Roswellský UFO incident 1947: armáda bleskově otočila. Co říkají skutečné záznamy?

Dan Poláček Tereza Šolcová Dan Poláček, Tereza Šolcová
3. 9. 2025 6:16
Co skutečně spadlo u Roswellu v roce 1947? Armáda bleskově změnila zprávu o "létajícím disku" na obyčejný balon. Svědci však popsali nezničitelnou fólii a nosníky se záhadnými symboly. Ponořili jsme se do odtajněných spisů i slepých uliček vyšetřování, včetně sporného vzkazu v ruce generála Rameyho, a oddělujeme ověřená fakta od největších mýtů v nejslavnější záhadě 20. století.
Nález trosek „disku“ u Corony, Nové Mexiko, červen–červenec 1947; později vysvětleno jako balón s radarovým terčem Project Mogul. Ilustrační dobová malba.
Nález trosek „disku“ u Corony, Nové Mexiko, červen–červenec 1947; později vysvětleno jako balón s radarovým terčem Project Mogul. Ilustrační dobová malba. | Foto: Aktuálně.cz / Roswell Daily Record / Wikipedia / Public domain

Nález trosek u Corony: materiál, místo, logistika

Na obrázku: Nález trosek "disku" u Corony, Nové Mexiko, červen-červenec 1947; později vysvětleno jako balon s radarovým terčem Project Mogul. Ilustrační dobová malba.

Klíčem k porozumění roswellskému případu je složení trosek nalezených na Fosterově ranči u městečka Corona. Zpravodajský důstojník major Jesse Marcel a bezpečnostní důstojník Sheridan Cavitt materiál zajistili; ještě téhož dne armáda zveřejnila tiskovou zprávu o "flying disc", která však byla do 24 hodin odvolána po identifikaci trosek jako balónového zařízení s radarovým odražečem. Část svědectví pozdějších desetiletí popisuje "fólii", jež se po zmačkání narovnala, a pásky s fialovými symboly.

Tyto pozdní popisy nelze dnes podložit ověřeným artefaktem a zůstávají neověřené. Fotografie z kanceláře generála Rogera Rameyho ve Fort Worthu ukazují přesně takový typ radarového terče z balzy a metalizovaného papíru, jaký se v té době běžně používal s meteorologickými a speciálními balony.

Následné vyšetření letectva v 90. letech připsalo trosky přísně utajovanému programu projekt Mogul (dlouhé balonové vlaky s akustickými senzory a rohovými radarovými odražeči). V některých materiálech je jako nejpravděpodobnější zdroj uváděn let z počátku června 1947; přestože tato identifikace dobře odpovídá charakteru nalezeného materiálu i dobovým fotografiím, detaily konkrétního letu nelze dnes doložit s absolutní jistotou.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy