Rozhovor - Pokud producentka Alena Müllerová vyhraje konkurs na ředitele České televize, hodlá zeštíhlit vrcholový management a po auditu celkově ušetřit celkově na 5 až 10 procent nákladů. K obsahu říká, že nyní vnímá nedostatek programů, které mají nápady a chytrý humor.
Jak chcete ČT změnit z pohledu vnitřního fungování? Jaký máte názor například na současný systém prosazování scénářů a nápadů na pořady?
O tom, že dramaturgové ČT přejí někomu více a někomu méně se asi bude mluvit vždycky, protože nabídka převažuje nad poptávkou a názory na kvalitu námětů mohou být subjektivní. Vybrala bych si do vedení center i programu respektované osobnosti a profesionály, kteří rozpoznají kvalitu a budou důvěryhodní. Tím se sníží možnost, že námět bude přijat z protekce. Navíc chci změnit manažerský styl a zvýšit kompetence i odpovědnost dramaturgů a producentů ČT. Jsem přesvědčena, že lidé budou chtít dělat tak dobré pořady, že spolupracovat s někým jen proto, že je to kamarád, se jim prostě nevyplatí.
Čtěte také:
Kandidát na šéfa ČT Šíma: Propustím čtvrtinu lidí
Chci v ČT kanál pro děti. A méně ředitelů, říká Dvořák
Kandidát Fenič: Jsem jeden z mála úspěšných vizionářů
Můj projekt obsahuje návrhy, mezi které patří i nové organizační schéma ČT. Výrobou pořadů by bylo pověřeno 10 menších producentských center členěných podle žánrů a cílových skupin. Náměty přijímají a zadávají šéfové center a ti jsou také zodpovědní za vytvoření pořadu. A určitě bych obnovila funkci ředitele programu, který vytváří vysílací schéma a je zodpovědný za celkovou koncepci a skladbu programu.
Jaká je vaše představa hospodaření - tedy úspor, struktury managementu či případného propuštění?
Podle Parkinsonových zákonů počet úředníků roste nezávisle na objemu jejich úkolů. A čím více lidí se podílí na rozhodování, tím nesmyslnější jsou rozhodnutí. Mým záměrem je zeštíhlit vrcholový management na 7 až 8 výkonných ředitelů (namísto dnešních 14) a vytvořit menší týmy, které budou tvůrčí a velmi efektivní.
Jsem přesvědčena, že úsporu najdu při personálním auditu a přezkoumání a zjednodušení pracovních procesů. Počítám se snížením nákladů ve všech oblastech kromě některých mandatorních výdajů, na které ČT nemá vliv, jako jsou odvody státu a náklady na energie. Celkové úspory odhaduji na 5 až 10 procent, ale nebyly by plošné. V některých oblastech a personálních úsecích bych ušetřila hodně, jinde naopak investovala - do vzdělávání zaměstnanců, zahraniční spolupráce a kvality programu.
Budete usilovat o zvýšení koncesionářského poplatku? Jaké by mělo být financování ČT?
Skutečná hodnota poplatku průběžně klesá. Při posledním navýšení v roce 2008 se poplatek zvýšil ze 120 na 135 korun. V roce 2013 ale bude v porovnání s rokem 2008 jeho reálná hodnota po odečtu inflace 115 korun. Jakkoliv úsporně se bude ČT chovat, nejpozději v roce 2015 nebudou poplatky jako hlavní zdroj příjmů stačit. Navýšení poplatků je možným, ale nikoliv jediným řešením.
Existuje řada způsobů, které kombinují úspory nákladů se získáním dalších zdrojů financí. Je možné snížit počet programových okruhů a přeformátovat je tak, aby ČT nadále a ještě lépe plnila veřejnou službu. Dá se upravit žánrová struktura vyráběných pořadů, poměr původní tvorby a nákupů, zvážit rozpočty pořadů v poměru k jejich užitečnosti i kulturní hodnotě.
Je nutné vyrábět invenční pořady za rozumné peníze. Více využívat evropských grantů a spolupráci se zahraničními partnery. Vyvíjet nové druhy činností, které přinášejí zisky. Nový ředitel ČT by se měl pokusit projednat změnu zákona tak, aby ČT mohla uplatňovat odpočet DPH; nyní jej může uplatňovat podle koeficientu, vypočítaného podle příjmů z obchodní činnosti a tyto příjmy s útlumem reklamy stále klesají. Současná konstrukce DPH prodražuje spolupráci s nezávislými producenty. Udělala bych vše pro zachování smyslu veřejné služby při vyrovnaném rozpočtu.
Nakolik by měla ČT spoléhat na externí spolupracovníky?
Externí spolupracovníci přinášejí nový a jedinečný pohled, jsou flexibilnější. ČT musí vytvořit nové dohody o spolupráci s externisty. Osobně bych po vzoru ARD uzavřela rámcovou smlouvu s Asociací producentů v audiovizi, jednala bych i s dalšími profesními organizacemi a víc bych respektovala tvůrce. Věřím, že bych našla optimální poměr mezi externími a interními pracovníky.
Jak chcete ČT změnit z pohledu diváka? Soustředíte se víc na hranou tvorbu či na zpravodajství - co je podle vás v současné situaci důležitější? Hodláte jinak strukturovat kanály?
Chci program zlepšit celkově - vidím velké rezervy. Jde mi o kvalitní pořady všech žánrů, chtěla bych vyvíjet originální formáty, které se dají vytvořit nejen v zábavném žánru, ale i v dokumentu a hrané tvorbě. Obsahem atraktivně zpracovaných pořadů může být i charita, ekologie, menšinová témata. Vnímám nedostatek programů, které mají nápady a chytrý humor.
Pokud jde o zpravodajství, změnila bych hlavní zpravodajskou relaci Události. Je chyba, že se v poslední době zpravodajské hledisko zúžilo hlavně na politická a ekonomická témata. Důležitá je také věda, zdraví, kultura, osvěta, spotřebitelský servis. Události by se měly jasně odlišit od kontinuálního vysílání na ČT24 a vždy přinést něco navíc. A je třeba, aby ČT24 upozorňovala diváky zpravodajství na obsah Událostí během dne. Programové okruhy by více spolupracovaly a navzájem se podporovaly.
Nabídku ČT - zejména pro mladší diváky - bych chtěla rozšířit zřízením dalšího programového okruhu, internetové televize ČTi. Na ní by vznikaly pořady s nesrovnatelně nižšími náklady než pro "klasickou" televizi. Byly by obohaceny o množství interaktivních prvků - jde hlavně o hravé programy pro děti či interaktivní programy vzdělávací.
Který pořad v ČT se Vám líbí, proč a jak byste ho ještě rozvinula? Který pořad v ČT Vám naopak nesedí a nepatří na veřejnoprávní obrazovku?
Líbí se mi Historie.cs, zaujal mě cyklus Rozmarná léta českého filmu. Výborný je cyklus malých dokumentů Rodinné křižovatky, který vzniká v Brně. V dramatické tvorbě mě zaujal projekt, kdy mladí tvůrci točí Čapkovy povídky, i Souboj seriálů.
Pokud jde o to, co se mi nelíbí, je toho také dost, ale nechci se navážet do kolegů; vím, že někdy ani velká snaha nevede k úspěchu, třeba v případě, kdy je pořad špatně zařazen do schématu.
Obecně nemám ráda přenosy z různých voleb miss a předávání cen z všemožných oblastí, dále některé plně sponzorované pořady, které ČT jakoby nic nestojí, ale dělají jí ostudu. A nebaví mě pokleslý humor.
Jaké vůbec vidíte slabiny a silné stránky současné ČT? Co říkáte třeba podzimnímu programovému schématu?
Silnou stránkou ČT je to, že vysílá na čtyřech programových okruzích, plní své úkoly, pokud jde o vysílání pro menšiny, pořady z regionů a pořady upravené pro diváky s hendikepem. Slabinou je programová skladba, konkurující si pořady na jednotlivých okruzích, nedostatek originálních formátů, malá odvaha a vtip.
Pokud jde o podzimní schéma, myslím, že se zlepšil okruh ČT2, ale velmi mě mrzí, že zmizely jazykové kurzy, a že na ČT2 nenajdete pořady pro děti. Oblast dětských pořadů v podzimním schématu naopak pokládám za plus ČT1.
Pokud jde o využití internetové platformy, oceňuji dětský web (www.tyyo.cz) a portál ČT24. Myslím, že Česká televize má co zlepšovat, ale také neumí své úspěchy a kvality zviditelnit.
Co z vašich profesních zkušeností se dá nejlépe využít na postu šéfa ČT?
V podstatě vše, co jsem dosud dělala. Od svých 28 let se pohybuji v manažerských funkcích v médiích. Pracovala jsem v Krátkém filmu, kde jsem zastávala jak funkce kreativní, tak manažerské. Cením si projektu Nadace Film & Sociologie, kterou jsem spoluzaložila. Nejcennější know-how jsem získala jako šéfproducentka či šéfdramaturgyně centra dokumentu, publicistiky a vzdělávání ČT, jako vedoucí projektu celotelevizních projektů (např. Osudové osmičky). Byla jsem v Radě digitalizace, absolvovala jsem stáže v zahraničních televizích, učím na FAMU i na Masarykově univerzitě. Mám také autorské, dramaturgické a publikační zkušenosti.
Máte už případnou představu o spolupracovnících?
Na případné budování nového týmu se vysloveně těším. Naše země je malá a troufám si říci, že znám většinu dobrých profesionálů „na trhu". Pokud je neznám, tak o nich vím a pokud něco nevím, tak si to zjistím. Setkávám se i s mladými tvůrci. Chtěla bych oslovit nejlepší odborníky zvenčí i zevnitř České televize. Pokud jde o vedoucí pozice a šéfy producentských center, vidím to půl na půl. S některými jsem předběžně mluvila, další bych oslovila v případě úspěšné kandidatury.
Jak chápete veřejnoprávní poslání ČT a jak ho chcete rozvinout? Čím přispěje ČT ke kultivaci mediální scény?
Chci, aby se Česká televize vrátila k základní myšlence, která stala u zrodu televize veřejné služby - učinit tento svět lepším místem pro život.