Praha - Nastává doba odjezdů na letní dovolené. Většina lidí ji absolvuje k plné spokojenosti. Jsou ale i tací, kteří si prožijí peklo.
Někdo si objedná zájezd u cestovní kanceláře, zaplatí zálohu či plnou cenu a cestovní kancelář vzápětí zkrachuje. Někdo se krachu cestovky dočká v místě pobytu a nemá se jak dostat domů. Začínají pak složité tahanice a dohady, jednání s pojišťovnou a snaha získat zpět vynaložené peníze.
Toto jsou však extrémní případy. Nejčastěji si klienti stěžují na to, že byli ubytováni v jiném hotelu, než si s cestovní kanceláří sjednali, popřípadě, že poskytnuté ubytování nenaplňovalo avizovaný standard.
Mnohdy bývají také problémem nevhodné špatné hygienické podmínky nebo nedostatečný úklid pokojů. Samotnou kapitolou jsou pak dezinformace o vzdálenosti hotelu od pláže, centra města a podobně.
Nejnepříjemnější jsou ovšem samozřejmě spory vyplývající z neuskutečnění zájezdu, ať již z důvodu úpadku cestovní kanceláře či z jiných důvodů.
Aby se ráj nezměnil v peklo
Jak těmto nepříjemnostem předcházet? Jak v klidu načerpat nové síly, ne přijít o jejich zbytek handrkováním o svá práva?
"Klienti by měli cestovat pouze s prověřenými cestovními kancelářemi, které mají k pořádání zájezdů příslušné živnostenské oprávnění. V případě uzavírání smlouvy s cestovní agenturou je nutné pamatovat na to, že cestovní agentura prodej zájezdu pouze zprostředkovává a není přímý prodejce, a proto tak není povinna mít uzavřené pojištění pro případ úpadku," radí ostravský právník Petr Kausta.
Objednáváte-li si zájezd u cestovní agentury, nezapomeňte se zeptat, pro kterou cestovní kancelář ho zprostředkovává. A pro jistotu si můžete nechat předložit doklad o pojištění proti úpadku této cestovní kanceláře.
To samé platí, když zavítáte do cestovní kanceláře. Každá je totiž ze zákona povinna mít sjednané pojištění pro případ svého úpadku. Doklad o pojištění může klient při uzavírání cestovní smlouvy vyžadovat k nahlédnutí.
"Každému zájemci o zájezd bych rovněž doporučoval řádně prostudovat podmínky, za kterých je klient oprávněn od cestovní smlouvy odstoupit a zda je odstoupení od smlouvy ze strany poskytovatele zájezdu nějakým způsobem sankcionováno," doporučuje Petr Kausta.
Jak dodává, každá cestovní smlouva musí navíc obsahovat náležitosti vyjmenované občanským zákoníkem, určitě tedy stojí za to zkontrolovat, zda jsou skutečně všechny tyto informace v cestovní smlouvě uvedeny.
Jak se domoci svých práv? Jednejte rychle
Pokud se cestovní kancelář ocitne před začátkem sjednaného zájezdu v úpadku, poškození klienti by se měli co nejdříve obrátit na danou pojišťovnu cestovní kanceláře.
"O jakou pojišťovnu se jedná, by se klienti měli dozvědět již při samotném uzavření cestovní smlouvy, kdy by jim měl být sdělen i případný kontakt na asistenční službu této pojišťovny," říká Kausta.
Nejhorší postavení mají ti klienti, kteří v důsledku úpadku cestovní kanceláře zůstanou v zahraničí. V tomto případě by se měla do celé záležitosti neprodleně vložit příslušná pojišťovna cestovní kanceláře a zajistit bezpečnou dopravu všech klientů zpátky domů.
Cestovní kancelář rovněž odpovídá zákazníkovi za porušení povinností vyplývajících z uzavřené cestovní smlouvy bez ohledu na to, zda tyto závazky mají být splněny cestovní kanceláří nebo jinými dodavateli služeb cestovního ruchu poskytovaných v rámci zájezdu.
Pokud cestovní kancelář své povinnosti vyplývající z cestovní smlouvy nebo ze zákona řádně a včas nesplní, může zákazník požadovat nápravu této situace u cestovní kanceláře, či cestovní agentury, a to bez zbytečného odkladu, nejpozději však do tří měsíců od skončení zájezdu.
V případě, že se zájezd neuskutečnil, ode dne, kdy měl být zájezd ukončen podle cestovní smlouvy. Neučiní-li tak v dané lhůtě, toto právo zaniká.
"Obvykle je vhodné postupovat podle reklamačního řádu cestovní kanceláře, pokud je k dispozici a hlavně uplatňovat své nároky pokud možno, co nejdříve," dodává ostravský právník Petr Kausta.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Do jaké cestovní kanceláře zajít?