Tibetský rychlovlak jezdí ve 3000 metrech, cestující tu potřebují kyslík navíc

Magazín Magazín
2. 7. 2021 9:00
Cestující v Tibetu si mohou poprvé vychutnat výhledy na hory z oken vlaku nově vybudované vysokorychlostní trati. Stavba "Střechy světa", jak je nazývána, trvala šest let a pyšní se 47 tunely a 121 mosty.
Největší most v této železnici je 430 m dlouhý oblouk Zangmu Railway Bridge | Video: Chinese bridge

Provoz 435 kilometrů dlouhé železniční trati, spojující hlavní město Tibetu Lhasa s městem Ňingthri, byl uvedený do provozu 25. června. Její výstavba ale nebyla jednoduchá a protáhla se na šest let, asi 90 procent trasy se totiž nachází více než 3000 metrů nad mořem. 

Na lince Lhasa-Ňingthri se kromě 47 tunelů nachází i 121 mostů, které představují asi 75 procent celé trasy. Patří sem i 525 metrů dlouhý železniční most Zangmu, největší a zároveň i nejvyšší obloukový most svého druhu na světě, píše web CNN.

Výstavba stála přes 5,6 miliardy dolarů (v přepočtu asi 120 miliard korun) a jezdí tu řada vysokorychlostních elektrických vlaků národního čínského dopravce. 

Kvůli extrémním nadmořským výškám jsou vlaky vybaveny automatizovanými systémy přívodu kyslíku, které vevnitř udržují hladinu kyslíku na konstantních 23,6 procenta, což je o něco více než průměrných 21 procent v normální atmosféře.

Komplikací je také zvýšené UV záření, okna vlaků jsou proto vybavena speciální vrstvou skla, která jej odráží. Omezená je také rychlost, a to na 160 kilometrů za hodinu, což je rapidní pokles oproti jiným čínským linkám, kde vlaky dosahují až dvojnásobné rychlosti. 

Vše ale kompenzuje výhled na jedinečnou krajinu, přes kterou vlaky pravidelně jezdí. Zasněžené vrcholky hor střídají hluboká údolí plná rozkvetlých zelených pastvin, ne nadarmo je oblast Ňingthri nazývána "Švýcarskem východu".

Pro čínskou komunistickou stranu a jejího vůdce Si Ťin-pchinga je železnice mocným nástrojem pro sociální soudržnost a politický vliv. "Budování těchto nových železnic je součástí velkého plánu Si Ťin-pchinga integrovat obrovský národní trh," uvedla pro televizi CNN Olivia Cheungová, výzkumná pracovnice Čínského institutu na Londýnské univerzitě.

Linka Lhasa-Ňingthri je součástí železnice S’-čchuan-Tibet, trati dlouhé téměř 1800 kilometrů. Doba cestování mezi Čcheng-tu, hlavním městem čínské provincie S’-čchuan, a Lhasou se díky ní zkrátila z původních 48 hodin asi na třetinu.

 

Právě se děje

Další zprávy