"Letíme a já cosi dělal u svého navigátorského stolku a najednou na mě volá telegrafista Ludva Král - Járo kukej ven! Viděl jsem tam tři junkersy a přilétl ještě jeden. Začaly na nás útočit. Ludva začal telegrafovat na základnu. Tak začal náš souboj o přežití. Jenže zasekl se nám boční kulomet a u toho druhého zase nefungoval zaměřovač," popisuje jeden z nejdramatičtějších soubojů našich bombardovacích letců za druhé světové války plukovník Jaromír Foretník.
Nakonec se posádce podařilo dvě nepřátelská letadla sestřelit a zázračně se vrátit na domovské letiště. Po šťastném přistání na svém letadle napočítali přes tři stovky průstřelů. Zasáhly i sedadlo, na kterém seděl právě Foretník.
Podcast se vzpomínkami československých letců RAF si můžete poslechnout zde:
Historie 311. československé bombardovací perutě RAF patří k nejskvělejším kapitolám našich novodobých dějin. Svědectví československých leteckých bojovníků plně potvrzuje známou latinskou moudrost, podle níž jsou bez statečnosti všechny ctnosti jako vdovy.
Večer a noc z 10. na 11. září 1940. Na základně v anglickém Honingtonu panuje zvláštní napětí - tři wellingtony startují na svoji vůbec první bojovou akci. Cílem je seřaďovací nádraží v nacisty okupovaném Bruselu. Operace se vydařila. A spolu s ní zdárně odstartovalo i účinkování československých bombardovacích letců na nebi válečné Evropy.
Jen o dva týdny později - 23. září 1940 - se pak zúčastnili náletu na Berlín, hlavní město Třetí říše. Šlo o mimořádně obtížnou misi: trasa měla přes 1800 kilometrů a vedla převážně nad územím kontrolovaným německým vzdušnými silami a hustou protiletadlovou obranou.
Operační činnost 311. perutě postupně nabývala na intenzitě a na nepřátelské cíle záhy útočila takřka denně. Podílela se na těžkých náletech na Hamburk, Kolín nad Rýnem, Brémy, Kiel a Mannheim.
Později se naši letci účastnili také bitvy o Atlantik - stíhání a ničení německých ponorek, torpédoborců a lodí, které ohrožovaly válečné konvoje spojenců. K jejich zcela unikátním výkonům patří potopení německé ozbrojené obchodní lodi Alsterufer.
Platilo se však životy. V roce 1942 dosáhly ztráty více než 50 procent a za celou existenci "třistajedenáctky" zahynulo při bojových akcích celkem 250 československých letců. Sestřelení i s následným německým zajetím pak přežilo 34 mužů.
V podcastu hovoří plukovník Petr Uruba - pilot, který musel se svojí posádkou nouzově přistát v okupované Francii. Plukovník Otakar Černý - navigátor, jehož wellington se při letu na Hamburg zřítil za dosud nevyjasněných okolností, osádka se ale stačila zachránit na padácích. Černému se pak několikrát podařilo uniknout z německého - a po únoru 1948 i komunistického - vězení. Dále plukovník Jaromír Foretník - navigátor, který se 11. září 1942 zúčastnil jednoho z nejdramatičtějších soubojů v historii 311. perutě. Generál Ivan Schwarz, jehož posádce se 27. prosince podařilo v Atlantickém oceánu potopit německou ozbrojenou obchodní loď Alsterufer.
Vyprávění pamětníků doplňují vzpomínky generála Imricha Gablecha, který působil na anglických letištích jako operační důstojník; Reného Šírka, za války totálně nasazeného v německých přístavech v roli hasiče a Alfonse Bradatsche, zaměřovače protiletadlového dělostřelectva wehrmachtu.
Vítejte u reportážního podcastu Na cestě s Milošem Doležalem. Poslechnout si jej můžete na platformách SoundCloud, Spreaker, Spotify, Apple, Podcasts a Google Podcasts.
![Podcast Na cestě s Milošem Doležalem](http://cdn.xsd.cz/resize/499841f5a6a13a0392ca509bb6ec8058_extract=0,205,1472,1105_resize=576,432_.jpg?hash=4feaf3840da19d7c4c4f9b0832c246a3)