Česká zastávka putovní výstavy potrvá do 1. října - což je přesně čtrnáct měsíců ode dne, kdy svůj snímek pořídil absolutní vítěz, kanadský fotograf Finbarr O´Reilly. Fotografie roku tehdy vznikla v nigerijském městě Tahouna. Snímek matky jednoročního dítěte, líbající drobnou ruku svého potomka, se stal po deseti letech první vítěznou fotografií pořízenou v Africe.
"Doufejme, že tato cena pomůže zaměřit pozornost světa na dění a pomoc Africe - a dá šanci dál pokračovat ve své práci a přinášet lidem další africké příběhy," řekl v únoru při vyhlašování výsledků předseda poroty James Colton, obrazový redaktor magazínu Sports Illustrated.
"Je to fotografie, která pokládá stejně otázek jako odpovědí. Můžeme v ní hledat bezmoc a zoufalství stejně jako soucit a naději. Je stejně nádherná jako strašlivá," dodal předseda jury.
S jejím vítězstvím zůstala zachována tradice posledních ročníků: v hlavní kategorii (ale nejen tam) zvítězil snímek z oblasti, kde došlo k dramatickým událostem. Porota se přitom snaží akcentovat výtvarné hodnoty snímků, jejich neprvoplánovitost - i přesah.
Soutěž se tak de facto vymezuje proti hlavnímu zpravodajskému proudu, jemuž dominují rychlost a naturalismus. Nizozemští organizátoři dokonce považují klání za jakéhosi trojského koně, který má na tiskové stránky dopravit také práce, které by se na nich jinak sotva objevily.
Porota posoudila a během dvou týdnů ohodnotila 83 044 fotografií, převážně už digitálních. Porotci měli na zhodnocení velké části fotografií v prvním kole jen několik vteřin.
"Výběr člověk musí dělat srdcem a citem," komentuje to šéf jury. "Musí jasně cítit, že je snímkem silně zasažen. Porota následně samozřejmě posuzuje i technickou kvalitu - a kriticky také pozadí příběhu, který ta která fotografie vypráví."
Loňský rok byl opět plný událostí, které reportážním fotografům nabídly silné momenty ke zvěčnění. Namátkou odsun židovských osadníků z pásma Gazy, konflikt v Iráku, hurikán Katrina a téměř zničené New Orleans nebo smrt papeže Jana Pavla II. Jeden z vůbec nejúspěšnějších fotografů soutěže World Press Photo Jan Grarup zase zachytil následky zemětřesení v Kašmíru.
Tradiční Cenu Prahy dostal snímek britského fotografa Edmonda Terakopiana. Fotografie, pořízená bezprostředně po teroristickém útoku na londýnské metro v červenci loňského roku, vyhrála třetí cenu v kategorii Spot News Singles.
Autor žije v Londýně a ve chvíli útoku stál v chumlu novinářů v Natural History Museum, kde byl vystaven největší neopracovaný diamant na světě; v tom mu zazvonil telefon z redakce, že došlo k explozím v metru. Před stanicí Edgware Road pak pořídil snímek, jenž se stal obrazovým symbolem londýnských útoků.
"Asi pět minut poté, co jsem dorazil, začali z metra vycházet první lidé. Viděl jsem ženu, které pomáhal nějaký mladý muž. Měla bílou masku na popáleném obličeji, šla bosa a nohy byly potřísněné krví. Bylo mi jí líto, chvilku jsem bojoval se svým svědomím, nebylo lehké vyfotit ji," říká o slavné fotografii Terakopian. Součástí výstavy vítězných snímků WPP v Karolinu je i prezentace dalších jeho fotografií.
Jiným způsobem emotivní, ale i dramatické snímky nabízejí kategorie každodenní život, sport, umění i zábava; tradičně působivé a populární jsou fotografie přírody.
Prestižního ocenění se letos dočkalo 63 fotografů z 25 zemí. Úspěchu dosáhl český fotograf Michal Novotný z Lidových novin, který se snímkem z liberijské slepecké školy obsadil třetí místo v kategorii Každodenní život.