Praha - Společnost Nvidia specializující se na výrobu grafických procesorů provedla se svými novými grafickými kartami simulaci slavného přistání na Měsíci z roku 1969, které obestírá řada nejasností.
V polovině července vyrazila raketa Saturn s kosmickou lodí Apollo 11 na naši oběžnou dráhu s velitelem Neilem Armstrongem a piloty Edwinem Aldrinem a Michaelem Collinsem. Pořízené záběry z povrchu Měsíce, ale byly vodou na mlýn konspiračním teoretikům, kteří věří, že se žádný let do vesmíru neuskutečnil a vše bylo zinscenováno a natočeno na Zemi.
Jedním z argumentů byl zářící skafandr Edwina Aldrina, který sestupuje z modulu. Jelikož nebylo osvětlení součástí vybavení Apolla 11 a Edwin by měl být na snímku v tu chvíli krytý stínem modulu, mnoho lidí to vedlo k domněnce, že fotografie vznikla za přispění studijního osvětlení kdesi v Americe.
Odborníci společnosti Nvidia, ale s novými herními grafickými kartami dokázali, že zářící oblek, není dílem hollywoodských filmařů, ale pouhého odrazu. Celé přistání na Měsíci totiž dokázali ve svém programu nasimulovat do nejmenších detailů s ohledem na sluneční záření, použité materiály atd.
Počítačovou simulací společnost dokázala, že osvětlený oblek Aldrina nebyl ze studiových lamp, ale pouze z odrazu skafandru Neila Armstronga, který ho právě fotil.
Konspiračním teoretikům ale nevadil jen příliš zářivý oblek kosmonautů. Například americká vlajka na povrchu Měsíce vypadá, jako by vlála ve větru, přestože je na Měsíci vakuum. Podezřelé byly také stíny a čmouhy na fotografiích, které se právě přisuzovaly studiovému osvětlení.
Nevěřící teoretiky také utvrzovaly v jejich názoru ostré obzory Měsíce, které navozovaly pocit, že po pár metrech povrch končí, i absence hvězd na některých záběrech, což ale NASA vysvětlila použitím nižší clony u fotoaparátu, aby kosmonauti zaručili ostrost snímků.