Hlaučovy Letnice nefigurují jen mezi debuty, ucházejí se také o prózu roku. Tou se také mohou stát tituly Lover/Fighter Kristiny Hamplové a Domácí potřeby Jana Antonína Pitínského.
Letnice ze zapadlého horského městečka, v němž dosud fungují zázraky, se potýkají počátkem 20. století s nástupem moderní epochy. Román s prvky magického realismu a postmoderny ukazuje podle poroty obraz proměňujících se časů, dějinných přeryvů a hrozeb.
Lover/Fighter rozvíjí motiv obchodování s papouščím masem, které vyvolává v lidech agresi. "Experimentální novela, která popisuje stejně osvěživě atmosféru středočeského satelitního městečka i dystopické obrazy metropole sežehnuté klimatickou změnou, je příslibem zrodu originální vypravěčky," uvedla porota o Hamplové.
Domácí potřeby jsou prózami spisovatele, dramatika a režiséra Pitínského, složenými z malých příběhů z obyčejného života. Postavy připomínají figurky zachycené v české literatuře už dříve, vážou se k Luhačovicím. Porota poukázala "na fantaskno ukryté pod povrchem všednodennosti, nedoslovnost a tajemství".
Detektivky a horor ze šumavského pohraničí
Mezi detektivkami mají nominace tři autorky. Dceřina kletba Terezy Bartošové zavede čtenáře do Příbrami, různými cestami a vyprávěcími postupy přitom udrží napětí do konce. Panoptikum pana Perkinse Ilony Dobrovolné prolíná objev lidských ostatků z konce 19. století s dějem z roku 1907. Titul Dravé zvěři napospas loňské vítězky Litery za detektivku Jany Jašové představuje psychologický thriller zasazený do vánoční atmosféry.
V kategorii fantastika se prolínají minulé a fantazijní světy. Jakub Hussar v X-Talu pokračuje v mapování fiktivního Coraabu. Horor Ignis fatuus Petry Klabouchové čerpá námět z šumavských paranormálních příběhů a normalizační atmosféry v pohraničí. Meziměsta Lukáše Vavrečky jsou reakcí na pandemii prostřednictvím magického realismu.
Vyšší cena pro vítěze
Pořadatelé v úterý oznámili nominace i v kategoriích poezie, kniha pro děti a mládež, naučná literatura, nakladatelský čin, překlad, publicistika a humoristická literatura.
Potřetí se také bude udělovat čestná cenu pro osobnosti, jejichž práce není přímo spojena s vydáváním knih, za přínos knižní kultuře. "Bude také vyhlášena Kosmas - cena čtenářů. Čtenáři o ní hlasují už od ledna," dodali pořadatelé.
Určitou protiváhou pro Magnesii Literu je od letoška Cena literární kritiky, která vyhlašuje pouze nejlepší prózu a poezii. Vítězkami se staly Emma Kausc za prózu Narušení děje a ukrajinská autorka Iryna Zahladko za básnickou sbírku Jak se líčit v nemoci. Oba tituly v užších nominacích na Magnesii Literu chybějí.
Loni se hlavním vítězem Magnesie Litera a knihou roku stala literární prvotina rusistky Aleny Machoninové. Podle Mandyse se po jejím vyhlášení prodal více než dvanáctinásobek výtisků než před oceněním. "Doufáme, že se tak bude dařit i vítězům letošního ročníku," řekl Mandys. Knihou roku se podle něho nutně nemusí stát próza, může jít o poezii nebo třeba naučnou literaturu.
Magnesia Litera letos zvýšila odměnu pro hlavního vítěze na 200.000 korun. Letošní novinkou také bude účast autorů na akci Knižní lázně v červnu v Mariánských Lázních.
Nominace na ceny Magnesia Litera 2025
Litera za prózu:
Kristina Hamplová: Lover/Fighter (Dokořán)
Miroslav Hlaučo: Letnice (Paseka)
Jan Antonín Pitínský: Domácí potřeby (Větrné mlýny)
Litera za poezii:
Jakub Řehák: Konkrétní poštolka (Odeon/EMG)
Tomáš Tomášek: Ahava (Triáda)
Apolena Vybíralová: Vzteklina (Bílý Vigvam)
Litera za knihu pro děti a mládež:
Bára Dočkalová: Kost (ilustrace Zdenka Holub Převrátilová, Labyrint)
Robin Král a Andrea Tachezy: Na pouti (Meander)
Bára Purmová: Diviška a červený provázek (ilustrace Vendula Tomšů, Brkola)
NF IOCB Tech Litera za naučnou literaturu:
Alena Hadravová: Řecké mýty v literární a výtvarné tradici (Academia/ÚSD AV)
Kateřina Piorecká a kol.: Gesto a skutečnost. Umění v meziválečném Československu. 1. Obyčejný život (Academia/ÚČL AV)
Marek Špinka, Jan Havlíček, Iveta Štolhoferová, Daniel Frynta: Etologie. Mechanismy, ontogeneze, funkce a evoluce chování živočichů (Academia)
ČRo Plus Litera za publicistiku:
Šárka Homfray, Lucie Václavková: Pay Gap: Kratší konec provazu (Nakladatelství Alarm)
Petr Třešňák: Důstojnost (Druhé město)
Lenka Vrtišková Nejezchlebová: Zvířata v éře lidí (N media)
Litera za nakladatelský čin:
Miroslav Huptych: Zvyky, obřady a slavnosti u různých národů světa (Práh)
Zuzana Meisnerová Wismer, Lukáš Bártl, Robert Krumphanzl a kol.: System Langhans I. a II. (Spolek PRO Langhans)
Karolína Vránková (ed.): Malešická kronika. Z pole do metropole (ZO ČSOP "Natura, quo vadis?")
Litera za překladovou knihu:
Fatma Aydemirová: Džinové (z němčiny přeložila Viktorie Hanišová, Host)
Pirkko Saisio: Trýzeň (z finštiny přeložil Michal Švec, Host)
Maria Turtschaninoffová: Usedlost (ze švédštiny přeložila Marie Voslářová, Argo)
DILIA Litera za debut roku:
Martin Čepa: Zvon (Argo)
Miroslav Hlaučo: Letnice (Paseka)
Lubomír Tichý: Místní (fra)
Litera za detektivku:
Tereza Bartošová: Dceřina kletba (Motto/Albatros Media)
Ilona Dobrovolná: Panoptikum pana Perkinse (MOBA)
Jana Jašová: Dravé zvěři napospas (Motto/Albatros Media)
Litera za fantastiku:
Jakub Hussar: X-Tal (Argo)
Petra Klabouchová: Ignis fatuus (Host)
Lukáš Vavrečka: Meziměsta (Prostor)
Litera za humoristickou knihu:
Lucie Macháčková: Historky z Tinderu 2 (Ikar/EMG)
Albrecht Smuten: Kapitán Chemo (Epocha)
Marek Toman: České sklo (Akropolis)