reklama
 
 

Nad babičkou Barbie pořád vede Krteček

5. 3. 2009 17:35
Praha - Panenka Barbie je od převratu z roku 1989 stálicí českých hračkářství. Nejprodávanější hračkou přesto není.

Když se po konci totality dostala dlouhonohá kráska do tuzemských výkladních skříní, zatoužila po ní snad každá malá holka.

Dnes už si málokdo uvědomí, že kdyby byla Barbie skutečnou ženou, mohla by být babičkou těch, které si s ní teď s oblibou hrají. Nestárnoucí blondýnka totiž oslaví 9. března 50. narozeniny.

Najít větší hračkářství, kde by nestál růžový koutek plný krabic s usmívajícími se a moderně oblečenými panenkami, stojí nadlidské úsilí. Stále se totiž výborně prodávají a zájem o ně neklesá.

Kult zvrhlé krásy

Někteří rodiče však nejsou z nákupu "prsaté panenky" příliš nadšení.

"Až přijde Kačenka s tím, že chce barbínu, asi se budu dost bránit a pokusím se jí nabídnout něco jiného. Proč to nechci, je, že se mi to nelíbí jako kult zvrhlé krásy, která není krásná," vysvětluje své důvody Martina Sádovská a dodává, že chce mít šťastné dítě, a ne potenciální anorektičku.

Výběr hračky závisí podle manažerů hračkáren do velké míry na rodičích. Pokud chtějí, aby se jejich děti rozvíjely, nekupují hračky pasivní, které blikají, pískají a mačkají se na nich tlačítka, ale tvůrčí.

Ať už jsou to stavebnice, ve kterých možná trochu překvapivě vede nad stavebnicí Lego nesmrtelný český Merkur, modelína nebo korálky a vyšívání, které upřednostňují malé slečny.

Reklama a cena mají velký vliv na výběr

Rozhodující je přitom cena. "Stane se i, že jde rodič koupit hračku podle reklamy, a když uvidí cenu, prostě ji koupit odmítne, popřípadě ji dítěti dá k narozeninám nebo k Vánocům. Někdy si ale dítě vybere hračku, která ani není podle reklamy, a rodič ji koupit nechce, protože tahle hračka je podle něj hloupost. To se stává. Je to individuální," popisuje Dagmar Vrbová, vedoucí hračkářství v Praze-Hostivaři.

"Která je nejprodávanější hračka, se říct nedá, pořád máte klasickou plyš. Ta se kupuje jako dárek dětem od jednoho roku až do 90 let, plyšové hračky si kupují i zamilovaní dospělí třeba ve 40 nebo v šedesáti," řekla agentuře ČTK manažerka dalšího obchodu Kateřina Boubínová.

Krteček je jednička

Ještě lépe než "barbíny" se podle ní ale prodává Krteček, ten prý je číslem jedna.

"Vede ve všech podobách. Krtek batůžek, Krtek maňásek, Krtek na ruku... Ten vede i nad Barbie, to teda ano!"

V názoru se s ní shoduje i Dagmar Vrbová, která pouze doplňuje, že stejně dobře jako Krteček se prodávají i další postavičky z večerníčků, Rákosníček, Křemílek a Vochomůrka a další.

Přání dětí se nemění

Zatímco holčičky touží po korálcích, mimincích a kočárcích, kluci upřednostňují angličáky, postavičky rytířů a auta na ovládání. Někdy se určitá hračka kupuje víc, protože si rodiče mezi sebou předají informaci, že je dobrá.

Ve většině případů ale bývá zvýšený zájem o produkty, které právě představuje televizní reklama. Druhým případem takových "chvilkových trháků" jsou jakékoli produkty s postavičkami z aktuálních filmů, komiksů nebo kreslených seriálů.

Typickým krátkodobým příkladem jsou postavičky Šmoulů, kteří do českých domácností vtrhli přibližně ve stejné době jako slavná Barbie.

"Krátkodobé sezonní hračky jdou vždycky dobře, ale je to jenom krátkodobý boom, který trvá jeden dva měsíce," uzavřela Vrbová.

autor: ČTK | 5. 3. 2009 17:35

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama