reklama
 
 

Recenze: Nejlepší přítel nedělá vánočním pohádkám ostudu. Ukazuje ale také, že jsou překonané

25. 12. 2017
Jediná letošní vánoční premiérová pohádka na České televizi je Nejlepší přítel Karla Janáka. "Pro samotné filmaře jsou vánoční pohádky snadnou cestou k výdělku. Vzhledem k neexistujícímu standardu kvality stačí napsat co nejklasičtější scénář a zrealizovat ho. Riziko představují především jakékoliv ambice. Karel Janák a scenáristka Lucie Konášová v tomto kontextu došli k celkem uspokojivému kompromisu. Pohybují se výhradně ve vytyčených mantinelech, snaží se ale vyhýbat těm nejhorším klišé a vybudovat v rámci možností alespoň trochu soudržný příběh s funkčními vztahy mezi postavami," píše Martin Svoboda v recenzi filmu.

Tradice tří nových vánočních pohádek letos televize naplnila jen částečně. Na Štědrý den připravila Česká televize premiéru Anděla páně 2, který v kinech debutoval už před  rokem.

Přání k mání, jež bylo letos míněno jako hlavní premiérová televizní produkce, pak šlo nakonec do kinodistribuce a na obrazovkách se objeví až příští svátky.

Diváci se tedy letos dočkali jen jediné opravdové premiéry - pohádky Nejlepší přítel od režiséra Karla Janáka. Pokud se zdá, že její kvalita je pod úrovní obou filmů, jež si vysloužily uvedení v kinech, jde o špatný instinkt. Nejlepší přítel je totiž z této trojice nejlepší.

Nápaditost raději ne!

I když s přívlastkem "dobrý" to u tuzemských pohádek není jednoduché. Jestliže za "dobrý" se obvykle považuje takový film, který má nápaditý scénář nebo styl, u pohádek tomu bývá přesně naopak. Jde o specifický žánr, na nějž cílové publikum nejenže neuplatňuje klasická kritéria, ale dokonce ho často urazí, když se o to někdo pokouší.

Kamil Fila o pohádce Přábí k mání | Video: Kamil Fila |  04:29

Zásadní roli hraje skutečnost, že české pohádky nevznikají pro děti. Jsou zcela odtržené od jejich zájmů i světa a neplní úlohu seznamování se společností ani s jejími nástrahami. Místo toho jsou nostalgickým útočištěm pro jejich rodiče.

Přežívá v nich normalizační uspořádání patriarchální společnosti, kdy muži bojují se zlem a ženy potřebují být zachraňovány/provdávány, přičemž cení se především bezmezná důvěra v magickou autoritu kolektivních pravd.

Pohádky zarputile odolávají jakékoliv "politické korektnosti", tedy genderovým diskuzím a kritice stereotypního vnímání světa - všem věcem, jež značná část populace považuje za špatné a škodlivé. Pro tuto část Česka jsou pohádky poslední pevnost "normálního světa".

Atmosférický dým v pekle

Pro samotné filmaře jsou pak vánoční pohádky snadnou cestou k výdělku. Vzhledem k neexistujícímu standardu kvality stačí napsat co nejklasičtější scénář a zrealizovat ho. Riziko představují především jakékoliv ambice.

Karel Janák a scenáristka Lucie Konášová v tomto kontextu došli k celkem uspokojivému kompromisu. Pohybují se výhradně ve vytyčených mantinelech, snaží se ale vyhýbat těm nejhorším klišé a vybudovat v rámci možností alespoň trochu soudržný příběh s funkčními vztahy mezi postavami.

Vše tu adaptuje dobře známé motivy. Nepořádný čert (Marek Adamczyk) je za trest vyslaný na zem, aby se polepšil a sloužil dobrosrdečnému sirotkovi (Zdeněk Piškula), jehož skromnost se takto otestuje. Oba jsou spárováni s dívkami, čert s kuchařkou (Hana Vagnerová), sirotek s komtesou (Kristína Svarinská), dcerou lakomého knížete (Jiří Lábus), o niž se uchází vykutálení podvodník (Ondřej Sokol).

Nejlepší přítel sice nedisponuje andersonovsky exhibiční stylizací jako Přání k mání, filmařsky je všal mnohem vytříbenější. Peklo zaplavil atmosférický kouř, kostýmy nevypadají jako vytažené z depozitáře, obraz nepropadá kýčaření. Ve scénách na bále dokonce kamera předvede pár dynamických pohybů, za něž by se nemusel stydět ani opravdový film.

Tolik talentu, ale nic z toho!

Štěstí má film i na herce: hlavně Marek Adamczyk podává uvěřitelné, žánrově podmíněné výkony. Dokonce i Jiří Lábus coby hamižný dobrák knížepán nepůsobí neživotně, stejně jako čerti Jiří Langmajer a František Němec. Daří se zkrátka vyhnout hysterickým karikaturám i v případech, jež k tomu vybízejí.

Nejlepší přítel

Nejlepší přítel

Pohádka, 2017
97 minut
Režie: Karel Janák
Scénář: Lucie Konášová
Hrají: Marek Adamczyk, Zdeněk Piškula, Kristína Svarinská, Miluše Bittnerová, Hana Vagnerová, Jiří Lábus, Ondřej Sokol, Jiří Lamgmajer a další 
TV premiéra: 25. 12. 2017, ČT 1
Hodnocení Aktuálně.cz: 55 %

Ženské postavy jsou však tradičně druhořadé a slouží pouze coby objekty obchodů a dohod mezi muži. Jde bohužel o nevyhnutelnost: jakýkoliv náznak komplexní ženské figury v české pohádce se totiž pravidelně dočkává téměř agresivního nesouhlasu publika. (Loni například tvůrci obdrželi stovky bizarních stížností na to, že Zlatovláska neodpovídala klasickému ideálu decentní krásky.)

Jakákoliv zapamatovatelnost a vyšší hodnota ale Nejlepšímu příteli chybí. O jejich dosažení se ovšem autoři ani nepokoušeli. Pohled na tento film tak spíš než cokoliv jiného vyvolává lítost, protože odhaluje talent tolika herců a filmařů, kteří by - kdyby se nepohybovali v hranicích archaického a řadou nesmyslných podmínek zatíženého žánru - mohli svůj potenciál a prostředky uplatnit mnohem lépe.

Letos se alespoň naštěstí neopakuje tristní výsledek z minulého roku, kdy každá z trojice pohádek měla svůj vlastní set problémů, který je poslal pod průměr. Nekonfliktní adekvátnost by však měla být minimem, nikoliv o maximem toho, co lze od veřejnoprávní stanice očekávat.

autor: Martin Svoboda | 25. 12. 2017

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama