Jihlava - Jubilejní, 15. ročník jihlavského festivalu dokumentárních filmů se bude konat od 25. do 30. října. Stále prestižnější akce láká na jména předních dokumentaristů, ale i experimentálních filmařů či tvůrce televizních pořadů. Celkově rozšiřuje záběr natolik, že se stává atraktivní nejen pro úzce vyhrazenou skupinu diváků.
Soutěžní sekce Opus bonum zahrnuje světové dokumenty. O cenu se bude letos mimo jiné ucházet portugalský poetický film režiséra Marcela Felixe Archa ráje varující před zkázou přírody i filmového materiálu, jenž uchovává lidskou paměť.
Dále pak filmový esej Přízraky o tíživé minulosti belgické dekolonizace v konfrontaci s jejím apologetem v režii Svena Augustijnena. Zmínku si zaslouží i lyrický snímek španělského režiséra Alberta Serry Hospodin činí zázraky ve mně natočený s s citem pro kompozici a vizualitu.
Mezi moři a česká radost
Do soutěžní sekce Mezi moři zaměřené na dokumenty střední a východní Evropy byl vybrán osobitý Film z mobilu režiséra Nedzada Begovice, vzniklý z videozáznamů natáčených na mobilní telefon během procházek městem i v rodinném kruhu.
Pozoruhodný je i Filmový almanach: Požáry v Rusku, léto 2010 od kolektivu ruských dokumentaristů, který podává sugestivní obraz ruské mentality na příkladu boje s lesními požáry. Jedna z dlouholetých dramaturgyní festivalu Andrea Slováková přispívá svým dílem Nadohled - pojednávajícím o dohledu a klasických i postmoderních mechanismech, které ho vyvolávají.
Domácí dokumenty soutěží v sekci Česká radost: nejočekávanější je zřejmě dlouho připravovaný opus Karla Vachka Tmář a jeho rod zkoumající hranice mezi mágem a mystikem i náboženstvím a vírou, a dále koláž studentů prvního ročníku FAMU vzniklá pod vedením Víta Klusáka a nazvaná Film jako Brno, jež vypovídá o prvomájových demonstracích a blokádách neonacistů.
Jan Gogola pak natočil portrét hlavního člena skupiny Katapult Oldy Říhy pod názvem Rock života. Martin Mareček (autor dokumentů Zdroj a Automat) se věnuje dalšímu ekologickému tématu ve snímku Pod sluncem je tma. Časosběrný dokument Veroniky Sobkové Venku sleduje bývalé vězně propuštěné na svobodu. Umělecká skupina Rafani zase představí svůj počin 31 začátků. Do soutěže se dostal například i již v kinech uvedený dokument Generace Singles.
V nesoutěžní sekci s názvem ZOON politikon se objeví několik portrétů osobností politického života. Jan Látal natočil snímek Paroubek v hlavě, Daniela Matějková dokument Zelení a Apolena Rychlíková zřejmě nejvýbušnější počin sekce Hájek na zámku, Petr v podzámčí.
Pod hlavičkou České televize uvedou své sociálně-kritické filmy Ivo Bystřičan (Hypermarket, jeho otrok a pán) a Lukáš Kokeš (Jídlo s ručením omezeným).
Čeští tvůrci mají své význačné zastoupení ještě v sekci experimentálních filmů (Martin Ježek, Martin Blažíček) i krátkých dokumentů. Herečka a režisérka Petra Nesvačilová uvede film Prsty v medu mám a Jan Rendl titul Zkušenost exorcisty. Producent a režisér Radim Procházka zase díl z cyklu Čtenářský deník - věnovaný Václavu Bělohradskému a jeho knize Společnost nevolnosti.
Provokatér a oběť režimu
Dvou velkých retrospektiv se dočkají slavní experimentální filmaři: Woody Vasulka (tentokrát jeho tvorba z Československa 60. let, ještě před emigrací) a Bill Viola (průřez tvorbou od 70. do 90. let.)
Jako pocta klasikům vyhlíží i uvedení 3D dokumentů Pina (od Wima Wenderse) a Jeskyně zapomenutých snů (od Wernera Herzoga), kterou doplní další 3D snímek - od estonského režiséra Arko Okka s tajnosnubným názvem Monoloogid.
Do nesoutěžní sekce Zvláštní uvedení se dostalo několik zvláště zajímavých děl: především nejnovější počin známého provokatéra Normana Spurlocka The Greatest Movie Ever Sold (Nejlepší film, jaký kdy byl prodán) o současných způsobech propagace filmů.
Proslulým se stal i titul This Is Not a Film (Toto není film) od vězněného íránského režiséra Jafara Panahího, proti jehož odsouzení protestovala řada světových filmařů během několika letošních festivalů.
V dotyčné sekci uvidíme i poslední dílo klasika dokumentu Errola Morrise s názvem Tabloid. Vladimír Michálek zde uvede svůj celovečerní film EM a ON. Jeho protagonisty jsou hudebník Xavier Baumaxa a básník Em Rudenko, kteří se v dokumentu vyjadřují k otázkám dneška.
Jedna z přehledových sekcí představí napjaté vztahy mezi Izraelem a Palestinou. V izraelsko-německé koprodukci vznikl snímek Suhy Arrafa Ženy Hamásu. Ve Francii žijící autorka Yolande Zaubermanová zase vznáší titulem svého filmu otázku Vyspala by ses s Arabem?
Již velmi zabydlenou sekcí se stalo Doc-fi, kde se zkoumá hranice mezi dokumentárním a hraným filmem. Zde se setkáme například se snímkem Bohdana Karáska Lucie či nizozemským filmem Borise Gerretse Lidé, kterými jsem mohl být a možná jimi jsem. Svým způsobem by sem jistě patřil i v poslední době mediálně přetřásaný Zneužívaný od Ivanny Benešové, který ovšem v programu není.
Festival v Jihlavě doplňuje řada doprovodných akcí, vzdělávacích workshopů a také výběr připravovaných projektů na East European Forum.
Kompletní program najdete na stránkách www.dokument-festival.cz