Topolovu Sestru natáčíme trochu punkově

6. 7. 2008 18:00
Producent Jiří Konečný soutěží ve Varech a míří dál
Jiří Konečný na festivalu v Cannes
Jiří Konečný na festivalu v Cannes | Foto: Irena Hejdová

Rozhovor - Za sebou má účast v prestižním programu Producers on the Move na festivalu v Cannes, před sebou světovou premiéru dokumentu Jany Bokové v dokumentární soutěži v Karlových Varech. Jaké další projekty chystá producent Jiří Konečný?

Bye Bye Shanghai Jany Bokové je osobní film o exilu a pocitech z návratu do České republiky. V soutěži dokumentů ve Varech se utkáte s Helenou Třeštíkovou i Slepými láskami - bojíte se?
Nebojíme se, ale je to určitě napínavé. Jsem hlavně rád, že je soutěž kvalitní. Ani jeden ze soupeřících filmů jsem zatím neviděl, ale řekl bych, že jsou to velmi odlišné druhy filmů, takže dost záleží na vkusu poroty. Chystáme se samozřejmě naše kamarády porazit.

MFF Karlovy Vary: Bye Bye Shanghai
MFF Karlovy Vary: Bye Bye Shanghai | Foto: MFF KV

Jak se liší festivaly v Cannes a v Karlových Varech?
Hlavní rozdíl je ten, že ve Varech není oficiální platforma pro obchod, to jim nejvíc ubírá na síle. V Cannes je obojí, umění i obchod, oba aspekty filmového světa jsou vybuzeny na maximum, jsou v napětí a navzájem se ovlivňují. Důležitost a prestiž akce je cítit na každém kroku.

Co vám dala účast v programu Producers on the Move? Navázal jste kontakty, našel koproducenty?
Bylo to hodně zajímavé, seznámil jsem se například s producenty Persepole nebo s producentkou filmu Hunger Stevea McQueena a několika dalšími hodně zajímavými lidmi. Mám několik zájemců, kteří by chtěli spolupracovat na projektech, které připravujeme, a mě zase zaujaly některé chystané filmy lidí, se kterými jsem se setkal. Mezi Producers On The Move byl také Marko Škop, producent Slepých lásek, kterého si vážím.

Takže trh byl pro vás třeba víc než soutěž - z hlediska vaší profese?
Byla to pro mě příležitost podívat se poprvé do Cannes a považuji to za výbornou zkušenost. Vždycky jsem vnímal zejména hlavní soutěž a ostatní výběrové sekce, ale Cannes je především Marché du film - filmový trh. Tam se odehrává to hlavní, co dělá z Cannes výjimečnou akci. Intenzivní snaha propagovat a prodat film je všudypřítomná a dominující. Osobně mi při setkávání s lidmi pomohlo, že jsem byl vybrán do programu Producers on the Move - lidé z branže na to reagují velmi pozitivně.

Cannes: Tři opice
Cannes: Tři opice | Foto: Aktuálně.cz

Viděl jste v Cannes také nějaké filmy, nebo jste se jen družili s producenty?
Viděl jsem tři filmy: Tři opice Nuri Bilge Ceylana - první pocit po projekci byl, že je to příliš festivalově vykalkulované, ale musím na ten film často myslet, je dobrý, velmi vizuálně silný; scénu, kdy se poprvé objeví mrtvý bratříček, nejde zapomenout. Dál jsem viděl Mlčení Lorny. Dardenny sleduju dlouhodobě, nejdřív jsem je odmítnul a postupně začal baštit. A také film Falco - konvenčně zpracovaný, ale totální trip do osmdesátek a devadesátek za mým oblíbencem.

K vašim připravovaným filmům. Proč jste přejmenovali Josefovu cestu Ivo Trajkova na Ocas ještěrky?
Patří to k proměnám, kterými film prošel - místo provizorního pracovního názvu dostal název, který jej podle nás lépe vystihuje. Tvorba filmu je živý proces, který skončí až v den premiéry. Je to každopádně výjimečný film a jsem velmi zvědavý na reakce publika. Bude mít premiéru 18. září a považuju ho za velmi povedený, strhující film.

Také chystáte "poněkud punkovou adaptaci" Topolovy Sestry, že?
Ano, Sestra Víta Pancíře je trochu punková, dost nekonvenční, ale je to silná generační výpověď, sdělovaná neotřelými prostředky - bez dialogů, animacemi...

Foto: Aktuálně.cz

A dál?
V zimě budeme natáčet s Tomášem Krejčím Poslední děti Aporveru, před příštími Vánocemi budou v kinech. Začínáme také točit celovečerní dokument o legendárním scénografovi Josefu Svobodovi, který režíruje jeho vnuk Jakub Hejna a Lucie Králová, autorka Ztracené dovolené.

Pracujete také na novém dokumentu Eriky Hníkové…
Její nový dokument má pracovní název Svatby podle starosty a vypráví příběh roku na jedné vesnici na východě Slovenska, kde se lidé přestali ženit a vdávat a tak starosta vypsal odměnu pro ty z vesnice, kdo se vezmou a do roka budou mít dítě. Budeme sledovat, co se tam v rámci tohohle experimentu přihodí. Tématicky je to o singles životě a jeho důvodech. Říkáme tomu situační dokumentární komedie.

Jak těžké je být českým producentem? Jak se shání peníze na nezávislé projekty?
Je to těžké a krásné - asi jako každá práce, kterou chceš dělat pořádně. Peníze pro umělecky kvalitní projekty se neshánějí snadno; situace u nás se v poslední době -  bohudík - zlepšuje, ale také roste konkurence. Já sázím na kontakty v zahraničí a doplňování rozpočtů ze zdrojů mimo Česko.

Jaké filmy vás v poslední době zaujaly?
Into The Wild Seana Penna - kamera, myšlenka, nálada a obsazení, mimo jiné herečka Kristen Stewart. A taky Plány ideálních zahrad Radka Tůmy, Domov Margarety Hrůzy a první třetina čtvrtého Indiana Jonese.

 

Právě se děje

Další zprávy