Tiše a ochotně Nestyda na plátně nudí, krásně nudí

Kamil Fila Kamil Fila
9. 10. 2008 16:20
Nový Hřebejk s Vieweghem dospěli k maloměšťácké nirváně
Jan Hřebejk
Jan Hřebejk | Foto: Ondřej Besperát

Recenze - Setkáním režiséra Jana Hřebejka a spisovatele a scenáristy Michala Viewegha vrcholí jedna etapa rozvinutého konzumního životního stylu v porevolučních českých dějinách.

Oba tvůrci začali vzpomínkami na minulý režim v Báječných letech pod psa a Pelíšcích a dopracovali se do stádia, kdy točí a píší bilancující příběhy o současnosti svojí a svých vrstevníků (film Medvídek, kniha Vybíjená).

U obou tvůrců také platí, že se snaží i v rámci populárního kina a čtiva o určitý společensko-kritický přesah a že - oproti konkurentům - mají velice dobře zvládnuté řemeslo.

Jejich prokletím se ovšem stalo, že namísto výpovědi o současném životě maloměšťáků z velkoměst jejich díla slouží jako jistý módní doplněk k onomu maloměštáckému životu - něco, nač by se mělo chodit a co by se mělo číst.  A hlavně něco, co cílovou skupinu, jež demograficky splývá s hrdiny těchto děl, nijak nepopudí.

Pocit bezpečné nudy

Hřebejkovy poslední filmy Horem pádem, Kráska v nesnázích a Medvídek nicméně nezáměrně popouzely vypjatými prvky a momenty a tepáním nešvarů doby stylem tabloidních titulků. Kritika poměrů tu byla křečovitá, konjunkturální a nezvládnutá.  Proto také po rekordním Pupendu nastal setrvalý úbytek návštěvnosti.

Nestyda už je naopak dokonale bezkonfliktní, hladký, lehce plynoucí, stravitelný a neprovokující. Zdá se dokonce, že jeho cílem bylo rozprostřít v divácích pocit bezpečné nudy. Nudy chápané jako opak vzrušení, nesouhlasu a výzvy; nudy v kině jako pokračování nudy každodenního, v podstatě blahobytného a spokojeného života.

Nestyda: Jiří Macháček jako moderátor počasí
Nestyda: Jiří Macháček jako moderátor počasí | Foto: Falcon

Neukázat nic, co neznají všichni, každou hrdinovu slabost omluvit nebo zbagatelizovat a povýšit na roztomilý vtípek, všem postavám dát zapravdu a nic nevyhrotit. Všeobjímající tolerance v Nestydovi má nádech vysloveně až předvánoční, kdy se všichni mají rádi a chtějí spolu vyjít.

Nasazení do kin na konci října ostatně odpovídá dlouhodobé strategii supermarketů a multiplexů zahájit vánoční náladu téměř tři měsíce dopředu. Hlavní hrdina Oskar, bývalá "televizní rosnička", by se dokonce mohl stát maskotem (dříve stejnojmenného) mobilního operátora.

Dobře udělané homeopatikum

Nestyda působí v přímé opozici proti všem drásavým sociálním filmům jako homeopatický lék utišující každou hypochondrickou bolest, která může potkat zhýčkané a materiálně zaopatřené lidi.

Aby nedošlo k mýlce: Nestyda je natolik dobře udělaný film, který ví, co chce, že se téměř vymyká kritice. Herci jsou ve svých rolích skvěle zabydlení, uvolnění a nenucení, a pokud má někdo působit trapně a neautenticky, tak je to proto, že podobně afektovaná, teatrální či nezralá je i jeho postava; to platí nejen o hrdinových rodičích, ale hlavně o mladých ženách, které jsou vykreslené s typickou vieweghovskou misogynií.

Foto: Ondřej Besperát

Rýpat se jistě dá do dramaturgických detailů: Oskarova manželka , s níž se malicherně rozejde kvůli jejímu velkému nosu, nemá načrtnuto žádné vlastní rodinné zázemí a komunikuje pouze s Oskarovými rodiči.

Nebo: Oskar má trávit hodinu na pokoji s prostitutkou, ale ledva se s ní vnoří do vany, zavolají mu z rádia na „čtvrthodinku s celebritou", kterou ani celou nevyužijí, a sotva hovor předčasně utnou, zazvoní milé kurtizáně budík a na koitus už nedojde. To jsou vskutku „filmové zkratky", které nemají logiku.

Završení jedné etapy

Jenomže takové detaily nepotápějí celý film. Jestli se dnes proti Hřebejkovi stavějí i mnozí jeho bývalí příznivci, často nezohledňují podíl vlastní viny na tom, že si na jeho filmech vynucovali „pohlazení po duši" a „příjemný zážitek". A Nestyda jim ho poskytuje a představuje dosavadní vrchol snah o HEČ - hezký český film, který za hranicemi naší republiky nikoho nezajímá. (Pokud tedy nepočítáme Polsko, ale to je na dlouhé povídání...)

Nestyda: Jiří Macháček a Karel Gott
Nestyda: Jiří Macháček a Karel Gott | Foto: Falcon

Tím chci říct, že Nestyda by se nestal lepším dílem, pokud by v něm bylo víc hořkosti nebo měl sevřenější vyprávěcí strukturu a vypointovanější konec.  Na principu, že snímek nadržuje mužskému chcípákovi a budižkničemovi a líčí ho jako milého troubu, nad nímž se nakonec vždy rozněžní nějaké ženské srdce a klín, by se nic nezměnilo. Nestyda by chtěl být cosi říct o krizi středního věku, ale spíše jen laskavě omlouvá generaci mazánkovských jedináčků.

Film naštěstí svou (rozto)milostí není vysloveně protivný, naopak je velmi civilně tlumený a osvědčuje se v něm kombinace pozorovacího talentu režiséra i scenáristy.

Z historické perspektivy jde o završení všech postupů, které si česká kinematografie vyvinula k tomu, aby se daly sériově produkovat „domácí hity". Z kina po skončení závěrečných titulků, u nichž se setrvávalo poměrně dlouho kvůli příjemné hudbě, vycházeli lidé s dojatě nablblými úsměvy, kdy se na jeden koutek utrousilo „bylo to nic moc" a druhý říkal „bylo to vážně pohodové".

Absence vnitřní potřeby

„Diktát pohody", nastolený kdysi dávno například Ondříčkovými Samotáři, je u Hřebejka a Viewegha směsicí prvorepublikového smyslu pro slušnost a postmoderního liberalismu, kde je ovšem tolerance často jen synonymem pro nezájem o věci za horizontem všedního rutinního dne.

Nestyda: Emília Vašáryová a Jiří Macháček
Nestyda: Emília Vašáryová a Jiří Macháček | Foto: Falcon

Vždyť cokoli sexuálního „dovede" Hřebejk natočit tak, aby to bylo přijatelné i pro babičky. Kde zůstala inspirace Woody Allenem a jeho slavnou poučkou „sex je dobrý, jenom když je sprostý"?

Tolik k minulosti a současnosti. Z hlediska budoucnosti jde každopádně o uměleckou smrt, vyhoření supernovy, vyhasnutí veškeré vášně, vyvanutí žádostivosti.

Nedovedu si představit, jak by takto se sebou spokojený filmař mohl pokračovat dál. O čem by chtěl dál vyprávět, když už teď dospěl do stavu nirvány? Je možné věřit mu, že točí z vnitřní potřeby něco sdělit? Hluboce pochybuji.

Nestyda, ČR, 2008, Režie: Jan Hřebejk, scénář: Michal Viewegh, Jan Hřebejk, Jiří Macháček, kamera: Jan Malíř. Hrají: Jiří Macháček, Emília Vašáryová, Simona Babčáková, Nina Divíšková, Pavel Landovský, Pavel Liška. 88 minut. Distribuce: Falcon, premiéra: 9. října 2008.  

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 hodinami

PSG bez Messiho vyhrál opět v nastavení

Fotbalisté Paris Saint-Germain v 7. kole francouzské ligy porazili poslední Mety 2:1. O výhře suverénního lídra tabulky rozhodl v páté minutě nastavení svou druhou trefou v zápase Ašraf Hakimí. Lyon, soupeř pražské Sparty ve skupině Evropské ligy, otočil zásluhou letních posil duel s Troyes a zvítězil 3:1.

Pařížský celek z aktivního vstupu do zápasu vytěžil brzký gól. Zakončení Maura Icardiho z 5. minuty vykopl z brankové čáry Matthieu Udol přímo k noze Hakimího, který trefil odkrytou branku a poslal PSG do vedení. Mety srovnaly v 39. minutě, kdy se po rohovém kopu trefil Boubakar Kouyaté.

Favorizovaný celek, v jehož sestavě chyběl zraněný Lionel Messi, dlouho nemohl vstřelit rozhodující gól a zdálo se, že poprvé v ročníku ztratí. V nastaveném čase však kapitán Met Dylan Bronn dostal druhou žlutou kartu a PSG nabídnuté výhody využil. Hakimí si navedl balon na střed a střelou na zadní tyč rozhodl o těsné výhře.

Lyon výborně zvládl druhý poločas zápasu s Troyes a díky trefám letních posil z Premier League otočil z 0:1 na 3:1. Vyrovnání svým prvním gólem v novém působišti zařídil Xherdan Shaqiri a vítěznou branku vstřelil v 72. minutě obránce Emerson. Definitivní podobu výsledku dal tři minuty před koncem Lucas Paquetá.

Francouzská fotbalová liga - 7. kolo:

Lille - Remeš 2:1 (31. David, 43. André - 74. Flips z pen.), Monako - St. Etienne 3:1 (62. z pen. a 86. Ben Yedder, 28. Volland - 41. Bouanga), Montpellier - Bordeaux 3:3 (11. a 50. Germain, 71. Mollet - 19. Hwang I-čo, 30. J. E. Onana, 85. Kalu), Nantes - Brest 3:1 (27. Blas, 55. Chirivella, 58. K. Coulibaly - 67. Le Douaron), Rennes - Clermont 6:0 (55. a 57. Sulemana, 32. Martin, 36. Terrier, 64. Laborde, 77. Tait), Angers - Marseille 0:0, Lens - Štrasburk 0:1 (67. Ajorque), Lorient - Nice 1:0 (23. Monconduit), Lyon - Troyes 3:1 (48. Shaqiri, 72. Emerson, 89. Paquetá - 45. Chavalerin), Mety - Paris St. Germain 1:2 (39. Kouyaté - 5. a 90.+5 Hakimí).

Tabulka:

1. Paris St. Germain 7 7 0 0 20:7 21
2. Marseille 6 4 2 0 12:5 14
3. Angers 7 3 3 1 10:6 12
4. Lens 7 3 3 1 11:8 12
5. Lorient 7 3 3 1 8:7 12
6. Lyon 7 3 2 2 12:11 11
7. Nice 6 3 2 1 12:3 10
8. Nantes 7 3 1 3 10:7 10
9. Štrasburk 7 3 1 3 11:11 10
10. Montpellier 7 2 3 2 15:13 9
11. Clermont 7 2 3 2 10:16 9
12. Rennes 7 2 2 3 9:8 8
13. Monako 7 2 2 3 8:10 8
14. Lille 7 2 2 3 9:13 8
15. Remeš 7 1 4 2 7:8 7
16. Bordeaux 7 1 3 3 10:16 6
17. Troyes 7 1 2 4 7:11 5
18. Brest 7 0 4 3 8:14 4
19. St. Etienne 7 0 3 4 7:14 3
20. Mety 7 0 3 4 7:15 3

Poznámka: Nice byl z disciplinárních důvodů odečten 1 bod.

Aktualizováno před 3 hodinami

Libyjský maršál Haftar odstoupil dočasně z funkce, může si tím připravovat půdu pro prezidentské volby

Polní maršál Libyjské národní armády (LNA) Chalífa Haftar oznámil, že na tři měsíce odstoupí ze své funkce. Podle agentury Reuters si tak připravil půdu k možné kandidatuře v prezidentských volbách, které se mají konat v prosinci.

Haftarovy oddíly ovládají východ Libye a velkou část jižních oblastí. LNA v prohlášení uvedla, že Haftar pověřil svého náčelníka štábu, aby na tři měsíce převzal jeho povinnosti.

Vojsko maršála Haftara v minulosti bojovalo proti jednotkám libyjské armády, která stála za vládou v Tripolisu. Samotný Haftar podporoval paralelní vládu na východě země. Loni čtrnáctiměsíční boje ukončilo příměří, které také umožnilo ustavení přechodné vlády, jež má připravit prosincové volby.

Parlamentní a prezidentské volby se mají konat 24. prosince, ale jak napsala agentura AP, jejich osud je nejistý. Volební zákon, který stanoví že kandidáti na prezidenta se musejí vzdát úřadu po dobu 90 dní před volbami, vyvolal značné neshody mezi libyjskými politiky. Jeho ratifikace vedla až k odhlasování nedůvěry vládě premiéra Muhammada Dbaíby, která bude zemi do voleb řídit jako úřadující.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Fed patrně příští rok začne zvyšovat svou hlavní úrokovou sazbu

Americká centrální banka (Fed) patrně příští rok začne zvyšovat svou hlavní úrokovou sazbu. Banka to oznámila po dvoudenním zasedání svého měnového výboru. Je to dříve, než prognózovala před třemi měsíci, což agentura AP interpretuje jako známku toho, že Fed znepokojují přetrvávající vysoké inflační tlaky.

Svou klíčovou úrokovou sazbu Fed ponechal v rozpětí nula až čtvrt procenta. Šéf Fedu Jerome Powell na tiskové konferenci uvedl, že banka by mohla dokončit omezování nákupu dluhopisů do poloviny příštího roku.

Pokud se bude ekonomice dařit, začne Fed omezovat nákup dluhopisů tento rok, uvedla banka v prohlášení. Cílem nákupů dluhopisů bylo snížit úrokové sazby dlouhodobých úvěrů, aby se podpořilo půjčování a utrácení. Powell dále na tiskové konferenci uvedl, že centrální banka by mohla oznámit omezení nákupu dluhopisů už na příštím zasedání v listopadu.

Plány Fedu odrážejí přesvědčení, že se ekonomika zotavila z recese vyvolané pandemií covidu-19 natolik, že banka může brzy začít omezovat svou mimořádnou podporu. S postupným posilováním ekonomiky se také zrychlila inflace na tříleté maximum, což zvyšuje tlak na Fed, aby se měnová politika zpřísnila.

Zdroj: ČTK
Další zprávy