Když se řekne "nejlepší česká adventura", mnoha hráčům se vybaví Posel smrti. Hra z roku 2003 se stala počátkem série, a ačkoli se prodeji nemůže měřit s komerčně úspěšnějšími tituly, jako je třeba ArmA či Mafia, její dopad na tuzemskou herní scénu nelze přehlédnout.
Historie českých adventur ale sahá mnohem dál. První generace tuzemských vývojářů se formovala už v osmdesátých letech, adventury však získaly na popularitě zhruba o dekádu později a v té době se zaměřovaly především na domácí hráče.
Videoherní žánr - adventura
Adventura je název žánru videohry, ve které hráč přebírá roli hlavního hrdiny v interaktivním příběhu. Ten obvykle stojí na průzkumu lokací nebo řešení hádanek.
Tento směr postřehl také podnikatel Petr Vochozka, který místo nákladného dovozu zahraničních titulů začal hledat talentované vývojáře přímo v Česku. Ve spolupráci s nimi vydával cenově dostupné hry, které na svých domácích počítačích mohli zapnout i hráči s omezeným rozpočtem.
Právě v této době vzniklo třeba oblíbené Tajemství oslího ostrova, které parodovalo legendární Monkey Island z dílny americké společnosti režiséra George Lucase, Lucasfilm Games (později LucasArts).
Úspěch hry inspiroval další vývojáře a český trh tak v devadesátých letech zaplavilo velké množství her, které sázely na vtip a absurdní příběhy. Ne všichni tvůrci však chtěli jít cestou humoru a brzy se tak objevily i snahy přinést něco nového a vážnějšího.
Výjimkou bylo i pětičlenné studio Unknown Identity. Jejich první dílo z roku 1998, Posel bohů, nabídlo seriózní příběh s temným podtónem, v němž měli hráči v kůži archeologického experta Stanislava Novotného možnost odhalit některá z prastarých Mayských tajemství. I když hra nezaznamenala velkolepý úspěch, ukázala, že tým, který za ní stojí, má potenciál na vytvoření něčeho výjimečného.
To nezůstalo bez povšimnutí a studio brzy navázalo spolupráci s berounskou firmou Future Games, která tvůrcům z Unknown Identity přinesla finanční stabilitu a možnost plně se soustředit na další projekt.
Jiný úhel pohledu
Příběh prvního Posla smrti se odehrává převážně na fiktivním anglickém panství Black Mirror. Hlavním hrdinou je šlechtic Samuel Gordon, který se po více než dekádě vrací do honosného hospodářství, kde vyrůstal. Tam začne docházet k podivným úmrtím, kterým musí protagonista přijít na kloub.
Titul, který se těšil pozornosti i v zahraničí, se v průběhu let dočkal dvou pokračování i remaku prvního dílu. Nic z toho už ale nevznikalo v Česku, značku totiž po prvním díle přebrala německá společnost. Vývojářské studio King Art Games s předěláním prvního dílu, které navíc neobsahovalo český dabing, mezi hráči sklidilo spíše kritiku a zdálo se, že tím příběh oblíbeného titulu končí.
Jeden z původních tvůrců, vývojář a hudební producent Zdeněk Houb, si však v loňském roce ověřil, že zájem o Posla smrti přetrvává, když na HitHitu spustil kampaň k vytvoření remasteru hudby z prvního dílu. Požadovanou částku 70 tisíc korun se podařilo získat za několik málo hodin.
Úspěch vývojáře přesvědčil o tom, že si příběh panství Black Mirror stále zaslouží pozornost. Rozhodl se tedy požádat fanoušky o peníze na další plnohodnotný díl série. Ti nezklamali a do čtyř dnů tak bylo jasné, že pokračování vznikne.
Nový díl série se bude odehrávat v roce 1828 ve skotském Edinburghu, poznamenaném sérií vražd a únosů. Příběh se inspiruje skutečnými historickými událostmi, avšak hlavní zápletka zůstává věrná tajemné kletbě rodu Gordonů, která se táhne jejich pokrevní linií už celá staletí.












