Stále více mladých Britů čte zprávy už jen z TikToku nebo Instagramu, tvrdí studie

Magazín Magazín
22. 7. 2022 16:00
Stále více náctiletých čtenářů v Británii odvrací pohled od tradičních médií. Novinky mladí lidé čerpají ze sociálních sítí, tvrdí to studie tamního vládního úřadu pro regulaci sdělovacích prostředků Ofcom.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Jen na Instagramu se počet mladých Britů, kteří tam hledají zprávy, zvýšil z 800 tisíc v roce 2020 na letošní téměř čtyři miliony. TikTok a YouTube této platformě dýchají na záda. Noviny, televize a rozhlas mají stále úspěch u starší generace uživatelů. O odlivu mladých čtenářů píše BBC.

Úspěch zpráv na TikToku ženou nahoru hlavně mladí lidé mezi 14 a 26 lety. Na této platformě  je už srovnatelná návštěvnost jako na webových stránkách a aplikaci Sky News. Skoro polovina tiktokových uživatelů čerpá informace hlavně prostřednictvím účtů dalších lidí, asi jen čtvrtina je čte přímo z účtů mediálních domů. 

Obtěžování na TikToku

Více zpráv vzniká přímo na TikToku. Novinka z minulého týdne o studentce, kterou na ulici v Cardiffu obtěžoval cizí muž, měla více než dva miliony zhlédnutí a tradiční média informaci přejala. Vliv má také YouTube, lidé na něm například v přímém přenosu sledovali nedávný soud Johnnyho Deppa a Amber Heardové, vystřižené segmenty pak sdíleli právě na TikToku. 

Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Shutterstock

Mladí lidé sice považují zprávy ze sociálních sítí za méně spolehlivé, na druhou stranu ale oceňují možnost získané informace dopodrobna prodiskutovat. I mezi nimi ale tradiční média zůstávají pořád vlivná. 60 procent oslovených uživatelů získává informace z účtu veřejně známé osoby a 44 procent si novinky nechá doporučit konkrétním novinářem.

Studie také uvádí, že hlavní témata, a tedy to, co lidé nakonec najdou na sociálních sítích, stále určují mediální domy. Až 65 procent mladých lidí navíc udává jako svůj hlavní zdroj informací své rodiče, kteří jsou pravděpodobně spíše čtenáři novin a diváky televize. 

Facebook vábí mladé

Pozoruhodný je pokles čtenosti zpráv na Facebooku, v loňském roce se počet čtenářů novinek na této platformě v Británii snížil z 27 na 22 procent.

Společnost META ve čtvrtek oznámila, že hodlá předělat hlavní stránku příspěvků na Facebooku tak, aby přilákala právě více mladých lidí. Klasická zeď jim nabídne méně z obsahu účtů, které sledují, společnost se jim pokusí "namíchat" koktejl podobnější konkurenčnímu TikToku. Uživatelé Facebooku budou mít nicméně nadále k dispozici "tlačítko", které jim umožní sledovat zeď s příspěvky, které si sami navolili. 

 

Právě se děje

Další zprávy