Létal jako Batman. Slovák, co před 100 lety "vymyslel" padák

Magazín ČTK Magazín, ČTK
28. 8. 2014 9:55
Jeho padák, v němž člověk vypadal jako Batman, mu patentovali v Americe. Slávy ani bohatství se ale nedočkal.
Foto: Anton Chrvala, www.smolenice.com

Washington/Praha - Za otce padáku je možné považovat řadu lidí: objevil se mezi nákresy Leonarda da Vinciho a již koncem 18. století ve Francii uskutečnili řadu úspěšných pokusů skokem z balónu.

O století a čtvrt později pak rozmach letounů přinesl potřebu záchranného zařízení pro piloty. Mezi vynálezci, kteří se vývojem padáku zabývali, byl i slovenský emigrant ve Spojených státech Štefan Banič, který 25. srpna 1914 dokonce dostal na své zařízení patent.

"Nechť je známo, že já Stephan Banic, poddaný císaře Rakouska-Uherska, bytem v Greenville, okres Mercer, ve státě Pensylvánie, jsem vynalezl nové a užitečné vylepšení padáku," stojí na patentní listině, která popisuje Baničův vynález.

Neuvěřitelný příběh

Baničův životní příběh je skutečně pozoruhodný. Doma ve slovenském Neštichu (dnes Smolenice) se živil jako zedník, stavěl i zdejší zámek. Bída ho vyhnala v roce 1907 do Ameriky, zde se živil příležitostnou prací na farmách i v dolech, usadil se v Greenvillu v Pensylvánii, kde pracoval ve strojírenském závodě.

"V té době Spojené státy i celý svět vzrušovaly lety prvních letadel, zejména bratří Wrightů. Banič patřil mezi jejich velké obdivovatele a začal se zabývat myšlenkou vynalézt zařízení, které by zachránilo letce při nehodě," píše se na stránkách jeho rodných Smolenic o pohnutkách, které slovenského dělníka a samouka přivedly k odvážným myšlenkám o bezpečném padáku.

Štefan Banič, slovenský vynálezce padáku.
Štefan Banič, slovenský vynálezce padáku. | Foto: Wikimedia Commons

Banič šel na věc poněkud jinak než většina jeho předchůdců. Místo lehkého baldachýnu z látky, který měl parašutista nad hlavou, totiž sestrojil jakýsi oblek s žebry a pružinami.

Celé zařízení vypadalo jako větší deštník a spíš než dnešní padáky připomínal Baničův vynález něco z výbavy komiksového Batmana. Skládací konstrukce s ocelovou kostrou a otvorem uprostřed vrchlíku se připevňovala přímo kolem letcova hrudníku a rozevírala se systémem pružin.

Štefan Banič počítal dokonce s tím, že by člověk v obleku mohl potřebovat svůj pád řídit, a tak měl padák také zařízení na pohybování nosnou plochou, což umožňovalo korigovat místo přistání.

Před zraky patentovacích úředníků se vrhl z mrakodrapu

Banič sám svému zařízení nejspíš věřil, v červnu 1914 totiž funkčnost padáku osobně předvedl zástupcům patentového úřadu. Přímo před jejich zraky se vrhl ze střechy patnáctipatrového domu ve Washingtonu.

Traduje se, že vynálezce dokonce úspěšně skočil i z letadla, přesvědčivé důkazy ale chybějí. Jisté je, že svůj padák nabídl americkému armádnímu letectvu, které od něj vynález za pár dolarů odkoupilo a Baniče dokonce udělalo svým čestným členem.

Starší české a zejména slovenské prameny uváděly, že americké letectvo padák během první světové války skutečně používalo, dnes se o tom ale vedou spory. Baničův vynález totiž nebyl moc skladný a lze si jen těžko představit, že by jej pilot měl na sobě během letu.

Druhá možnost, že by padák byl připevněn na trupu letounu a letec jej navlékal až v případě nouze, je ještě méně praktická. Podle leteckého historika Dana Abbota navíc začali američtí piloti padáky používat až po válce.

Padák mu slávu nepřinesl

Štefan Banič vydržel v USA až do začátku 20. let, kdy se po téměř 15 letech vrátil na rodné západní Slovensko. Padák mu nepřinesl slávu ani peníze. Po návratu domů žil v ústraní, živil se zednickými pracemi a v kamenolomu a o jeho  průkopnickém počinu se prakticky nevědělo.

Více proslul - alespoň u některých krajanů - jako spoluobjevitel jeskyně Driny v Karpatském krasu. Banič zemřel v lednu 1941 a teprve po druhé světové válce se jeho vynález zase dostal do povědomí.

Máte rádi Aktuálně.cz?

Křišťálová lupa - hlasování pro A.cz

Hlasujte pro nás v internetové anketě Křišťálová Lupa 2015 v kategorii Zpravodajství. Za každý Váš hlas děkujeme!

HLASOVAT MŮŽETE ZDE >>

Vývoj šel jinou cestou

Význam Baničova padáku pro světové letectví byl ale poněkud zveličován. V roce 1970 - u příležitosti stého výročí narození - odhalili Štefanu Baničovi na letišti v Bratislavě pomník a koncem 80. let vznikl o vynálezci, jehož život je dodnes zahalen tajemstvím, ve slovenské televizi film.

O tom, že rodák z malé obce Neštich nedaleko Trnavy byl nadaný konstruktér a jeho vynález opravdu fungoval, sice není pochyb, vývoj parašutismu ale šel jinou, na Baničově díle nezávislou cestou.

Obec Smolenice však na svého rodáka nezapomněla. V předstihu, již 16. srpna 2014, uspořádala za přítomnosti slovenských politiků oslavu ke 100. výročí udělení amerického patentu na Baničův padák.

 

Právě se děje

před 27 minutami

Martin dosáhl na Vueltě po dvou třetích místech etapového triumfu

Třetí etapu cyklistické Vuelty těsně vyhrál irský závodník Daniel Martin ze stáje Israel Start-Up Nation před Slovincem Primožem Rogličem. Obhájce loňského prvenství Roglič, který hájí barvy týmu Jumbo-Visma, udržel červený dres pro vedoucího jezdce celkového pořadí. Devětačtyřicátý byl Jan Hirt, Zdeněk Štybar obsadil 125. místo.

Stejně jako v úvodních dvou etapách byl i tentokrát na 166 kilometrů dlouhé trati z Lodosy do Vinuesy k vidění únik, který však skončil neúspěchem a nesehrál roli v pořadí etapy. Krátce před cílem to zkusili také Francouzi Kenny Elissonde a Clément Champoussin, ale ani jejich pokusy nepřinesly umístění na pódiu.

V závěru mimořádně náročného stoupání o délce přes deset kilometrů, jímž dnešní třetí díl končil, hráli prim hlavní favorité. Čtyřiatřicetiletý Martin potvrdil svou pověst výborného vrchaře a po dvou třetích místech, jež si vyjel v úterý a ve středu, tentokrát oslavil po devíti letech druhý etapový vavřín z Vuelty.

Během rozhovoru krátce po dojezdu rodák z Birminghamu jen ztěžka zadržoval slzy dojetí. "Už jsem tady byl tento rok vítězství hodně blízko… Hrozně moc jsem chtěl pro náš tým vyhrát. Po celý rok se k nám včetně sponzorů choval i přes problémy s koronavirem skvěle, žádné krácení platů či něco podobného. O to více namotivovaní jsme během té nucené závodní pauzy byli, abychom ještě tvrději trénovali," připomněl Martin.

"Během Tour de France jsem se potýkal se zraněním, takže nebylo moc reálné vyhrát tam etapu, ale dnes jsem byl zcela odhodlaný to dokázat. Kluci z týmu mi ohromně pomohli, každý z nich na tom má svůj podíl. Vítězství patří z části jim a z části také mé ženě, neboť tohle je poprvé, co jsem vyhrál závod od narození našich dětí. I proto je pro mě tenhle úspěch tak mimořádný," dodal Martin.

Druhý Roglič vede celkové pořadí o pět sekund právě před Martinem, třetí dnes dojel těsně za Slovincem i díky dobré práci týmového parťáka ze stáje Ineos Grenadiers Chrise Froomea v průběhu etapy Ekvádorec Richard Carapaz. Třetí příčka mu průběžně patří i celkově, na Rogliče má manko 13 sekund.

Smůlu měl dnes po středeční etapě čtvrtý muž celkového pořadí Esteban Chaves (Mitchelton-Scott). Kolumbijec se jen pár kilometrů před cílem potýkal s technickými problémy a ztratil kvůli tomu na nejlepší závodníky dne více než minutu. Hirt dojel s mankem dvou minut a 21 sekund, Štybar ztratil přes 11 a čtvrt minuty.

Po velmi náročném startu, kdy peloton během tří kopcovitých etap urazil více než 490 kilometrů, je v pátek na pořadu první rovinatá etapa. Z Garray do cíle v Ejea de los Caballeros čeká na cyklisty téměř 192 kilometrů.

Cyklistický závod Vuelta - 3. etapa (Lodosa - Vinuesa, 163,8 km):

1. Martin (Ir./Israel Start-Up Nation) 4:27:49, 2. Roglič (Slovin./Jumbo-Visma), 3. Carapaz (Ekv./Ineos Grenadiers) oba stejný čas, 4. Poels (Niz./Bahrajn-McLaren) -4, 5. Vlasov (Rus./Astana) -7, 6. Mas (Šp./Movistar) -9, 7. Grossschartner (Rak./Bora-hansgrohe), 8. Carthy (Brit./EF Pro Cycling), 9. Kuss (USA/Jumbo-Visma) všichni -12, 10. Champoussin (Fr./AG2R La Mondiale) -24, …49. Hirt (ČR/CCC) -2:21, 125. Štybar (ČR/Deceuninck-Quick Step) -11:19.

Průběžné pořadí: 1. Roglič 12:37:24, 2. Martin -5, 3. Carapaz -13, 4. Mas -32, 5. Carthy -38, 6. Kuss -44, 7. Grossschartner -1:17, 8. Chaves (Kol./Mitchelton-Scott) -1:29, 9. Soler (Šp./Movistar) -1:55, 10. Bennett (N. Zél./Jumbo-Visma) -1:57, …43. Hirt -23:50, 106. Štybar -42:08.

Zdroj: ČTK
před 28 minutami

Bez kontroly zbrojení svět nebude mít budoucnost, řekl Putin

Ruský prezident Vladimir Putin dnes prohlásil, že svět nebude mít budoucnost bez systému kontroly zbrojení, uvedla agentura Reuters s připomínkou, že na vlásku visí osud poslední odzbrojovací dohody mezi Ruskem a Spojenými státy. Washington minulý týden odmítl Putinův návrh, aby obě velmoci bez jakýchkoliv podmínek o rok prodloužily platnost smlouvy omezující americké a ruské strategické jaderné zbraně, jejichž platnost vyprší v únoru příštího roku.

Putin na zasedání diskusního Valdajského klubu uvedl, že ruská bezpečnost neutrpí, pokud smlouva nebude prodloužena, dodal Reuters.

USA s Ruskem podepsaly v roce 2010 na Pražském hradě smlouvu označovanou jako nový START nebo START 3, která omezuje počty strategických jaderných zbraní. Její platnost vyprší příští rok v únoru. Smlouva může být prodloužena o pět let, pokud se na tom státy dohodnou. Washington s Moskvou však dosud nedospěl v tomto směru k dohodě. Nicméně ruská diplomacie v úterý uvedla, že Rusko je v rámci ročního prodloužení dohody připraveno na rok zmrazit počet svých jaderných hlavic, pokud Spojené státy učiní totéž. Washington toto ruské vyjádření přivítal a vyjádřil ochotu okamžitě o tom začít jednat.

Zdroj: ČTK
Další zprávy