V čem se váš seriál liší?
Právě ve zmiňovaném "námětu". To je z autorskoprávního hlediska velmi konkrétně popsaný děj a příběh. Také v postavách, žánru a mnoha dalších aspektech. Náš seriál napsali autoři, kteří nikdy španělský seriál ani neviděli.
Bude nakonec zahájen soudní spor?
Jsem přesvědčen, že nikoli: není se o co soudit. Je to asi jako kdybych já řekl, že oni ukradli námět na americký seriál Báječná léta, který je podle mne tomu jejich mnohem podobnější než náš. Redaktor Metra vytrhl pár věcí z kontextu a řekl Španělům, že seriál je podobný. Ti, bez znalostí jakýchkoli faktů zareagovali do telefonu ukvapeně, že jsme jim seriál ukradli. V podstatě bychom je my mohli žalovat za urážku.
Pracovali jste už s ČT i s Novou. Nabízeli jste Vyprávěj i jinde, nebo vznikalo přímo pro veřejnoprávní obrazovku? Máte pocit, že je to "veřejnoprávní" téma?
Nenabízeli. Od počátku jsme považovali Českou televizi za nejvhodnějšího partnera pro tento projekt, pracujeme hodně také s jejich archivními materiály, a navázali jsme tak přirozeně na předchozí spolupráci na Horákových.
Seriál mapuje historii ve čtyřech uzavřenějších cyklech po desetiletích: 1964-1975, 1975-1985, 1985-1995, 1995-2005. Kolik to bude dílů a jak dlouho poběží?
Momentálně dokončujeme prvních 26 dílů, které končí někdy v roce 1973. Další vzniknou dle diváckého zájmu; do výroby již připravujeme díly, které nás postupně dostanou až do let osmdesátých.
Nakolik je seriál historicky věrný? Pracovali jste při rešerších i s odborníky - historiky nebo politology - ale i znalci módy a životního stylu?
Na seriálu spolupracují historikové a poradci. Kostýmní výtvarnice Libuše Pražáková je pamětnice a pracovala mimo jiné na filmu S Tebou mne baví svět. My ale záměrně říkáme, že je to retro-seriál, nikoli historicky přesná rekonstrukce. Chceme, aby k divákovi zavanula atmosféra doby, takže seriál je trochu stylizovaný.
Ne všichni třeba měli tak výrazné účesy, některé módní doplňky byly třeba k dostání jen v Tuzexu; mělo je pár lidí, přesto byly pro tu dobu do jisté míry typické. Snažíme se o pravděpodobnost. Každý tu dobu pamatuje ale trochu jinak a očekáváme, že diváci na to budou reagovat. Podstatné ale je, aby je bavil příběh - a ten je jistě autentický, protože je do značné míry složen z vyprávění rodiny a známých.
Bylo náročné zajistit rekvizity a výpravu od oblečení po hudbu? Je mezi nimi hodně originálů? A byla pro vás výprava stejně důležitá jako příběh?
Některé kostýmy, zvláště slavnostní, je třeba nechat ušít. Ty běžné se dají najít ve fundusu, od sběratelů, někdy lze použít věci současné, protože střihy a vzory se opakují. Výprava je pro nás velmi důležitá. Na to, aby si divák dobové detaily užil, musí pečlivě myslet režisér i kameraman. Pamatuji si, že za jednu kuchyňskou linku museli rekvizitáři koupit majiteli novou.
Říkáte, že vás k Vyprávěj inspirovala obliba retro seriálů. Když k tomu přidáme, že "hlavní akcent je kladen na všední problémy členů rodiny, ne na politiku či velkou historii", může nám vyjít i to, že jste chtěli natočit další "pelíšky". Což není jen historie viděná "humorným" oparem vzpomínek, ale mimo jiné i pocit, že politiku nakonec přes všechny ústrky bylo možné nechat přede dveřmi a žít "normální život".
Já ani náš tým to tak rozhodně nevnímáme. Hlavní hrdinové seriálu sice nejsou přímo disidenti, nebo naopak komunisté, ale politika se jich v životě často velmi nepříjemně dotkne. Jen se na tu dobu snažíme dívat s odstupem a ve vyprávění vnímat i ty běžné radosti i starosti, které měli všichni v jakémkoli režimu.
Já si také rád vzpomenu na osmdesátá léta, na svou základní školu, na céčka, poslouchali jsme popík, měli jsme džíny z Polska... Ale taky si pamatuju ruštinářku-udavačku a to, že do Jugoslávie nás na dovolenou nepustili.
Seriál jste charakterizovali i slovy: "Jako když listujete rodinným albem. Není záměrem analyzovat nebo hodnotit historické události, jde spíše o to zachytit co nejvěrněji dobu a pocity." Přitom každé zachycení doby je i její interpretací - a hlavním hrdinou je člověk, který "nechce dávat úplatky a je proti režimu". Hledali jste tedy "konsenzuální" vysledek přijatelný i pro ty diváky, kteří kritickou optiku na bývalý režim nutně nesdílejí?
Postava Romana Vojtka má své principy; není přímo proti režimu, je to rovný chlap, který se stará o svou rodinu, jak nejlépe to dokáže. Ale není tak silný ani snad názorově vyhraněný, aby se režimu postavil. Snažíme se vysvětlit, že seriál Vyprávěj není o hrdinných odbojářích, ale je to příběh obyčejných lidí.
A máte pocit, že už nastala doba, aby si i ti obyčejní Češi - třeba s vaším seriálem - přiznali, že uzavírali s režimem kompromisy a že je to ovlivnilo a formovalo mnohem víc, než jsou si schopní připustit, třeba i v těch běžných věcech. Tím nemyslím, že byste se měli připojit k současné vlně antikomunismu - což je často spíš gesto vytěsnění.
Jak se bude seriál vyvíjet dál, i naši hrdinové určité kompromisy udělají, vlastně je to na denním pořádku. Ale je na divácích, jak si to zhodnotí. My v seriálu vyprávíme příběhy bez toho, aniž bychom naše hrdiny hodnotili, nevkládáme do toho jako autoři náš subjektivní názor. Pro mne osobně se v seriálu ale objeví řada okolností a faktů, že přes jakékoli "růžové vzpomínky na dobu mládí" bych tu dobu společensky a politicky pozitivně rozhodně neohodnotil.
Jaká cílová skupina bude seriál sledovat? Ti, kteří si budou ukazovat, na embéčko "hele, to sme taky měli". Nebo věříte, že přitáhnete i mladší a mladé diváky?
Upřímně doufám, že dokážeme přitáhnout i mladší diváky. Proto se snažíme o to, aby forma vyprávění byla zábavná. Zajímavé jsou také vložené archivní materiály, které dobu přibližují. A seriál má svůj velký svět také na internetu, kde diváci mohou najít další dobové informace, bonusová videa vztahující se k době a další archivní materiály (viz zde).
Měli jste vzory, co se týče vypravěčské struktury, ale i - řekněme - celého ladění a nastavení? Váš scenárista mluvil o Amarcordu...
Třeba seriál MASH, ten se také odehrává v těžké - válečné - době, řeší závažná témata, pokrývá dlouhé časové období. Přesto je vyprávěn lehce, s nadsázkou a humorem.