Vše začalo v roce 2016, kdy si designér Radek Hegmon a spolumajitel firmy mmcité+, že postrádá možnost kempovat s menším autem, než je karavan. S "bydlíkem" se na cestách často nedá zaparkovat, do řady měst je vjezd zakázán a omezené možnosti má i v přírodě.
"Člověk by měl mít na cestách možnost zastavit kdekoli a kdykoli. Neměl by být svázaný žádnými limity hotelů, kempů, parkovišť a ani terénu," popisuje svou vizi Hegmon.
Společnost, která se doposud soustředila hlavně na vývoj městského mobiliáře a prvků dopravní infrastruktury, získala podnět k vytvoření dceřiné společnosti Egoé. Ta se specializuje na venkovní nábytek, lyže a také na obytnou vestavbu, kterou člověk může jednoduše připevnit do svého auta.
"Chtěli jsme, aby konstrukce i instalace obytné vestavby byla co nejjednodušší, aby lidé mohli používat auta, kterými běžně jezdí do práce," říká Adam Mašek z Egoé.
Unikátní doma i ve světě
"Vidíte, že když otevřu kufr, je tam barevná konstrukce, lidé jsou často překvapeni, jak je to hezké," demonstruje na instalované vestavbě garant projektu Adam Mašek a pokračuje: "Postupně mohu vysunout dílčí moduly, je tu gumové umyvadlo i mobilní lednička napájená na dvanáct voltů přes autobaterii."
V horní části konstrukce je rošt a barevné matrace, které se dají rozložit, a vytvoří tak spaní v interiéru anebo vně auta. Stropní tašky jsou z pevného outdoorového materiálu, včetně závěsných polic, do kterých se dají schovat třeba konzervy.
Projekt je v Česku unikátní a jeho originalitu si cení i v zahraničí. "Na veletrhu v Německu nás oslovil korejský obchodník, který chce, abychom zajistili velkou kolekci pro tamní automobilky. Čekali bychom to od Norů, Islanďanů, ale rozhodně ne Korejců," říká Richard Vodička z designcité+, které vestavby vyvíjí.
Kladné ohlasy měla firma také na veletrhu designu v Miláně. Mezi nejčastější zákazníky patří Němci, Španělé a Francouzi. "Jsme ještě stále nová značka, a tak ještě chvíli potrvá, než se dostaneme do povědomí Čechů," říká Vodička. Vestavba se zatím vejde jen do aut typu VW Multivan a SUV, designéři už ale pracují na tom, aby si moduly mohli pořídit i lidé s kombíky a MPV.
Přespat v přírodě můžete jen někde
Hlavní nevýhodou karavanů a pojízdných maringotek je ta, že se dají využít jen sezonně. "S karavanem vyrazíte na výlet 14 dní v roce, příprava je často velmi náročná, a to i proto, že si dopředu musíte zjistit, kde je s vozem možné zaparkovat," říká Richard Vodička.
Většina evropských zemí pro kempování zpřísnila pravidla. V současné době je spaní venku legální jen ve 20 z 50 zemí Evropy. Z našich sousedů to jde v souladu se zákonem jen na Slovensku.
Kempování je oficiálně povolené v 20 zemích Evropy
- Skandinávie, Island (mimo karavanů)
- Litva, Lotyšsko, Estonsko
- Rusko, Bělerusko
- Ukrajina, Moldavsko, Rumunsko, Slovensko
- Bosna a Herzegovina, Srbsko, Kosovo
- Arménie, Turecko
- Kypr
- Skotsko
"V hodně zemích je kempování tolerováno, ale místa jsou omezena pro vjezd karavanů," dodává Vodička. Přesto podle něj svobodné cestování nabývá na popularitě. "Lidé už mají dost hotelů, Airbnb a míst, kde je hodně lidí."
Vestavby, lyže i zahradní nábytek
Egoé vznikla na základě vlastních potřeb Radka Hegemona, který chtěl alternativně cestovat a mít na zahradě kvalitní nábytek. "Vadilo mu, že venkovní nábytek často není praktický, musí se neustále přesouvat, chránit před špatným počasím apd.," říká Anna Adámková z Egoé.
Výsledkem je kolekce z nerezového kovu. Minulý rok se i pár kusů objevilo na 10 vyhlídkách po celé České republice, například v Děvíně u Pálavy, ve Strážné hůrce anebo U Berounky. Hlavním smyslem projektu bylo a je zpříjemnit výletníkům pobyt v přírodě.
"Máme problém s tím, že ten projekt lidé zatím moc nechápou," říká Adámková. "Minule nám volala jedna paní, že jsme si nábytek v lese zapomněli při focení, sadu v Horečkách nám dokonce někdo ukradl," uzavírá Adámková.