reklama
 
 

Recenze: Režisér Akin dokáže v dramatu Odnikud diváka strhnout, skvělá je i Diane Krugerová

31. 12. 2017
Chválené drama Odnikud o ženě vypořádávající se s tím, že se její rodina stala obětí teroristického útoku, je i přes několik much strhující podívanou s vynikající Diane Krugerovou v hlavní roli. Režisér Fatih Akin možná chvílemi hází za hlavu důslednost, snímek ale v každém jednom momentu funguje.

Drama Odnikud v českých kinech označuje předěl mezi vánočními blockbustery a filmy, které usilují o různá ocenění. Těm v české distribuci tradičně patří první měsíce každého roku.

Sošku za výkon v hlavní roli si z festivalu v Cannes odnesla Diane Krugerová. Snímek proto provází pověst o exhibici úspěšné herečky, která už prorazila v Hollywoodu (dařilo se jí hlavně v Hanebných panchartech Quentina Tarantina), přesto zůstává věrná i evropským produkcím. Režisér a scenárista Fatih Akin však naštěstí nabízí víc než jen jednoho dobrého herce.

Černobílé buď málo, nebo moc

Příběh sleduje matku a manželku (Krugerová), jež přišla během teroristického útoku o muže i syna. Soustředí se především na její snahu o potrestání pachatelů, které policie ihned dopadne a ačkoliv jejich vina není explicitně potvrzená, divák ani hrdinka o tom příliš nepochybují.

Film se skládá ze tří kapitol. Stěžejní je ta prostřední, nejdelší, kterou takřka výhradně zaplňuje slyšení u soudu. Krugerová tam figuruje jako žalobkyně a svědkyně. V těchto pasážích funguje Odnikud jako velmi slušné procedurální drama, byť v důsledku rámování dvěma osobnějšími kapitolami nabývá i soudní líčení osobní rozměr.

Čistota konfliktu místy možná až překračuje hranice rozumné zkratky. Není pochyb o absolutní dobrotě Krugerové a její rodiny ani o jejich ideální lásce, přestože byl manžel v minulosti ve vězení. Stejně tak není pochyb o vině odlidštěných pachatelů, jejichž právník je typickou slizkou karikaturou posílající směrem k hrdince zlovolné úšklebky. Scénář přitom odmítá podat konečný důkaz.

Režie se scénářem jako by však místy nekomunikovaly: zatímco režijní uchopení vede diváka k pevnému budování "hodných" a "zlých", samotná fakta jsou poměrně "zakalená". Těžko věřit, že takto to Akin zamýšlel.

Stejně tak při důrazu kladeném na komplexní zobrazení soudního líčení překvapí, že z celého příběhu jsou zcela vyňata média a proces si tak zachovává podivně osobní ráz. V realitě by byla podobná situace výrazným celospolečenským tématem s nadnárodními důsledky, což však Odnikud nebere v potaz.

I přes tyto nejasnosti Akin dokáže emocionálně strhnout. Neznamená to, že by emocím propadal - děj sice výrazně graduje až k závěrečnému nekompromisnímu aktu, není ale lacině melodramatický. Režijně většinou udržuje odstup a dává prostor Krugerové, jejíž výkon není třeba výrazně podtrhávat.

Odnikud

Něměckofrancouzské drama, 2017
106 minut
Režie, scénář: Fatih Akin 
Hrají: Diane Krugerová, Numan Acar, Siir Eloglu, Johannes Krisch a další
Distribuční premiéra v České republice: 4. ledna 2018
Hodnocení Aktuálně.cz: 70 %

Krugerové Akin jistě vděčí za mnohé, stejně jako Krugerová jemu. Odnikud není případ herecké exhibice vložené do skořápky filmu. Herecký výkon se tu stává přirozenou součástí snímku, jenž se mu přizpůsobuje, ale nepodvoluje. Jde o skvělou ukázku toho, jak příběh odevzdat konkrétnímu herci, aniž by se mu však obětoval.

I přes zmíněné nedůslednosti - kromě protikladnosti scénáře a režie lze zmínit na jedné straně stylistický odstup, na druhé detail kapek deště, které v jeden moment Krugerové stékají po tváři - režisér Akin těží z toho, že dokázal najít správné řešené pro každý moment filmu.

autor: Martin Svoboda | 31. 12. 2017

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama