Sandman od té doby vychází v nových a nových reedicích, i v Česku je jedním z mála komiksů, které si na sebe dokáží vydělat.
Legenda se zrodila v nakladatelství Vertigo, pobočce jedné ze dvou největších komiksových nakladatelství na americké půdě DC comics, které vydává mimo jiné i Batmana a Supermana. Vertigo se specializuje na komiksy, které nepatří do superhrdinského mainstreamu, vydává "podivnosti", které se však velmi často stávají kultovní záležitostí (např. komiks Hellblazer, podle kterého byl v minulém roce natočen film Constantine).
Neotřelé myšlenky
Právě tady dali šanci komiksu, kde se hlavní hrdina většinu času se baví tím, jak se věci odehrávají bez něj a on jen zdálky tahá za nitky. To samo o sobě je zajímavá a netradiční myšlenka, ale když Gaiman ze Sandmana udělal koláž povídek z nejrůznějších prostředí a období, které se mohly propojit právě a jen díky tomu, že snily sní a budou snít všichni lidé, čtenáři se do Sandmana zamilovali.
Nevadilo jim, že jeho postava je poněkud nespolečenská, umíněná a nadutá, protože Gaiman je mistr vyprávění, který zná dobře nejen své řemeslo, ale i mytologie nejrůznějších národů a v příbězích se vrací k mýtickému způsobu uvažování i vyprávění a pracuje s archetypy lidí. Jeho postavy jsou reálné a objevují se na Zemi po tisíciletí, jeho postavy se právě pro svou opravdovost po celou tu dobu stávaly legendami. A po celou tu dobu sní a Sandman nad nimi drží, pokud se mu to zrovna hodí, stráž.
To nejlepší, co bylo vytvořeno
Právě proto patří Sandman k tomu nejlepšímu, co komiksoví tvůrci během devadesátých let vytvořili. Grafická stránka sice z hlediska dnešního vkusu trochu pokulhává, zvláště je to patrné v originálním kolorovaném vydaní.
První čtyři sandmanovské knihy v češtině jsou však černobílé, i ta poslední, právě vydaná, pojmenovaná Údobí mlh. Už i u nás se dostáváme k polovině z deseti knih, už i čeští čtenáři mohou pomalu ale jistě vychutnávat pohled na spletitou pavučinu příběhů vytvořenou snovačem snů.
První tři knihy byly stále ještě jakousi předehrou k samotnému "Velkému příběhu" a až v Údobí mlh se ukazuje, že Gaimanův plán je daleko širší, než čtenáři jen tušili. Epizodní postavy z předchozích knih se vracejí a dílky skládačky do sebe začínají pomaloučku zapadat.
Synopse z Pekla
Sandman (Sen), jeden z věčných stojících mimo čas, se musí vrátit do Pekla, kde mu však před časem Lucifer Světlonoš slíbil pomstu. Pán snů se k cestě po dlouhých přípravách odhodlá, aby zjistil, že pomsta nebude nijak přímočará. Lucifer se rozhodl zavřít Peklo, skončit s mučením hříšníků, dát výpověď. Kde je pomsta? Lucifer dá Sandmanovi, pánovi nad sny, klíče od Pekla; trojský kůň nebo Pandořina skříňka vedle něj vypadají jako ještě velice příjemné dárky.
Na ten klíč má totiž zálusk kde kdo.
Vysoká hra panteonů
Ve čtvrté knize se rozpoutává hra, kdy božské panteony všemožných náboženství, démoni a pohádkové bytosti soupeří o Sandmanovu přízeň, aby dostali onen klíč od zrcadlového odrazu Království nebeského.
Gaiman si hraje s jednotlivými světonázory vytvořenými během lidských dějin, tak nesourodými a rozdílnými, konfrontuje jednotlivá božstva i filosofie a na tom všem staví příběh o lásce a zodpovědnosti za své činy.
A ještě jedna zvláštnost na závěr - nejen v Česku je Sandman komiksem, který má úspěch i u ženských čtenářek, které zajisté oceňují jeho nenásilnost a doslova a do písmene zasněnost jednotlivých příběhů. Ve snech si totiž každý najde kousek pro sebe.